BIP - Biuletyn Informacji Publicznej
  Instrukcja Szukaj    
Podstawa prawna działania
Ilość odsłon: 19436

Załącznik nr 1 do UCHWAŁY X/69/2003 STATUT GMINY INOWROCŁAW
Z dnia: z dnia 29 maja 2003r.
Wydane przez: Rada Gminy w Inowrocławiu
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia
Treść dokumentu:

STATUT GMINY INOWROCŁAW


 


 


 


 


 


 


I. POSTANOWIENIA OGÓLNE


 


 


 


 


 


 


 


§ 1


 


1 . Gmina Inowrocław zwana dalej gminą jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich  jej mieszkańców.                                                                                  


2 . Siedzibą władz gminy jest miasto Inowrocław.


3.  Gmina posiada herb ustanowiony przez Radę Gminy.


4 . Herbu gminy mogą używać organy gminy Inowrocław.


5 . Zgodę na używanie herbu gminy przez inne podmioty wyraża Wójt, który ustala


     również tryb postępowania przy rozpatrywaniu wniosków oraz warunki używania herbu.


 


§ 2


 


1 . Pieczęcią urzędową gminy jest pieczęć okrągła zawierająca w centralnej części herb Gminy                  i w otoku napis Gmina Inowrocław.


2 . Pieczęć umieszcza się na dokumentach szczególnej wagi i o charakterze pamiątkowym lub honorowym.


 


§ 3


 


 


Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa:


1/ o gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy Inowrocław


2/  radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Inowrocław


3/  przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Inowrocław


4/  urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Inowrocław


5/  wójcie - należy przez to rozumieć Wójta gminy Inowrocław


6/  komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy w Inowrocławiu


7/  jednostce pomocniczej gminy - należy przez to rozumieć sołectwo


8/  przewodniczącym organu wykonawczego jednostki pomocniczej - należy przez to rozumieć sołtysa.


                      


 


 


II.  JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE


 


                                § 4


 


1 . W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.


2 . Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych prowadzi wójt.


 


                                                        


                                                         


§ 5


 


1 . Rada gminy uchwala statuty gminnych jednostek organizacyjnych .


2 . Statut jednostki organizacyjnej określa między innymi nazwę, zakres działania,  


    siedzibę  zakres wyposażenia jej w majątek trwały oraz zakres uprawnień  


    dotyczących rozporządzenia  tym majątkiem.


3 . Zatrudnianie i zwalnianie kierowników tych jednostek należy  do wójta.


 


 


§ 6


 


 


Stanowiska pracy na których zatrudnia się pracowników mianowanych:


 1/ stanowisko ds. ochrony przyrody i leśnictwa


 2/ stanowisko ds. planowania przestrzennego


 3/ stanowisko ds. gospodarki gruntami i lokalami


 4/ stanowisko ds. zamówień publicznych i inwestycji.


 



III.  ORGANIZACJA  WEWNĘTRZNA  ORAZ  TRYB  PRACY  RADY  GMINY


 


 


 


 


§ 7


 


Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 3 wiceprzewodniczących.


 


§ 8


 


Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje wójtowi, komisjom  oraz radnym.


§ 9


1 . Rada gminy może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań .


2 .Liczbę członków komisji, ich skład oraz szczegółowy zakres działalności rada określi w odrębnej uchwale .


 


§ 10


Komisje podlegają radzie, której przedstawiają na początku roku kalendarzowego plany pracy                i  sprawozdania z działalności przynajmniej raz na sześć miesięcy.


§ 11


1 . Radni mogą tworzyć kluby radnych.


2 . Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 3 radnych.


3.  Kluby radnych działają na podstawie własnych regulaminów.


     Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem gminy.


§ 12


1 . Fakt powstania klubu powinien być zgłoszony przewodniczącemu rady, który prowadzi rejestr klubów.


2 . W zgłoszeniu podaje się nazwę klubu, liczbę i skład członków oraz władze klubu.


     Do zgłoszenia należy dołączyć regulamin klubu.


3 . Władze klubu zgłaszają niezwłocznie przewodniczącemu rady zmiany składu klubu.


 


§ 13


1. Kluby radnych mogą zgłaszać interpelacje, wnioski i zapytania a także przedstawiać stanowisko klubu w sprawach należących do gminy.


