Uchwała Nr XI/85/2003 w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Inowrocław Z dnia: z dnia 3 lipca 2003 r. Wydane przez: Rada Gminy w Inowrocławiu Treść dokumentu:
Uchwała Nr XI/85/2003
z dnia 3 lipca 2003 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Inowrocław
oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu oraz składania informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
Na podstawie art.53 ust.1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
/Dz. U z 2001 r. Nr 142,poz. 1591 z poźn. zmianami/ oraz art. 135 ust.2 ustawy
z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych / Dz. U z 2003 r. Nr 15,poz.148/
Rada Gminy
uchwala, co następuje:
§ 1
Wójt Gminy przystępując do opracowania projektu budżetu gminy na następny rok budżetowy, wydaje w terminie do dnia 15 sierpnia zarządzenie określające podstawowe parametry przyjęte do prac nad budżetem, w szczególności:
1. dochody -procentowe wskaźniki wzrostu lub spadku:
1/ dochodów własnych:
-stawek podatkowych
-pozostałych podatków i opłat lokalnych
-dochodów z mienia komunalnego
2/ udziału w dochodach państwa
3/ subwencji
4/ dotacji na zadania własne bieżące
5/ dotacji na zadania własne inwestycyjne
6/ dotacji na zadania zlecone
2. wydatki- procentowy wskaźnik wzrostu lub spadku:
1/ wydatków bieżących /płace i pochodne płac/
2/ wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych
3/ wydatków rzeczowych
4/ wydatków inwestycyjnych
5/ dotacji dla jednostek organizacyjnych gminy
6/ dotacji celowych dla innych jednostek samorządowych na zadania realizowane
na podstawie zawieranych porozumień między jednostkami
7/ dotacji dla innych podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych
8/ rezerwy budżetowej
§ 2
Do 15 sierpnia Wójt Gminy informuje o przystąpieniu do prac nad projektem budżetu oraz wymogach dotyczących wniosków do budżetu:
1/ Przewodniczącego Rady
2/ Przewodniczących Komisji Rady
3/ Sołtysów / jednostki pomocnicze gminy/
4/ Kierowników jednostek organizacyjnych gminy
oraz przekazuje informację o przystąpieniu do prac nad projektem budżetu na tablicy
ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz u sołtysów wsi.
§ 3
1. Radni, przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy /sołectw/, oraz reprezentanci
społecznych komitetów, fundacje, stowarzyszenia i inne organizacje,
kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych gminy mogą składać do Wójta Gminy
wnioski do projektu budżetu gminy /wnioski budżetowe/ w terminie do 30 września roku
poprzedzającego rok budżetowy.
2. Wnioski budżetowe powinny określać:
1/ rodzaj przedsięwzięcia, uzasadnienie jego celowości
2/ wysokość nakładów
3/ źródła finansowania, w tym udział środków własnych
4/ w przypadku zadania inwestycyjnego należy załączyć informację:
o planowanej wartości kosztorysowej, dacie rozpoczęcia i zakończenia inwestycji
3. Wnioski zostaną przekazane na samodzielne stanowiska pracy w celu określenia
potrzeb finansowych dla realizacji tych wniosków.
4. Wnioski składane po 30 września nie będą rozpatrywane przy projekcie budżetu
5. Wnioski złożone w terminie do 15 sierpnia będą rozpatrywane w trybie
określonym ust.3,jeżeli po informacji, o której mowa w § 2 zostaną ponowione.
§ 4
Kierownicy gminnych jednostek budżetowych, instytucji kultury i zakładów budżetowych, oraz osób prawnych w terminie do 10 października roku poprzedzającego rok budżetowy
przedkładają Wójtowi Gminy projekty planów finansowych ze szczegółowym określeniem zadań rzeczowych na zadania realizowane zgodnie z obowiązującym statutem jednostki,
i przyjętymi wskaźnikami do projektu budżetu.
Samodzielne stanowiska pracy w terminie do 10 października roku poprzedzającego
rok budżetowy przedkładają opracowane wnioski rozpatrywane w trybie § 3 ust.3
do weryfikacji Wójtowi Gminy.
1. Skarbnik Gminy na podstawie materiałów o których mowa w § 4 i 5
a także po ustaleniu dochodów własnych gminy, dotacji celowych na zadania własne inwestycyjne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, subwencji i udziałów
w dochodach państwa przygotowuje w terminie do 10 listopada projekt uchwały budżetowej i przedkłada go Wójtowi Gminy.
