Załącznik nr 1 do UCHWAŁY X/69/2003 STATUT GMINY INOWROCŁAW Z dnia: z dnia 29 maja 2003r. Wydane przez: Rada Gminy w Inowrocławiu Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia Treść dokumentu:
STATUT GMINY INOWROCŁAW
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1 . Gmina Inowrocław zwana dalej gminą jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich jej mieszkańców.
2 . Siedzibą władz gminy jest miasto Inowrocław.
3. Gmina posiada herb ustanowiony przez Radę Gminy.
4 . Herbu gminy mogą używać organy gminy Inowrocław.
5 . Zgodę na używanie herbu gminy przez inne podmioty wyraża Wójt, który ustala
również tryb postępowania przy rozpatrywaniu wniosków oraz warunki używania herbu.
§ 2
1 . Pieczęcią urzędową gminy jest pieczęć okrągła zawierająca w centralnej części herb Gminy i w otoku napis Gmina Inowrocław.
2 . Pieczęć umieszcza się na dokumentach szczególnej wagi i o charakterze pamiątkowym lub honorowym.
§ 3
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa:
1/ o gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy Inowrocław
2/ radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Inowrocław
3/ przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Inowrocław
4/ urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Inowrocław
5/ wójcie - należy przez to rozumieć Wójta gminy Inowrocław
6/ komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy w Inowrocławiu
7/ jednostce pomocniczej gminy - należy przez to rozumieć sołectwo
8/ przewodniczącym organu wykonawczego jednostki pomocniczej - należy przez to rozumieć sołtysa.
II. JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 4
1 . W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2 . Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych prowadzi wójt.
§ 5
1 . Rada gminy uchwala statuty gminnych jednostek organizacyjnych .
2 . Statut jednostki organizacyjnej określa między innymi nazwę, zakres działania,
siedzibę zakres wyposażenia jej w majątek trwały oraz zakres uprawnień
dotyczących rozporządzenia tym majątkiem.
3 . Zatrudnianie i zwalnianie kierowników tych jednostek należy do wójta.
§ 6
Stanowiska pracy na których zatrudnia się pracowników mianowanych:
1/ stanowisko ds. ochrony przyrody i leśnictwa
2/ stanowisko ds. planowania przestrzennego
3/ stanowisko ds. gospodarki gruntami i lokalami
4/ stanowisko ds. zamówień publicznych i inwestycji.
III. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA ORAZ TRYB PRACY RADY GMINY
§ 7
Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 3 wiceprzewodniczących.
§ 8
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje wójtowi, komisjom oraz radnym.
§ 9
1 . Rada gminy może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań .
2 .Liczbę członków komisji, ich skład oraz szczegółowy zakres działalności rada określi w odrębnej uchwale .
§ 10
Komisje podlegają radzie, której przedstawiają na początku roku kalendarzowego plany pracy i sprawozdania z działalności przynajmniej raz na sześć miesięcy.
§ 11
1 . Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2 . Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 3 radnych.
3. Kluby radnych działają na podstawie własnych regulaminów.
Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem gminy.
§ 12
1 . Fakt powstania klubu powinien być zgłoszony przewodniczącemu rady, który prowadzi rejestr klubów.
2 . W zgłoszeniu podaje się nazwę klubu, liczbę i skład członków oraz władze klubu.
Do zgłoszenia należy dołączyć regulamin klubu.
3 . Władze klubu zgłaszają niezwłocznie przewodniczącemu rady zmiany składu klubu.
§ 13
1. Kluby radnych mogą zgłaszać interpelacje, wnioski i zapytania a także przedstawiać stanowisko klubu w sprawach należących do gminy.
2 . W imieniu klubu występują władze klubu, lub członkowie klubu upoważnieni przez władze klubu.
3 . Klub może wystąpić do wójta o nieodpłatne udostępnienie pomieszczenia na odbycie jednego posiedzenia klubu w okresie między sesjami rady gminy.
4 . Koszty funkcjonowania klubu z zastrzeżeniem ust. 3 nie mogą obciążać budżetu gminy.
§ 14
Porządek obrad pierwszej sesji nowej kadencji powinien obejmować następujące sprawy :
1/ złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych
2/ wybór przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących
3/ poinformowanie rady o stanie budżetu oraz o innych ważnych sprawach dla gminy przez wójta.
§ 15
1 . Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
2 . Sesja rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Posiedzenie nie powinno trwać dłużej niż 8 godzin. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.
