BIP - Biuletyn Informacji Publicznej
  Instrukcja Szukaj    
Uchwały Rady 2003
Ilość odsłon: 216909

Uchwała Nr XI/85/2003 w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Inowrocław
Z dnia: z dnia 3 lipca 2003 r.
Wydane przez: Rada Gminy w Inowrocławiu
Treść dokumentu:

                                               Uchwała  Nr XI/85/2003


                                           Rady Gminy w Inowrocławiu


                                                      z dnia  3 lipca   2003 r.   


 


 


w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Inowrocław


oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu oraz składania informacji o przebiegu wykonania budżetu  za I półrocze


 


     Na podstawie art.53 ust.1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym


/Dz. U  z 2001 r. Nr 142,poz. 1591 z poźn. zmianami/ oraz art. 135 ust.2 ustawy


 z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych / Dz. U z 2003 r. Nr 15,poz.148/


 


                                                              Rada Gminy


                                                           uchwala, co następuje:


                                              


                                                                § 1


 


   Wójt Gminy przystępując do opracowania projektu budżetu gminy na następny rok budżetowy, wydaje w terminie do dnia 15 sierpnia zarządzenie określające podstawowe parametry przyjęte do prac nad budżetem, w szczególności:


 


1.  dochody -procentowe wskaźniki wzrostu lub spadku:


   1/ dochodów własnych:


      -stawek podatkowych


      -pozostałych podatków i opłat lokalnych


      -dochodów z mienia komunalnego


   2/ udziału w dochodach państwa


   3/ subwencji


   4/ dotacji na zadania własne  bieżące


   5/ dotacji na zadania własne inwestycyjne


   6/ dotacji na zadania zlecone


 


2.  wydatki- procentowy wskaźnik wzrostu lub spadku:


    1/ wydatków bieżących /płace i pochodne płac/


    2/ wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania 


       problemów alkoholowych


    3/ wydatków rzeczowych


    4/ wydatków  inwestycyjnych


    5/ dotacji dla jednostek organizacyjnych gminy


    6/ dotacji celowych dla innych jednostek samorządowych na zadania realizowane


         na podstawie  zawieranych porozumień między jednostkami


    7/ dotacji dla innych podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych


    8/ rezerwy budżetowej


 


 


 


 


 


                                                                            § 2


 


Do 15 sierpnia Wójt  Gminy informuje o przystąpieniu do prac nad projektem budżetu oraz wymogach dotyczących wniosków  do budżetu:


 


   1/ Przewodniczącego Rady


   2/ Przewodniczących Komisji Rady


   3/ Sołtysów / jednostki pomocnicze gminy/


   4/ Kierowników jednostek organizacyjnych gminy


       oraz przekazuje informację o przystąpieniu do prac nad projektem budżetu na tablicy


       ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz u sołtysów wsi.


 


                                                                    § 3


 


1. Radni,  przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy /sołectw/, oraz reprezentanci


   społecznych  komitetów,  fundacje, stowarzyszenia i inne organizacje,


   kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych gminy mogą składać do Wójta Gminy


   wnioski  do projektu budżetu gminy /wnioski budżetowe/ w terminie  do 30 września roku


   poprzedzającego rok budżetowy.


 


2. Wnioski budżetowe powinny określać:


    1/ rodzaj przedsięwzięcia, uzasadnienie jego celowości


    2/ wysokość nakładów


    3/ źródła finansowania, w tym udział środków własnych


    4/ w przypadku zadania inwestycyjnego należy załączyć informację:


      o planowanej wartości kosztorysowej, dacie rozpoczęcia i zakończenia inwestycji


 


3. Wnioski zostaną przekazane na samodzielne stanowiska pracy w celu określenia


    potrzeb finansowych dla realizacji tych wniosków.


 


4. Wnioski składane po 30 września nie będą rozpatrywane przy projekcie budżetu


 


5. Wnioski złożone w terminie do 15 sierpnia będą  rozpatrywane w trybie


    określonym ust.3,jeżeli po informacji, o której mowa w § 2 zostaną ponowione.