2 . W imieniu klubu występują władze klubu, lub członkowie klubu upoważnieni przez władze klubu.


3 . Klub może wystąpić do  wójta o nieodpłatne udostępnienie pomieszczenia na odbycie jednego posiedzenia klubu w okresie między sesjami rady gminy.


4 . Koszty funkcjonowania klubu z zastrzeżeniem ust. 3 nie mogą obciążać budżetu gminy.                                              


 


  


§ 14


 


Porządek obrad pierwszej sesji nowej kadencji powinien obejmować następujące sprawy :


 1/ złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych


 2/ wybór przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących


 3/ poinformowanie rady o stanie budżetu oraz o innych ważnych sprawach dla gminy przez wójta.


 


§ 15


 


1 . Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.


2 . Sesja rady odbywa się zwyczajowo podczas jednego posiedzenia. Posiedzenie nie powinno trwać dłużej niż  8 godzin. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad rozpatrywanie spraw może być przełożone na następne posiedzenie.


3.  O przeprowadzeniu sesji w trybie przewidzianym w ust 2 można postanowić w szczególności      ze względu na niemożność wyczerpania porządku lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów, lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie gminy obradowanie lub rozstrzygnięcie sprawy .


 


§ 16


 


1 . Rada pracuje zgodnie z planem pracy uchwalonym przez radę.


2 . Rada w każdym czasie może dokonywać zmian i uzupełnień planu pracy.


 


§ 17


 


1 . Projekt porządku obrad, miejsce, termin, listę zaproszonych gości oraz godziny rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z wójtem.


2 . Przygotowanie materiałów na sesję rady jak również obsługę organizacyjno - techniczną zapewnia


     wójt.


 


§ 18


 


1. O terminie sesji zawiadamia się jej członków pisemnie co najmniej na 7 dni przed  


     terminem sesji   przy czym dzień odbycia sesji wlicza się do tego terminu.


2. O terminie sesji poświęconej uchwaleniu budżetu, planów społeczno - gospodarczych


    oraz rozpatrzeniu sprawozdań z ich wykonania, zawiadamia się członków rady


    co najmniej na 14 dni przed terminem sesji, z zastrzeżeniem ust. 3,  przy czym dzień  


    odbycia sesji  wlicza się do tego terminu.


3. O terminie sesji poświęconej zmianie budżetu dokonywanej w trakcie roku


     budżetowego  zawiadamia się w terminie określonym w ust. l.


4 .W zawiadomieniu o sesji podaje się: miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia posiedzenia 


    oraz  planowany porządek obrad.


5 .Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się projekty uchwał oraz inne niezbędne


    materiały   związane z porządkiem obrad. Zawiadomienie o miejscu , terminie oraz


   problematyce obrad podaje  się do wiadomości mieszkańców na trzy dni przed sesją w


   sposób przyjęty zwyczajowo.


6 .W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. l i 2 rada może podjąć


   uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie sesji może


   być zgłoszony przez radnego lub komisję tylko na początku obrad przed przyjęciem


   porządku obrad.


§ 19


 


Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady /quorum /.


 


§ 20


 


Sesje otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecność


i lub gdy zachodzi potrzeba zastępuje go w obradach wskazany przez niego wiceprzewodniczący.


 


§ 21


 


1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły


    „Otwieram sesję rady gminy”.


2 . Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.


    W przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis  §  30 ust.1 statutu.


 


§ 22


 


1 . Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia pod dyskusję


     projekt  porządku obrad rady.


2 . Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić


     wójt, radny lub komisje rady.                                                 


§ 23


 


1 . W porządku sesji zwołanej zgodnie z §  18  przewiduje się :


    1/  przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji


    2/  zgłaszanie interpelacji i wniosków przez radnych i przewodniczących organów


         wykonawczych  jednostek pomocniczych


    3/  sprawozdanie wójta z działalności między sesjami.


    4/  krótką informację przewodniczącego rady o działaniach podejmowanych w okresie  


         między  sesjami


    5/  informację wójta z realizacji wniosków i interpelacji złożonych na poprzedniej sesji.


    6/  wolne wnioski i zapytania .


