Informacje ogólne
Ilość odsłon: 13024
|
|
|
Co to jest BIP
Biuletyn Informacji Publicznej to urzedowy publikator teleinformatyczny,
skladajacy sie z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej,
na których zostaje udostepniona informacja publiczna. Uwarunkowania
prawne Uruchomienie Biuletynu Informacji Publicznej jest niezbedne
dla funkcjonowania ustawy z 6 wrzesnia 2001r. o dostepie
do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) oraz
Rozporzadzenia MSWiA z 17 maja 2002 w sprawie BIULETYNU
INFORMACJI PUBLICZNEJ (Dz.U. Nr 67, poz. 619).
Co to jest informacja publiczna?
Ustawa, która weszla w zycie 1 stycznia 2002 r. precyzuje
konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o
dzialaniach wladz publicznych. Ustawa nakazuje organom wladzy
panstwowej (i innym podmiotom) udostepniac kazda informacje o
sprawach publicznych tj. informacje publiczna (art.1, ust.1). Wyjatek
stanowia informacje niejawne (art.5, ust.1). Dostep do informacji
publicznej przysluguje kazdemu. Od osoby, która domaga sie takiej
informacji, nie wolno zadac wykazania, ze ma ona w tym interes prawny
lub faktyczny. Prawo to obejmuje uprawnienia do:
uzyskania informacji, w tym informacji przetworzonej, wówczas gdy
jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, wgladu do
dokumentów urzedowych, dostepu do posiedzen kolegialnych
organów wladzy publicznej pochodzacych z powszechnych wyborów.
Ogólna zasada udostepniania kazdej jawnej informacji o sprawach
publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam
wprost jakie informacje podlegaja upublicznianiu. Sa to m.in. informacje
o: organach wladzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym,
organizacji, kompetencjach, majatku, osobach sprawujacych w nich
funkcje i ich kompetencjach; zasadach funkcjonowania organów
wladzy publicznej - w tym o sposobach zalatwiania spraw, stanie
przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania, prowadzonych
rejestrach, ewidencjach i archiwach; polityce wladz - w tym o
zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach
dotyczacych realizacji zadan publicznych; danych publicznych
- w tym dokumenty urzedowe, stanowiska w sprawach publicznych
zajete przez funkcjonariuszy publicznych, tresc wystapien i ocen
dokonywanych przez organy wladzy publicznej, informacja o stanie
panstwa; majatku publicznym. Na mocy ustawy maja byc jawne i
dostepne posiedzenia kolegialnych organów wladzy pochodzacych z
wyborów. Ustawa nakazuje sporzadzac i udostepniac stenogramy lub
protokoly z obrad. Ustawa definiuje ponadto pojecie dokumentu
urzedowego, który podlega upublicznianiu. Dokumentem urzedowym
jest tresc oswiadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w
dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu
przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana
do innego podmiotu lub zlozona do akt sprawy (art.6, ust.2).
Publikacja Biuletynu w Internecie Rozporzadzenie w sprawie BIP
okresla m.in. strukture, zakres publikowanych informacji i mechanizmy
dzialania serwisów internetowych BIP, utrzymywanych przez podmioty
zobowiazane ustawa do udostepnienia informacji publicznej.
Strona glówna Biuletynu znajduje sie pod adresem www.bip.gov.pl
Uruchomienie stron BIP odbedzie sie w kilku etapach. Pierwszy
zakonczy sie 1 lipca 2003r. Od tego dnia organa wladzy, jednostki
samorzadu terytorialnego, podmioty reprezentujace skarb panstwa
lub z dominujacym znaczeniem skarbu panstwa, a takze partie
polityczne, zwiazki zawodowe udostepnia za posrednictwem BIP
przede wszystkim informacje o sobie, tzn. swym statusie i formie
prawnej, zadaniach, kompetencjach, organach i osobach
sprawujacych w nich funkcje, sposobach przyjmowania i zalatwiania
spraw itp. Od 1 stycznia 2004r. w BIP pojawia sie m.in. informacje
o stanie przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania.
W calosci BIP ma zostac uruchomiony 1 stycznia 2005r., a wiec po
trzech latach od wejscia ustawy w zycie. Znajda sie w nim wówczas
m.in. takze informacje o majatku skarbu panstwa, jednostek
samorzadu terytorialnego, panstwowych osób prawnych itp.
Ograniczenia w dostepie do informacji publicznej Odmowa
udzielenia informacji moze nastapic jedynie ze wzgledu na jej
niejawnosc (ochrona danych osobowych, prawo do prywatnosci,
tajemnica panstwowa, sluzbowa, skarbowa, statystyczna).
Odmowa nastepuje w formie decyzji administracyjnej. Odwolanie
od decyzji rozpoznaje sie w terminie 14 dni (art. 16, ust.2, pkt 1).
Przepis art. 23 przewiduje grzywne, kare ograniczenia lub pozbawienia
wolnosci do roku, dla tego kto, wbrew ciazacemu na nim obowiazkowi,
nie udostepnia informacji publicznej.
|
|
|