3. O przeprowadzeniu sesji w trybie przewidzianym w ust 2 można postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów, lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie gminy obradowanie lub rozstrzygnięcie sprawy .
§ 16
1 . Rada pracuje zgodnie z planem pracy uchwalonym przez radę.
2 . Rada w każdym czasie może dokonywać zmian i uzupełnień planu pracy.
§ 17
1 . Projekt porządku obrad, miejsce, termin, listę zaproszonych gości oraz godziny rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z wójtem.
2 . Przygotowanie materiałów na sesję rady jak również obsługę organizacyjno - techniczną zapewnia
wójt.
§ 18
1. O terminie sesji zawiadamia się jej członków pisemnie co najmniej na 7 dni przed
terminem sesji przy czym dzień odbycia sesji wlicza się do tego terminu.
2. O terminie sesji poświęconej uchwaleniu budżetu, planów społeczno - gospodarczych
oraz rozpatrzeniu sprawozdań z ich wykonania, zawiadamia się członków rady
co najmniej na 14 dni przed terminem sesji, z zastrzeżeniem ust. 3, przy czym dzień
odbycia sesji wlicza się do tego terminu.
3. O terminie sesji poświęconej zmianie budżetu dokonywanej w trakcie roku
budżetowego zawiadamia się w terminie określonym w ust. l.
4 .W zawiadomieniu o sesji podaje się: miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia posiedzenia
oraz planowany porządek obrad.
5 .Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się projekty uchwał oraz inne niezbędne
materiały związane z porządkiem obrad. Zawiadomienie o miejscu , terminie oraz
problematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców na trzy dni przed sesją w
sposób przyjęty zwyczajowo.
6 .W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. l i 2 rada może podjąć
uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie sesji może
być zgłoszony przez radnego lub komisję tylko na początku obrad przed przyjęciem
porządku obrad.
§ 19
Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady /quorum /.
§ 20
Sesje otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecność
i lub gdy zachodzi potrzeba zastępuje go w obradach wskazany przez niego wiceprzewodniczący.
§ 21
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły
„Otwieram sesję rady gminy”.
2 . Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
W przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 30 ust.1 statutu.
§ 22
1 . Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia pod dyskusję
projekt porządku obrad rady.
2 . Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić
wójt, radny lub komisje rady.
§ 23
1 . W porządku sesji zwołanej zgodnie z § 18 przewiduje się :
1/ przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
2/ zgłaszanie interpelacji i wniosków przez radnych i przewodniczących organów
wykonawczych jednostek pomocniczych
3/ sprawozdanie wójta z działalności między sesjami.
4/ krótką informację przewodniczącego rady o działaniach podejmowanych w okresie
między sesjami
5/ informację wójta z realizacji wniosków i interpelacji złożonych na poprzedniej sesji.
6/ wolne wnioski i zapytania .
2 . Wójt co pół roku składa radzie na sesji sprawozdanie z wykonania uchwał.
§ 24
1 . Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle . Interpelacja obejmuje wskazanie konieczności rozwiązania problemu i zajęcia stanowiska przez organy gminy.
2 . Odpowiedzi na interpelacje udziela :
1/ przewodniczący rady
2/ wójt lub upoważniona przez niego osoba. W przypadku niemożności udzielania
natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone w terminie 14 dni
na piśmie, a w wyjątkowych przypadkach nie później niż na następnej sesji.
4 . Interpelacje mogą być złożone także na piśmie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji
lub jeszcze przed jej rozpoczęciem.
5 . Wójt prowadzi ewidencję zgłoszonych interpelacji i czuwa nad ich terminowym załatwieniem.
6 . Na wniosek radnego rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację
lub wniosek do porządku obrad.
7. Interpelacje lub wnioski wymagające zmian w budżecie gminy kierowane są do rozpatrzenia zgodnie z procedurą uchwalania budżetu.
§ 25
Sprawozdanie z wykonania uchwał oraz działalności wójta składa wójt lub osoba upoważniona przez niego.
§ 26
Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję
nad każdym z punktów.
§ 27
1 . Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem i zachowaniem porządku obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2 . W przypadku stwierdzenia , że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu
obrad lub znacznie przekracza przeznaczony czas, przewodniczący może go przywołać „ do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.
3 . Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „ do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowania tego faktu w protokole.
4 . Postanowienie pkt. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i publiczności.