2 . Wójt co pół roku składa radzie na sesji sprawozdanie z wykonania uchwał.


 


§ 24


 


1 . Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej przy czym powinny być  one sformułowane jasno i zwięźle . Interpelacja obejmuje wskazanie konieczności rozwiązania  problemu i zajęcia stanowiska przez organy gminy.


2 . Odpowiedzi na interpelacje udziela :


  1/ przewodniczący rady


    2/ wójt  lub upoważniona przez niego osoba. W przypadku niemożności udzielania    


     natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone w terminie 14 dni


     na piśmie, a w wyjątkowych przypadkach nie później niż na następnej sesji.


4 . Interpelacje mogą być złożone także na piśmie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji


     lub jeszcze przed jej rozpoczęciem.


5 . Wójt  prowadzi ewidencję zgłoszonych interpelacji i czuwa nad ich terminowym załatwieniem.                                                                                                                                 


6 . Na wniosek radnego rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację


     lub wniosek do porządku obrad.


7.  Interpelacje lub wnioski wymagające zmian w budżecie gminy kierowane są do rozpatrzenia     zgodnie z procedurą uchwalania budżetu.


§ 25


 


Sprawozdanie z wykonania uchwał oraz działalności wójta  składa wójt lub osoba upoważniona  przez niego.


§ 26


 


Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję 


nad każdym z punktów.


§ 27


 


1 . Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem i zachowaniem porządku obrad,             a  zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.


2 . W przypadku stwierdzenia , że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu


  obrad lub znacznie przekracza przeznaczony czas, przewodniczący może go przywołać                     „ do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.


3 . Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „ do porządku”,               a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowania tego faktu w protokole.


4 . Postanowienie pkt. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję               i publiczności.


5 . Od postanowień przewodniczącego obrad, o których mowa w art. 2 i 3 radny może odwołać się  do rady gminy, która niezwłocznie rozstrzyga sprawę.


 


§ 28


1 . Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.


2 . W przypadku rozpatrywania projektu uchwały przewodniczący obrad w pierwszej kolejności udziela głosu referentowi  projektodawcy, a następnie przedstawicielom komisji opiniujących projekt, wójtowi lub jego przedstawicielowi, przedstawicielom klubów i pozostałym dyskutantom zgodnie z ust. l. Przed przystąpieniem do procedury głosowania, przewodniczący obrad udziela głosu wójtowi lub jego przedstawicielowi.


3 . Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie zgłoszenia wniosków                        o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy :


1/ stwierdzenie quorum


2/ wycofanie określonego tematu z porządku obrad


3/ zakończenie dyskusji i podjęcie uchwał


4/ zamknięcie listy mówców


5/ ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów


6/  przeliczenie głosów


7/ zamknięcie listy kandydatów przy wyborach


8/ przestrzeganie regulaminu obrad


9/ zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu


    10/ przerwania , odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.


4 . Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie po dopuszczeniu nie więcej niż dwóch głosów "za" i dwóch głosów "przeciwko" wnioskowi, po czym rozstrzyga się sprawę                          w głosowaniu zwykłą większością głosów.


5 . Poza kolejnością zgłoszeń przewodniczący udziela głosu :


1/ wójtowi


2/ radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w celu wyjaśnień wątpliwości w rozważanej sprawie.


6 . Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie w toku obrad, informując o tym niezwłocznie radę.


§ 29


 


1 . Przewodniczący obrad decyduje o udzieleniu głosu osobie spośród publiczności lub zaproszonym gościom.


2 . Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek bądź naruszają powagę sesji.


 


              § 30


1 . W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący


     przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin tej samej sesji,                      z tym że uchwały już podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.


2 . Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.


§ 31


 


1 . Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę "zamykam sesję rady gminy".


2 . Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.


3 . Postanowienie pkt. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie .


 


§ 32


 


Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.


§ 33


 


l . Z każdej sesji sporządza się protokół, w którym powinien być odnotowany przebieg obrad oraz podejmowane rozstrzygnięcia.


Rejestracja obrad na taśmie magnetofonowej może służyć jako materiał pomocniczy do protokołu


obrad.


