BIP - Biuletyn Informacji Publicznej
  Instrukcja Szukaj    
Informacje ogólne
Ilość odsłon: 13026

Co to jest BIP?
Biuletyn Informacji Publicznej to urzedowy publikator teleinformatyczny,

skladajacy sie z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej,

na których zostaje udostepniona informacja publiczna. Uwarunkowania

prawne Uruchomienie Biuletynu Informacji Publicznej jest niezbedne

dla funkcjonowania ustawy z 6 wrzesnia 2001r. o dostepie

do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) oraz Rozporzadzenia

MSWiA z 17 maja 2002 w sprawie BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ

(Dz.U. Nr 67, poz. 619).

Co to jest informacja publiczna?

Ustawa, która weszla w zycie 1 stycznia 2002 r. precyzuje

konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o

dzialaniach wladz publicznych. Ustawa nakazuje organom wladzy

panstwowej (i innym podmiotom) udostepniac kazda informacje o
sprawach publicznych tj. informacje publiczna (art.1, ust.1). Wyjatek

stanowia informacje niejawne (art.5, ust.1). Dostep do informacji
publicznej przysluguje kazdemu. Od osoby, która domaga sie takiej

informacji, nie wolno zadac wykazania, ze ma ona w tym interes prawny

lub faktyczny. Prawo to obejmuje uprawnienia do:

uzyskania informacji, w tym informacji przetworzonej, wówczas gdy

jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, wgladu do
dokumentów urzedowych, dostepu do posiedzen kolegialnych
organów wladzy publicznej pochodzacych z powszechnych wyborów.

Ogólna zasada udostepniania kazdej jawnej informacji o sprawach
publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam

wprost jakie informacje podlegaja upublicznianiu. Sa to m.in. informacje

o: organach wladzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym,
organizacji, kompetencjach, majatku, osobach sprawujacych w nich

funkcje i ich kompetencjach; zasadach funkcjonowania organów

wladzy publicznej - w tym o sposobach zalatwiania spraw, stanie
przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania, prowadzonych
rejestrach, ewidencjach i archiwach; polityce wladz - w tym o
zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach

dotyczacych realizacji zadan publicznych; danych publicznych

- w tym dokumenty urzedowe, stanowiska w sprawach publicznych

zajete przez funkcjonariuszy publicznych, tresc wystapien i ocen
dokonywanych przez organy wladzy publicznej, informacja o stanie
panstwa; majatku publicznym. Na mocy ustawy maja byc jawne i
dostepne posiedzenia kolegialnych organów wladzy pochodzacych z

wyborów. Ustawa nakazuje sporzadzac i udostepniac stenogramy lub

protokoly z obrad. Ustawa definiuje ponadto pojecie dokumentu
urzedowego, który podlega upublicznianiu. Dokumentem urzedowym

jest tresc oswiadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w
dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu
przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana

do innego podmiotu lub zlozona do akt sprawy (art.6, ust.2).

Publikacja Biuletynu w Internecie Rozporzadzenie w sprawie BIP
okresla m.in. strukture, zakres publikowanych informacji i mechanizmy

dzialania serwisów internetowych BIP, utrzymywanych przez podmioty

zobowiazane ustawa do udostepnienia informacji publicznej.

Strona glówna Biuletynu znajduje sie pod adresem www.bip.gov.pl
.

Uruchomienie stron BIP odbedzie sie w kilku etapach. Pierwszy
zakonczy sie 1 lipca 2003r. Od tego dnia organa wladzy, jednostki
samorzadu terytorialnego, podmioty reprezentujace skarb panstwa
lub z dominujacym znaczeniem skarbu panstwa, a takze partie
polityczne, zwiazki zawodowe udostepnia za posrednictwem BIP

przede wszystkim informacje o sobie, tzn. swym statusie i formie
prawnej, zadaniach, kompetencjach, organach i osobach
sprawujacych w nich funkcje, sposobach przyjmowania i zalatwiania
spraw itp. Od 1 stycznia 2004r. w BIP pojawia sie m.in. informacje
o stanie przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania.

W calosci BIP ma zostac uruchomiony 1 stycznia 2005r., a wiec po
trzech latach od wejscia ustawy w zycie. Znajda sie w nim wówczas

m.in. takze informacje o majatku skarbu panstwa, jednostek
samorzadu terytorialnego, panstwowych osób prawnych itp.
Ograniczenia w dostepie do informacji publicznej Odmowa

udzielenia informacji moze nastapic jedynie ze wzgledu na jej
niejawnosc (ochrona danych osobowych, prawo do prywatnosci,

tajemnica panstwowa, sluzbowa, skarbowa, statystyczna).
Odmowa nastepuje w formie decyzji administracyjnej. Odwolanie

od decyzji rozpoznaje sie w terminie 14 dni (art. 16, ust.2, pkt 1).
Przepis art. 23 przewiduje grzywne, kare ograniczenia lub pozbawienia

wolnosci do roku, dla tego kto, wbrew ciazacemu na nim obowiazkowi,

nie udostepnia informacji publicznej.





© 2003 Internet-Info