5 . Od postanowień przewodniczącego obrad, o których mowa w art. 2 i 3 radny może odwołać się do rady gminy, która niezwłocznie rozstrzyga sprawę.
§ 28
1 . Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.
2 . W przypadku rozpatrywania projektu uchwały przewodniczący obrad w pierwszej kolejności udziela głosu referentowi projektodawcy, a następnie przedstawicielom komisji opiniujących projekt, wójtowi lub jego przedstawicielowi, przedstawicielom klubów i pozostałym dyskutantom zgodnie z ust. l. Przed przystąpieniem do procedury głosowania, przewodniczący obrad udziela głosu wójtowi lub jego przedstawicielowi.
3 . Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy :
1/ stwierdzenie quorum
2/ wycofanie określonego tematu z porządku obrad
3/ zakończenie dyskusji i podjęcie uchwał
4/ zamknięcie listy mówców
5/ ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów
6/ przeliczenie głosów
7/ zamknięcie listy kandydatów przy wyborach
8/ przestrzeganie regulaminu obrad
9/ zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu
10/ przerwania , odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.
4 . Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie po dopuszczeniu nie więcej niż dwóch głosów "za" i dwóch głosów "przeciwko" wnioskowi, po czym rozstrzyga się sprawę w głosowaniu zwykłą większością głosów.
5 . Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący udziela głosu :
1/ wójtowi
2/ radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w celu wyjaśnień wątpliwości w rozważanej sprawie.
6 . Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie w toku obrad, informując o tym niezwłocznie radę.
§ 29
1 . Przewodniczący obrad decyduje o udzieleniu głosu osobie spośród publiczności lub zaproszonym gościom.
2 . Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek bądź naruszają powagę sesji.
§ 30
1 . W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący
przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin tej samej sesji, z tym że uchwały już podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
2 . Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.
§ 31
1 . Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę "zamykam sesję rady gminy".
2 . Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3 . Postanowienie pkt. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie .
§ 32
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.
§ 33
l . Z każdej sesji sporządza się protokół, w którym powinien być odnotowany przebieg obrad oraz podejmowane rozstrzygnięcia.
Rejestracja obrad na taśmie magnetofonowej może służyć jako materiał pomocniczy do protokołu
obrad.
2. Protokół powinien zawierać :
l/ numer , datę i miejsce posiedzenia
2/ nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta
3/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia
4/ stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji
5/ zatwierdzony porządek obrad
6/ przebieg obrad , streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych
i przyjętych wniosków
7/ przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za" , "przeciw"
i "wstrzymujących się"
8/ czas trwania sesji .
9/ podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.
3 . Do protokołu dołącza się :
1/ listę obecności radnych oraz oddelegowanych pracowników urzędu
2/ listę gości zaproszonych
3/ listę podjętych przez radę uchwał
4/ pisemne usprawiedliwienie nieobecnych na sesji radnych, oraz osób delegowanych na posiedzenie
5/ inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.
4 . Kopie uchwał doręcza się wójtowi najpóźniej w ciągu trzech dni od zakończenia sesji, a wyciąg protokołu tym jednostkom organizacyjnym, których działalności dotyczy wyciąg.
5 . Protokół wykłada się do wglądu radnym w biurze rady oraz na każdej następnej sesji.
6 . Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.
7 . O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.
8 . Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
9 . Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
10 .Taśmę magnetofonową przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.
§ 34
Obsługę sesji /protokołowanie, wysyłanie zawiadomień i zaproszeń, wyciągów z protokołów itp./ sprawuje wyznaczony przez wójta pracownik urzędu gminy.
§ 35
1.Protokoły z sesji rady gminy i komisji rady są jawne.
2.Każdy mieszkaniec gminy może przeglądać protokoły z sesji rady gminy w urzędzie w obecności pracownika urzędu.
§ 36
1 . Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2 . Za głosy oddane uznaje się te , które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymujące się" .
3 . Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przeliczając głosy oddane "za", "przeciw" i "wstrzymujące się". Sumuje je i porównuje z listą radnych obecnych na sesji.
4 . Do udzielania pomocy przy przeliczaniu głosów przewodniczący może wyznaczyć radnych.
5 . Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący.
§ 37
1 . Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych.
2 . W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.
3 . Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno nazwiska radnych z listy obecności.
4 . Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji odczytuje protokół podając wyniki głosowania.
5 . Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji rady.
6 . W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie tajne można powtórzyć nie więcej niż jeden raz.