2. Protokół powinien zawierać :


 l/ numer , datę i miejsce posiedzenia


 2/ nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta


 3/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia


 4/ stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji


 5/ zatwierdzony porządek obrad


 6/ przebieg obrad , streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych


    i przyjętych wniosków


 7/ przebieg głosowania z wyszczególnieniem  liczby głosów "za" , "przeciw"


    i "wstrzymujących się"


 8/ czas trwania sesji .                                                                                


 9/ podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.


 


3 . Do protokołu dołącza się :


1/ listę obecności radnych  oraz  oddelegowanych pracowników urzędu


2/ listę gości zaproszonych


3/ listę podjętych przez radę uchwał


4/ pisemne usprawiedliwienie nieobecnych na sesji radnych,  oraz osób delegowanych                                      na posiedzenie


5/ inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.


4 . Kopie uchwał doręcza się wójtowi najpóźniej w ciągu trzech dni od zakończenia sesji,                   a wyciąg protokołu tym jednostkom organizacyjnym, których działalności dotyczy wyciąg.


5 . Protokół wykłada się do wglądu radnym w biurze rady oraz na każdej następnej sesji.


6 . Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami,          jednak nie później niż na najbliższej sesji.


7 . O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.


8 . Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu              lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.


9 . Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji      i oznaczeniem roku kalendarzowego.


10 .Taśmę magnetofonową przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.


§ 34


 


Obsługę sesji /protokołowanie, wysyłanie zawiadomień i zaproszeń, wyciągów z protokołów itp./ sprawuje wyznaczony przez wójta pracownik urzędu gminy.


§ 35


 


1.Protokoły z sesji rady gminy i komisji rady są jawne.


2.Każdy mieszkaniec gminy może przeglądać protokoły z sesji rady gminy w urzędzie w obecności  pracownika urzędu.


§ 36


1 . Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.


2 . Za głosy oddane uznaje się te , które oddano "za", "przeciw" oraz "wstrzymujące się" .


3 . Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przeliczając głosy oddane "za",  "przeciw" i "wstrzymujące się". Sumuje je i porównuje z listą radnych obecnych na sesji.


4 . Do udzielania pomocy przy przeliczaniu głosów przewodniczący może wyznaczyć radnych.


5 . Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący.


§ 37


1 . Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych.


2 . W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.


3 . Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania                      i przeprowadza je odczytując kolejno nazwiska radnych z listy obecności.


4 . Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji odczytuje protokół podając wyniki głosowania.


5 . Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji rady.


6 . W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie tajne można powtórzyć nie więcej niż jeden raz.


§ 38


 


1 . Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie może zobowiązać wnioskodawcę do sprecyzowania wniosku i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.


2 . W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.


3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.


§ 39


1 . Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.


2 . Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, opinii  lub stanowisk, które mogą być odnotowane w protokole sesji.


§ 40


1 . Uchwały rady gminy powinny być redagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:


1/ datę i tytuł oraz kolejny numer


2/ podstawę prawną


3/ postanowienia merytoryczne


4/ określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały


5/ termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania


6/ inne elementy w razie konieczności np. opisowa treść wstępna, wskazania adresatów,             sposób głosowania.


2 . W uchwale podaje się numer sesji /cyframi rzymskimi/ ,


kolejny numer uchwały /cyframi arabskimi/, rok podjęcia uchwały .


3 . Projekty uchwał rady przygotowane przez wójta opiniują właściwe komisje rady . Opinie komisji są przedstawiane na sesji rady przez przewodniczącego komisji.


4 . W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisje lub  radnych wójt wyraża swoje stanowisko wobec projektu uchwały . Opinię wójta do projektu uchwały przedstawia na sesji wójt  lub upoważniona przez niego osoba.


5.  Do projektu  uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności:


1/ wskazanie potrzeby podjęcia uchwały


2/ oczekiwane skutki społeczne


3/ środki finansowe uchwały


4/ źródła ich pokrycia


6.  Projekt uchwały wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego.


 


§ 41


Uchwały rady podpisuje przewodniczący obrad.


§ 42


1. Oryginały uchwał są ewidencjonowane w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami   z sesji w urzędzie gminy.


2. Odpisy uchwał / kopie/ przekazuje się wójtowi do realizacji.


 


§ 43


 


1 . Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach rady gminy, pracach organów i komisji, do których zostali wybrani.