  


                                                                    § 4


 


   Kierownicy gminnych jednostek budżetowych, instytucji kultury i zakładów budżetowych, oraz osób prawnych  w terminie do 10 października roku poprzedzającego rok budżetowy


przedkładają  Wójtowi Gminy projekty planów finansowych ze szczegółowym określeniem zadań rzeczowych  na zadania   realizowane zgodnie z obowiązującym statutem jednostki,


i przyjętymi wskaźnikami do projektu budżetu.


 


                                                                     § 5  


 


Samodzielne stanowiska pracy  w terminie do  10 października roku poprzedzającego


rok budżetowy przedkładają opracowane wnioski rozpatrywane w trybie § 3 ust.3


do weryfikacji  Wójtowi Gminy.


 


 


 


 


 


                                                                              § 6


 


1.       Skarbnik Gminy na podstawie  materiałów o których mowa w § 4 i 5


 a także po ustaleniu dochodów własnych gminy, dotacji celowych na zadania własne inwestycyjne, zadania  zlecone z zakresu administracji rządowej, subwencji i udziałów


w   dochodach   państwa przygotowuje  w terminie do 10 listopada  projekt uchwały budżetowej i przedkłada go Wójtowi Gminy.


 


2.Projekt uchwały budżetowej powinien określać:


 


   1/prognozowane  dochody opracowane w szczegółowości   dział, rozdział , paragraf


      wg. obowiązującej klasyfikacji budżetowej


   2/ wydatki oraz przychody i rozchody budżetu gminy opracowane w  szczegółowości:


       dział, rozdział , paragraf wg. obowiązującej klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:


    a/ wydatków bieżących z wyszczególnieniem na:


      - wynagrodzenia i pochodne wynagrodzeń


      - wydatków na obsługę długu  jednostki


      - wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez jednostkę


     b/ wydatków majątkowych


   3/ źródła pokrycia deficytu  lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej


   4/ dotacje dla podmiotów niepublicznych


   5/ pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego


   6/ wydatki na realizację zadań określonych w  programie profilaktyki i rozwiązywania


      problemów alkoholowych


   7/ określenie wysokości ogólnej rezerwy budżetowej


   8/ przychody i rozchody funduszy celowych


   9/ przychody i rozchody zakładów budżetowych


 10/ przychody i rozchody środków specjalnych jednostek budżetowych


 11/ dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej


       i innych zadań zleconych


 


§ 7


 


1.      Wójt Gminy po analizie i ewentualnych korektach opracowanego  przez


      Skarbnika  Gminy projektu budżetu wydaje zarządzenie o przyjęciu projektu


      budżetu  gminy wraz z załącznikami:


    1/ objaśnieniami  obejmującymi określenia dochodów z poszczególnych źródeł,


    2/ uzasadnieniem poszczególnych rodzajów wydatków w tym:


        a/ na zadania własne  samorządu terytorialnego


        b/ zadania zlecone zakresu administracji rządowej i wg. zawartych porozumień


        c/ na cele inwestycyjne z wyszczególnieniem zadań wieloletnich


        d/ wspólne z innymi jednostkami samorządu terytorialnego


        e/ pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego


            określoną przez  Radę Gminy


     3/ informacją o stanie mienia komunalnego


     4/ informacją o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych gminy


2.Projekt budżetu gminy powinien zawierać szczegółowe uzasadnienie zawierajęce      


   szczegółowe rozpisanie dochodów i wydatków oraz procentową strukturę podziału


   budżetu , procentowy udział poszczególnych działów w stosunku do całego budżetu ,


   ujęcie porównawcze /procentowe/ do budżetu roku poprzedniego.   


 


 


 


                                                              § 8


 


 Wójt Gminy przekazuje projekt  budżetu oraz projekt uchwały budżetowej w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy :


     a/ Radzie Gminy na  ręce   Przewodniczącego Rady Gminy i radnym


     b/ Regionalnej Izby Obrachunkowej  w celu zaopiniowania.