§ 38
1 . Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie może zobowiązać wnioskodawcę do sprecyzowania wniosku i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2 . W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
§ 39
1 . Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.
2 . Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, opinii lub stanowisk, które mogą być odnotowane w protokole sesji.
§ 40
1 . Uchwały rady gminy powinny być redagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:
1/ datę i tytuł oraz kolejny numer
2/ podstawę prawną
3/ postanowienia merytoryczne
4/ określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały
5/ termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania
6/ inne elementy w razie konieczności np. opisowa treść wstępna, wskazania adresatów, sposób głosowania.
2 . W uchwale podaje się numer sesji /cyframi rzymskimi/ ,
kolejny numer uchwały /cyframi arabskimi/, rok podjęcia uchwały .
3 . Projekty uchwał rady przygotowane przez wójta opiniują właściwe komisje rady . Opinie komisji są przedstawiane na sesji rady przez przewodniczącego komisji.
4 . W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisje lub radnych wójt wyraża swoje stanowisko wobec projektu uchwały . Opinię wójta do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt lub upoważniona przez niego osoba.
1/ wskazanie potrzeby podjęcia uchwały
2/ oczekiwane skutki społeczne
3/ środki finansowe uchwały
4/ źródła ich pokrycia
6. Projekt uchwały wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego.
§ 41
Uchwały rady podpisuje przewodniczący obrad.
§ 42
1. Oryginały uchwał są ewidencjonowane w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w urzędzie gminy.
2. Odpisy uchwał / kopie/ przekazuje się wójtowi do realizacji.
§ 43
1 . Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach rady gminy, pracach organów i komisji, do których zostali wybrani.
2 . Radni reprezentują wyborców, mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy poprzez :
1/ informowanie mieszkańców o stanie gminy
2/ konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady
3/ propagowanie zamierzeń i dokonań rady
4/ informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie
5/ przyjmowanie postulatów i wniosków oraz skarg mieszkańców gminy
6/ pełnienie dyżurów w siedzibie rady
7/ współdziałanie z organami jednostek pomocniczych
§ 44
1 . Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2 . Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji powiadomić /o ile to możliwe/
z wyprzedzeniem o swojej nieobecności odpowiednio przewodniczącego rady
lub przewodniczącego komisji.
§ 45
1 .W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2 . Komisja lub zespół powołany w trybie ust. l przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu komisji.
3 . Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. l rada winna wysłuchać radnego.
§ 46
1 . Do pomocy w wykonywaniu zadań rada może powoływać stałe lub doraźne komisje rady zwane dalej komisjami.
2 . Komisje podlegają wyłącznie radzie .
§ 47
Do zadań komisji należy :
1/ opracowanie rocznego planu pracy komisji i przedstawienie go radzie do uchwalenia
2/ kontrola wójta i jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, dla których
komisja została powołana
3/ ocena i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę oraz spraw przedkładanych
przez członków komisji
4/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał rady
5/ kontrola wykonania uchwał rady
6/ przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców w sprawach działalności
gminy w zakresie kompetencji komisji
§ 48
Przedmiot działania komisji oraz skład osobowy określają odpowiednie uchwały rady gminy.
§ 49
1 . Przewodniczącego komisji wybierają członkowie komisji spośród radnych.
2 . Przewodniczący komisji wyznacza członka komisji spośród członków, który zastępuje go w razie nieobecności lub niemożności pełnienia funkcji.
§ 50
Przewodniczący i wiceprzewodniczący rady nie mogą przewodniczyć komisjom.
§ 51
1 . Radny zobowiązany jest do pracy w co najmniej jednej komisji.
2 . Radny może być przewodniczącym więcej niż jednej komisji.
§ 52
1 . Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez radę . Rada może zlecać dokonanie w nim uzupełnień, zmian i poprawek.
2 . Komisje stałe przedstawiają radzie sprawozdania ze swojej działalności co sześć miesięcy oraz na każde żądanie rady.
§ 53
1 . Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
2 . Realizacja postanowień ust. l następuje poprzez :
l/ wspólne posiedzenie komisji
2/ udostępnianie posiadanych opracowań i analiz
§ 54
Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków, badających na miejscu poszczególne sprawy.
§ 55
Pracą komisji kieruje i za jej działalność odpowiada przed radą przewodniczący komisji.