2 . Radni reprezentują wyborców, mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy poprzez :


1/ informowanie mieszkańców o stanie gminy


2/ konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady


3/ propagowanie zamierzeń i dokonań rady


4/ informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie


5/ przyjmowanie postulatów i wniosków oraz skarg mieszkańców gminy


6/ pełnienie dyżurów w siedzibie rady


7/ współdziałanie z organami jednostek pomocniczych


§ 44


 


1 . Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.


2 . Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesji powiadomić /o ile to możliwe/


     z wyprzedzeniem o swojej nieobecności odpowiednio przewodniczącego rady


     lub przewodniczącego komisji.


§ 45


 


1 .W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.


2 . Komisja lub zespół powołany w trybie ust. l przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu komisji.


3 . Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. l rada winna wysłuchać radnego.


 


§ 46


1 . Do pomocy w wykonywaniu zadań rada może powoływać stałe lub doraźne komisje rady zwane dalej komisjami.


2 . Komisje podlegają wyłącznie radzie .


§ 47


 


Do zadań komisji należy :


1/ opracowanie rocznego planu pracy komisji i przedstawienie go radzie do uchwalenia                                    


2/ kontrola wójta i jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, dla których


   komisja została powołana                                                                                                   


3/ ocena i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę oraz spraw przedkładanych


    przez członków komisji


4/ występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał rady                 


5/ kontrola wykonania uchwał rady                                                                                                                       


6/ przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców  w  sprawach działalności 


    gminy  w zakresie kompetencji komisji


§ 48


 


 Przedmiot działania komisji oraz skład osobowy określają  odpowiednie uchwały rady gminy.


§ 49


1 . Przewodniczącego komisji wybierają członkowie komisji spośród radnych.


2 . Przewodniczący komisji wyznacza członka komisji spośród członków, który zastępuje go                  w razie nieobecności lub niemożności pełnienia funkcji.


 


§ 50


 


 Przewodniczący i wiceprzewodniczący rady nie mogą przewodniczyć komisjom.


§ 51


1 . Radny zobowiązany jest do pracy w co najmniej jednej komisji.


2 . Radny może być przewodniczącym więcej niż jednej komisji.


 


§ 52


1 . Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy zatwierdzonym przez radę . Rada może zlecać dokonanie w nim uzupełnień, zmian i poprawek.


2 . Komisje stałe przedstawiają radzie sprawozdania ze swojej działalności co sześć miesięcy oraz na każde żądanie rady.


§ 53


1 . Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.


2 . Realizacja postanowień ust. l następuje poprzez :


l/ wspólne posiedzenie komisji                                                    


2/ udostępnianie posiadanych opracowań i analiz


 


§ 54


Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków, badających na miejscu poszczególne sprawy.


                                                    


      § 55


 


 Pracą komisji kieruje i za jej działalność odpowiada przed radą przewodniczący komisji.


§ 56


Przewodniczący komisji stałych dyżurują co najmniej raz w ciągu dwóch miesięcy w określonych godzinach dogodnych dla mieszkańców gminy, w budynku urzędu w celu zabierania i udzielania informacji stanowiących tematykę prac komisji, którym przewodniczą, a także innych spraw.


§ 57


 


1 . Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek posiedzenia, a także zaprasza gości przewodniczący komisji lub osoba wyznaczona w trybie § 49 ust. 2. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb,  nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.


2 . Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji lub osoba wyznaczona w trybie § 49 ust.2.


3 . W posiedzeniu komisji uczestniczy  wójt  lub wskazany przez niego pracownik urzędu lub jednostki organizacyjnej.


4 . Uchwały komisji przesyła się przewodniczącemu rady, który niezwłocznie przedstawia je wójtowi.


§ 58


 


1 . Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, o ile rada gminy wyrazi na to zgodę.


2 . Komisje mogą korzystać z pomocy ekspertów i specjalistów.


§ 59


 


Szczegółowe zasady działania w tym odbywanie posiedzeń, obradowania, komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, a w przypadkach nie ustalenia tych zasad stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące rady gminy.


§ 60


1 . Rada w miarę potrzeby tworzy komisje doraźne, określające w uchwale cel i czas funkcjonowania komisji.