 


                                                                       § 9


1.      Komisje rady w terminie 14 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu.


W przypadku zgłoszenia przez komisję propozycji wprowadzenia do budżetu


nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie budżetu,


komisja jest zobowiązana do  wskazania źródła jego sfinansowania.  


2.      Komisja proponująca zmiany powodujące zmniejszenie dochodów zobowiązana jest


wskazać, które wydatki mają ulec zmniejszeniu.


Wskazanie to nie może dotyczyć rezerwy ogólnej.


3.      Opinie poszczególnych komisji są przekazywane Komisji Planowania Gospodarczego


i Finansów, która w terminie 8 dni  wydaje opinię o projekcie budżetu.


4.      W posiedzeniu Komisji Planowania Gospodarczego i Finansów , na którym opiniowany


jest projekt budżetu gminy uczestniczą Przewodniczący pozostałych komisji lub ich


zastępcy ,Skarbnik Gminy oraz Wójt Gminy


 


                                                                  § 10


 


1.      Niezwłocznie, nie później  niż w ciągu 7 dni po sporządzeniu przez Komisję Planowania Gospodarczego i Finansów opinii na piśmie Przewodniczący Komisji Planowania Gospodarczego I Finansów przekazuje opinie Wójtowi Gminy,


który po zapoznaniu się z jej treścią może nanosić poprawki do projektu budżetu.


2.      Nie uwzględnienie wniosku Komisji Planowania Gospodarczego i Finansów  w projekcie   budżetu wymaga uzasadnienia Wójta Gminy, które  przedkładane jest


      na sesji Rady Gminy /sesji budżetowej/.


 


                                                                 § 11


 


1.      Porządek sesji budżetowej ,na której rozpatrywany będzie projekt budżetu powinien


     zawierać następujące punkty:


   1/ odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,


   2/ odczytanie opinii komisji stałych , w tym Komisji Planowania Gospodarczego i   


       Finansów,


   3/ odczytania opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy,


   4/ przedstawienie  stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii  Regionalnej Izby


       Obrachunkowej w Bydgoszczy  oraz  opinii Komisji  Planowania Gospodarczego


       i Finansów,


   5/ głosowanie nad poprawkami do projektu uchwały,


   6/ głosowanie nad projektem uchwały budżetowej,


2.      Zawiadomienie o terminie sesji budżetowej powinno nastąpić 14 dni przed terminem


      tej sesji.


 


 


 


                                                                   § 12


  


Do zmian w budżecie dokonywanych w trakcie roku budżetowego stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej uchwały z tym, że:


a/ wymagane są opinie tych komisji, których zakresu działania dotyczą proponowane zmiany oraz  opinia Komisji Planowania Gospodarczego i Finansów


b/ termin opracowania materiałów ustala Wójt Gminy


c/ termin opiniowania ustala Przewodniczący Rady Gminy


 


                                                                §  13


 


Informacja Wójta Gminy  o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze powinna być


sporządzona na piśmie w  szczegółowości odpowiedniej dla  uchwalenia budżetu


w terminie do  31 sierpnia danego roku budżetowego.


 


                                                               § 14


 


1.      Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy.


2.      Wójt Gminy podaje do wiadomości treść niniejszej uchwały poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń u sołtysów oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy


                                                                § 15


 


Traci moc uchwała  Nr XXXV/372/2002  Rady Gminy w Inowrocławiu z dnia  15 kwietnia 2002 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Inowrocław oraz rodzaju  i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.


 


                                                                § 16


 


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


 


 


 


 


                                                                            Przewodniczący


                                                                       Rady Gminy w Inowrocławiu


 


                                                                              Jan Łuczak


 


 


 



 

 


 


                                                               U z a s a d n i e n i e


 


          


 


                        W nowej procedurze uszczegółowiono treść projektu budżetu zwłaszcza


       w części dotyczącej uzasadnienia oraz przedstawiono nowe terminy na wykonywanie


       poszczególnych czynności oraz na  przedstawienie opinii .


 


 


 


 


                                                                                         Przewodniczący


                                                                                    Rady Gminy w Inowrocławiu


 


                                                                                        Jan  Łuczak    






© 2003 Internet-Info