§ 56
Przewodniczący komisji stałych dyżurują co najmniej raz w ciągu dwóch miesięcy w określonych godzinach dogodnych dla mieszkańców gminy, w budynku urzędu w celu zabierania i udzielania informacji stanowiących tematykę prac komisji, którym przewodniczą, a także innych spraw.
§ 57
1 . Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek posiedzenia, a także zaprasza gości przewodniczący komisji lub osoba wyznaczona w trybie § 49 ust. 2. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
2 . Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji lub osoba wyznaczona w trybie § 49 ust.2.
3 . W posiedzeniu komisji uczestniczy wójt lub wskazany przez niego pracownik urzędu lub jednostki organizacyjnej.
4 . Uchwały komisji przesyła się przewodniczącemu rady, który niezwłocznie przedstawia je wójtowi.
§ 58
1 . Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, o ile rada gminy wyrazi na to zgodę.
2 . Komisje mogą korzystać z pomocy ekspertów i specjalistów.
§ 59
Szczegółowe zasady działania w tym odbywanie posiedzeń, obradowania, komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, a w przypadkach nie ustalenia tych zasad stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące rady gminy.
§ 60
1 . Rada w miarę potrzeby tworzy komisje doraźne, określające w uchwale cel i czas funkcjonowania komisji.
2 . Do komisji doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące komisji stałych.
§ 61
1 . Przewodniczący rady ustala konieczność zastępowania go przez wiceprzewodniczących w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia funkcji.
2 . Przewodniczący rady może upoważnić wiceprzewodniczącego do wykonywania w jego imieniu poszczególnych czynności należących do jego kompetencji.
3 . Przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady pełnią dyżury w urzędzie gminy nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 62
1 . Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia wójt przy pomocy urzędu gminy.
2 . Wójt z przewodniczącym rady ustalają zakres, zasady i sposób obsługi rady, komisji i radnych.
IV. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 63
Komisja Rewizyjna zwana dalej "komisją" jest organem rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 64
Komisja podlega wyłącznie radzie gminy i działa w jej imieniu.
§ 65
1.Komisja przeprowadza kontrole zgodnie z zatwierdzonym przez radę planem pracy, na zlecenie rady lub z własnej inicjatywy.
2 . Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia wójtowi absolutorium. Wniosek powinien być zaopiniowany
przez regionalną izbę obrachunkową.
3 . Uprawnienia kontrolne komisji rewizyjnej nie mogą naruszać uprawnień kontrolnych innych komisji powołanych przez radę gminy.
§ 66
1 . Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia radzie do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego.
2 . Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
3 . Rada zlecając przeprowadzenie kontroli określa zakres i przedmiot kontroli oraz termin
jej przeprowadzenia.
§ 67
1 . Do kierowania pracą komisji rada gminy wybiera przewodniczącego.
2 . Rada może wybrać zastępcę przewodniczącego komisji.
3 . Przewodniczący komisji:
l/ organizuje pracę komisji
2/ zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji
3/ składa radzie sprawozdanie z działalności komisji.
§ 68
Członkowie komisji zobowiązani są do :
l/ przestrzegania regulaminu komisji
2/ aktywnego uczestnictwa w pracach komisji.
§ 69
1 . Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby .
2 . Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek 1/3 ogólnej liczby członków komisji.
3 . W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni oraz inne osoby nie będące członkami komisji zaproszone przez przewodniczącego komisji na posiedzenie . Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego, jeśli tak ustawa przewiduje.
4 . Komisja jest władna do podejmowania uchwał w obecności 1/2 składu.
5 . Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów.
6 . W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
7 . Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
§ 70
1 . Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane radzie.
2 . Rozstrzygnięcia komisji podpisują wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu.
3 . Komisja składa pisemne sprawozdanie ze swej działalności przynajmniej raz na pół roku.
§ 71
Komisja współpracuje z innymi komisjami rady oraz organizacjami społecznego społeczno-gospodarczymi działającymi na terenie gminy.
§ 72
1 . Podstawową formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność wójta oraz działalność gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie:
1/ gospodarki finansowo-ekonomicznej,
2/ gospodarki mieniem komunalnym,
3/ przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy, uchwał rady gminy,
4/ realizacji bieżących zadań gminy.
§ 73
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria :
1/ legalności /badania zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa
oraz uchwałami rady/
2/ gospodarności
3/ rzetelności /badanie czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy,
solidny/.
§ 74
Przewodniczący komisji zawiadamia wójta i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 2 dni przed terminem kontroli.