2 . Do komisji doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące komisji stałych.


 


§ 61


1 . Przewodniczący rady ustala konieczność zastępowania go przez wiceprzewodniczących w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia funkcji.


2 . Przewodniczący rady może upoważnić wiceprzewodniczącego do wykonywania w jego imieniu poszczególnych czynności należących do jego kompetencji.


3 . Przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady pełnią dyżury w urzędzie gminy nie rzadziej niż raz w miesiącu.


 


    § 62


 


1 . Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia wójt przy pomocy urzędu gminy.


2 . Wójt  z przewodniczącym rady ustalają zakres, zasady i sposób obsługi rady, komisji i radnych.


 


 


IV.  ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ


 


                 § 63


Komisja Rewizyjna zwana dalej "komisją" jest organem rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.


       § 64


Komisja podlega wyłącznie radzie gminy i działa w jej imieniu.     


§ 65


 1.Komisja przeprowadza kontrole zgodnie z zatwierdzonym przez radę planem pracy, na zlecenie rady lub z własnej  inicjatywy.


2 . Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia wójtowi absolutorium. Wniosek powinien być zaopiniowany


     przez regionalną izbę obrachunkową.


3 . Uprawnienia kontrolne komisji rewizyjnej nie mogą naruszać uprawnień kontrolnych innych komisji powołanych przez radę gminy.


§ 66


1 . Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia radzie do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego.


2 . Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.


3 . Rada zlecając przeprowadzenie kontroli określa zakres i przedmiot kontroli oraz termin


     jej przeprowadzenia.


 


§ 67


 


1 . Do kierowania pracą komisji rada gminy wybiera przewodniczącego.


2 . Rada może wybrać zastępcę przewodniczącego komisji.


3 . Przewodniczący komisji:


l/ organizuje pracę komisji


2/ zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji


3/ składa radzie sprawozdanie z działalności komisji.


§ 68


 


Członkowie komisji zobowiązani są do :


 


l/ przestrzegania regulaminu komisji


2/ aktywnego uczestnictwa w pracach komisji.


 


                                        


 


 


 


§ 69


 


1 . Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby .


2 . Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek 1/3 ogólnej liczby członków komisji.


3 . W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni oraz inne osoby nie będące członkami komisji zaproszone przez przewodniczącego komisji na posiedzenie . Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego, jeśli tak ustawa przewiduje.


4 . Komisja jest władna do podejmowania uchwał w obecności 1/2 składu.


5 . Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów.


6 . W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.


7 . Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.


 


 


§ 70


 


1 . Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane radzie.


2 . Rozstrzygnięcia komisji podpisują wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu.


3 . Komisja składa pisemne sprawozdanie ze swej działalności przynajmniej raz na pół roku.


§ 71


Komisja współpracuje z innymi komisjami rady oraz organizacjami społeczne­go społeczno-gospodarczymi działającymi na terenie gminy.


§ 72


 


1 . Podstawową formą działania komisji są kontrole.


2.  Przedmiotem kontroli jest działalność wójta oraz działalność gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie:


1/ gospodarki finansowo-ekonomicznej,


2/ gospodarki mieniem komunalnym,


3/ przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy, uchwał rady gminy,


     4/ realizacji bieżących zadań gminy.


§ 73


Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria :


1/ legalności /badania zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa


    oraz uchwałami rady/


2/ gospodarności


3/ rzetelności /badanie czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy, 


    solidny/.


§ 74


Przewodniczący komisji zawiadamia wójta i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia  kontroli co najmniej na 2 dni przed terminem kontroli.


 


§ 75


Członkowie komisji uprawnieni są do:


1/ wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej


2/ wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych


    z jej działalnością


3/ zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów


4/ powołaniu biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli


5/ żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach


   dotyczących przedmiotu kontroli


6/ przyjmowanie oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.


§ 76


l.   Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich  warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.                     


2.  Podczas dokonywania czynności kontrolnych, członkowie komisji zobowiązani są do                                 przestrzegania


1/ przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowane jednostki


2/ przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową


 w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.


3 . Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.


§ 77


Zadaniem komisji jest:


1/  rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego


2/  ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,


jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie.