2.Projekt uchwały budżetowej powinien określać:
1/prognozowane dochody opracowane w szczegółowości dział, rozdział , paragraf
wg. obowiązującej klasyfikacji budżetowej
2/ wydatki oraz przychody i rozchody budżetu gminy opracowane w szczegółowości:
dział, rozdział , paragraf wg. obowiązującej klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
a/ wydatków bieżących z wyszczególnieniem na:
- wynagrodzenia i pochodne wynagrodzeń
- wydatków na obsługę długu jednostki
problemów alkoholowych
7/ określenie wysokości ogólnej rezerwy budżetowej
8/ przychody i rozchody funduszy celowych
9/ przychody i rozchody zakładów budżetowych
10/ przychody i rozchody środków specjalnych jednostek budżetowych
11/ dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
i innych zadań zleconych
§ 7
1. Wójt Gminy po analizie i ewentualnych korektach opracowanego przez
budżetu gminy wraz z załącznikami:
1/ objaśnieniami obejmującymi określenia dochodów z poszczególnych źródeł,
2/ uzasadnieniem poszczególnych rodzajów wydatków w tym:
a/ na zadania własne samorządu terytorialnego
b/ zadania zlecone zakresu administracji rządowej i wg. zawartych porozumień
c/ na cele inwestycyjne z wyszczególnieniem zadań wieloletnich
d/ wspólne z innymi jednostkami samorządu terytorialnego
e/ pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego
określoną przez Radę Gminy
Wójt Gminy przekazuje projekt budżetu oraz projekt uchwały budżetowej w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy :
a/ Radzie Gminy na ręce Przewodniczącego Rady Gminy i radnym
b/ Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu zaopiniowania.
§ 9
1. Komisje rady w terminie 14 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu.
W przypadku zgłoszenia przez komisję propozycji wprowadzenia do budżetu
nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie budżetu,
komisja jest zobowiązana do wskazania źródła jego sfinansowania.
2. Komisja proponująca zmiany powodujące zmniejszenie dochodów zobowiązana jest
wskazać, które wydatki mają ulec zmniejszeniu.
Wskazanie to nie może dotyczyć rezerwy ogólnej.
3. Opinie poszczególnych komisji są przekazywane Komisji Planowania Gospodarczego
i Finansów, która w terminie 8 dni wydaje opinię o projekcie budżetu.
4. W posiedzeniu Komisji Planowania Gospodarczego i Finansów , na którym opiniowany
jest projekt budżetu gminy uczestniczą Przewodniczący pozostałych komisji lub ich
zastępcy ,Skarbnik Gminy oraz Wójt Gminy
§ 10
1. Niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni po sporządzeniu przez Komisję Planowania Gospodarczego i Finansów opinii na piśmie Przewodniczący Komisji Planowania Gospodarczego I Finansów przekazuje opinie Wójtowi Gminy,
który po zapoznaniu się z jej treścią może nanosić poprawki do projektu budżetu.
2. Nie uwzględnienie wniosku Komisji Planowania Gospodarczego i Finansów w projekcie budżetu wymaga uzasadnienia Wójta Gminy, które przedkładane jest
na sesji Rady Gminy /sesji budżetowej/.
§ 11
1. Porządek sesji budżetowej ,na której rozpatrywany będzie projekt budżetu powinien
zawierać następujące punkty:
1/ odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2/ odczytanie opinii komisji stałych , w tym Komisji Planowania Gospodarczego i
Finansów,
3/ odczytania opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy,
4/ przedstawienie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Bydgoszczy oraz opinii Komisji Planowania Gospodarczego
i Finansów,
5/ głosowanie nad poprawkami do projektu uchwały,
6/ głosowanie nad projektem uchwały budżetowej,
2. Zawiadomienie o terminie sesji budżetowej powinno nastąpić 14 dni przed terminem
tej sesji.
§ 12
Do zmian w budżecie dokonywanych w trakcie roku budżetowego stosuje się odpowiednio przepisy niniejszej uchwały z tym, że:
a/ wymagane są opinie tych komisji, których zakresu działania dotyczą proponowane zmiany oraz opinia Komisji Planowania Gospodarczego i Finansów
b/ termin opracowania materiałów ustala Wójt Gminy
§ 13
Informacja Wójta Gminy o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze powinna być
sporządzona na piśmie w szczegółowości odpowiedniej dla uchwalenia budżetu
w terminie do 31 sierpnia danego roku budżetowego.
§ 14
1. Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy.
2. Wójt Gminy podaje do wiadomości treść niniejszej uchwały poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń u sołtysów oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy
Traci moc uchwała Nr XXXV/372/2002 Rady Gminy w Inowrocławiu z dnia 15 kwietnia 2002 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Inowrocław oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 16
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy w Inowrocławiu
Jan Łuczak
U z a s a d n i e n i e
|