§ 75
Członkowie komisji uprawnieni są do:
1/ wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej
2/ wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych
z jej działalnością
3/ zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów
4/ powołaniu biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli
5/ żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach
dotyczących przedmiotu kontroli
6/ przyjmowanie oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 76
l. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych, członkowie komisji zobowiązani są do przestrzegania
1/ przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowane jednostki
2/ przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową
w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3 . Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
§ 77
Zadaniem komisji jest:
1/ rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego
2/ ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,
jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie.
§ 78
1 . Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2 . W protokóle ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia
i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne i ewentualnie osiągnięcia.
3 . Protokół powinien ponadto zawierać:
1/ nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika
2/ imiona i nazwiska osób kontrolujących
3/ określenie zakresu przedmiotu kontroli
4/ ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej
5/ wykaz załączników lub wyjaśnienia odmowy podpisu
4 . Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach :
1/ jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej
2/ drugi przewodniczący rady gminy
3/ trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.
§ 79
W razie ujawnienia przestępstwa lub wykroczenia, komisja zawiadamia właściwy organ oraz organ nadrzędny jednostki kontrolowanej.
§ 80
1 . Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie gminy w formie opinii.
2 . Opinia powinna zawierać:
1/ zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych
nieprawidłowości, oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie
2/ wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości
3/ jeżeli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich działań w stosunku
do osób winnych powstałych nieprawidłowości.
§ 81
1 . Protokół z posiedzenia komisji sporządza pracownik urzędu gminy .
2 . Protokół podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.
3 . Protokoły posiedzeń komisji przechowywane są w urzędzie gminy .
V. JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 82
1 . Jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa.
2 . Rada gminy może w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami
lub z ich inicjatywy tworzyć, łączyć, dzielić lub znosić jednostki pomocnicze.
3 .Konsultacje z mieszkańcami odbywają się w formie zebrań wiejskich oraz przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków oraz opinii do projektu uchwały podanego do wiadomości w sposób przyjęty w gminie poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń u sołtysów i w urzędzie.
4 . Termin zgłaszania wniosków i opinii upływa po 14 dniach od ogłoszenia projektu uchwały.
§ 83
Przy tworzeniu, łączeniu, podziale oraz znoszeniu jednostek pomocniczych uwzględnia się naturalne uwarunkowania przestrzenne, więzi społeczne i gospodarcze między mieszkańcami oraz dąży się do optymalnego zabezpieczenia przez te jednostki określonych potrzeb mieszkańców.
§ 84
Jednostki pomocnicze prowadzą działalność na podstawie statutu nadanego uchwałą rady gminy.
§ 85
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach rady gminy bez prawa głosowania. Może zgłaszać interpelacje, wnioski i zapytania na zasadach określonych dla radnych gminy.
§ 86
1 . Jednostce pomocniczej może być przekazane do zarządzania i korzystania mienie komunalne w szczególności świetlice wiejskie, domy strażaka.
2 . Jednostka pomocnicza wykonuje zwykły zarząd przekazanego mienia tj. załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia, utrzymuje go w stanie nie pogorszonym w ramach jego aktualnego przeznaczenia, zachowuje mienie i osiąga z niego normalne korzyści.
§ 87
Wykaz utworzonych w gminie jednostek pomocniczych prowadzi wójt.
VI. PRZEPISY KOŃCOWE
§ 88
1 . Rada może nadać tytuł "zasłużony dla gminy Inowrocław" każdej osobie fizycznej, której działalność w sposób znaczący wpłynęła na rozwój gminy.
2 . Szczegółowy tryb nadawania tego tytułu określa rada w odrębnej uchwale.
3 . Wójt prowadzi księgę "zasłużony dla gminy Inowrocław".
4 . Sposób prowadzenia księgi określa rada na wniosek wójta w odrębnej uchwale.
§ 89
1 . Rada może nadać tytuł "honorowy obywatel gminy Inowrocław" osobom fizycznym spoza gminy Inowrocław.
2 . Przepisy § 88 ust. 2-4.stosuje się odpowiednio.
§ 90
1. Statut podlega ogłoszeniu i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
2. Do zmian statutu stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.
Załączniki:
statut_jednolity.doc -> pobierz
Rozmiar: 143KB
Data dodania: piątek, 19 sierpnia 2005, godz. 11:48
Typ MIME: application/msword
|