 


§ 78


1 . Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz   kierownik jednostki kontrolowanej.


2 . W protokóle ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia


     i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne i ewentualnie osiągnięcia.


3 . Protokół powinien ponadto zawierać:


1/ nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika


2/ imiona i nazwiska osób kontrolujących


3/ określenie zakresu przedmiotu kontroli


4/ ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej


5/ wykaz załączników lub wyjaśnienia odmowy podpisu


4 . Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach :


1/ jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej


2/ drugi przewodniczący rady gminy


3/ trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.


§ 79


W razie ujawnienia przestępstwa lub wykroczenia, komisja zawiadamia właściwy organ                oraz organ nadrzędny jednostki kontrolowanej.


        § 80


1 . Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie gminy w formie opinii.


2 . Opinia powinna zawierać:


    1/ zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych   


        nieprawidłowości, oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie


    2/ wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości


    3/ jeżeli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich działań w stosunku


        do osób winnych powstałych nieprawidłowości.


§ 81


 


 


1 . Protokół z posiedzenia komisji sporządza pracownik urzędu gminy .


2 . Protokół podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.


3 . Protokoły posiedzeń komisji przechowywane są w urzędzie gminy .


 




 

V.  JEDNOSTKI  POMOCNICZE  GMINY


 


 


§ 82


 


1 . Jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa.


2 . Rada gminy może w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami


     lub z ich inicjatywy tworzyć, łączyć, dzielić lub znosić jednostki pomocnicze.


3 .Konsultacje z mieszkańcami odbywają się w formie zebrań wiejskich oraz przyjmowania zgłoszeń, uwag, wniosków oraz opinii do projektu uchwały podanego do wiadomości w sposób przyjęty           w gminie poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń u sołtysów i w urzędzie.


4 . Termin zgłaszania wniosków i opinii upływa po 14 dniach od ogłoszenia projektu uchwały.


§ 83


Przy tworzeniu, łączeniu, podziale oraz znoszeniu jednostek pomocniczych uwzględnia się naturalne uwarunkowania przestrzenne, więzi społeczne i gospodarcze między mieszkańcami oraz dąży się    do optymalnego zabezpieczenia przez te jednostki określonych potrzeb mieszkańców.


§ 84


Jednostki pomocnicze prowadzą działalność na podstawie statutu nadanego uchwałą rady gminy.


 


§ 85


Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach rady gminy bez prawa głosowania. Może zgłaszać interpelacje, wnioski i zapytania na zasadach określonych dla radnych gminy.      


§ 86


1 . Jednostce pomocniczej może być przekazane do zarządzania i korzystania  mienie komunalne             w szczególności świetlice wiejskie, domy strażaka.


2 . Jednostka pomocnicza wykonuje zwykły zarząd przekazanego mienia tj. załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia, utrzymuje go w stanie nie pogorszonym w ramach jego aktualnego przeznaczenia, zachowuje mienie i osiąga z niego normalne korzyści.


    


§ 87


 


Wykaz utworzonych w gminie jednostek pomocniczych prowadzi wójt.


 



 

VI. PRZEPISY  KOŃCOWE


 


§  88


1 . Rada może nadać tytuł "zasłużony dla gminy Inowrocław" każdej osobie fizycznej,                    której działalność w sposób znaczący wpłynęła na rozwój gminy.


2 . Szczegółowy tryb nadawania tego tytułu określa rada w odrębnej uchwale.


3 . Wójt prowadzi księgę "zasłużony dla gminy Inowrocław".


4 . Sposób prowadzenia księgi określa rada na wniosek wójta w odrębnej uchwale.


§ 89


1 . Rada może nadać tytuł "honorowy obywatel gminy Inowrocław" osobom fizycznym spoza             gminy Inowrocław.


2 . Przepisy  § 88 ust. 2-4.stosuje się odpowiednio.


 


§ 90


 


1.  Statut podlega ogłoszeniu  i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia                            w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.


2.  Do zmian statutu stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.


 


 



Załączniki:

statut_jednolity.doc  -> pobierz
  Rozmiar: 143KB
  Data dodania: piątek, 19 sierpnia 2005, godz. 11:48
  Typ MIME: application/msword
 




© 2003 Internet-Info