Informacje ogólne
Ilość odsłon: 13026
|
|
|
Co to jest BIP?
Biuletyn Informacji Publicznej to urzedowy publikator teleinformatyczny,
skladajacy sie z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej,
na których zostaje udostepniona informacja publiczna. Uwarunkowania
prawne Uruchomienie Biuletynu Informacji Publicznej jest niezbedne
dla funkcjonowania ustawy z 6 wrzesnia 2001r. o dostepie
do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) oraz Rozporzadzenia
MSWiA z 17 maja 2002 w sprawie BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ
(Dz.U. Nr 67, poz. 619).
Co to jest informacja publiczna?
Ustawa, która weszla w zycie 1 stycznia 2002 r. precyzuje
konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o
dzialaniach wladz publicznych. Ustawa nakazuje organom wladzy
panstwowej (i innym podmiotom) udostepniac kazda informacje o sprawach publicznych tj. informacje publiczna (art.1, ust.1). Wyjatek
stanowia informacje niejawne (art.5, ust.1). Dostep do informacji publicznej przysluguje kazdemu. Od osoby, która domaga sie takiej
informacji, nie wolno zadac wykazania, ze ma ona w tym interes prawny
lub faktyczny. Prawo to obejmuje uprawnienia do:
uzyskania informacji, w tym informacji przetworzonej, wówczas gdy
jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, wgladu do dokumentów urzedowych, dostepu do posiedzen kolegialnych organów wladzy publicznej pochodzacych z powszechnych wyborów.
Ogólna zasada udostepniania kazdej jawnej informacji o sprawach publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam
wprost jakie informacje podlegaja upublicznianiu. Sa to m.in. informacje
o: organach wladzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majatku, osobach sprawujacych w nich
funkcje i ich kompetencjach; zasadach funkcjonowania organów
wladzy publicznej - w tym o sposobach zalatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach; polityce wladz - w tym o zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach
dotyczacych realizacji zadan publicznych; danych publicznych
- w tym dokumenty urzedowe, stanowiska w sprawach publicznych
zajete przez funkcjonariuszy publicznych, tresc wystapien i ocen dokonywanych przez organy wladzy publicznej, informacja o stanie panstwa; majatku publicznym. Na mocy ustawy maja byc jawne i dostepne posiedzenia kolegialnych organów wladzy pochodzacych z
wyborów. Ustawa nakazuje sporzadzac i udostepniac stenogramy lub
protokoly z obrad. Ustawa definiuje ponadto pojecie dokumentu urzedowego, który podlega upublicznianiu. Dokumentem urzedowym
jest tresc oswiadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana
do innego podmiotu lub zlozona do akt sprawy (art.6, ust.2).
Publikacja Biuletynu w Internecie Rozporzadzenie w sprawie BIP okresla m.in. strukture, zakres publikowanych informacji i mechanizmy
dzialania serwisów internetowych BIP, utrzymywanych przez podmioty
zobowiazane ustawa do udostepnienia informacji publicznej.
Strona glówna Biuletynu znajduje sie pod adresem www.bip.gov.pl .
Uruchomienie stron BIP odbedzie sie w kilku etapach. Pierwszy zakonczy sie 1 lipca 2003r. Od tego dnia organa wladzy, jednostki samorzadu terytorialnego, podmioty reprezentujace skarb panstwa lub z dominujacym znaczeniem skarbu panstwa, a takze partie polityczne, zwiazki zawodowe udostepnia za posrednictwem BIP
przede wszystkim informacje o sobie, tzn. swym statusie i formie prawnej, zadaniach, kompetencjach, organach i osobach sprawujacych w nich funkcje, sposobach przyjmowania i zalatwiania spraw itp. Od 1 stycznia 2004r. w BIP pojawia sie m.in. informacje o stanie przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania.
W calosci BIP ma zostac uruchomiony 1 stycznia 2005r., a wiec po trzech latach od wejscia ustawy w zycie. Znajda sie w nim wówczas
m.in. takze informacje o majatku skarbu panstwa, jednostek samorzadu terytorialnego, panstwowych osób prawnych itp. Ograniczenia w dostepie do informacji publicznej Odmowa
udzielenia informacji moze nastapic jedynie ze wzgledu na jej niejawnosc (ochrona danych osobowych, prawo do prywatnosci,
tajemnica panstwowa, sluzbowa, skarbowa, statystyczna). Odmowa nastepuje w formie decyzji administracyjnej. Odwolanie
od decyzji rozpoznaje sie w terminie 14 dni (art. 16, ust.2, pkt 1). Przepis art. 23 przewiduje grzywne, kare ograniczenia lub pozbawienia
wolnosci do roku, dla tego kto, wbrew ciazacemu na nim obowiazkowi,
nie udostepnia informacji publicznej.
|
|
|