BIP - Biuletyn Informacji Publicznej
  Instrukcja Szukaj    
Informacje ogólne
Ilość odsłon: 13024

Co to jest BIP


Biuletyn Informacji Publicznej to urzedowy publikator teleinformatyczny,

skladajacy sie z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej,

na których zostaje udostepniona informacja publiczna. Uwarunkowania

prawne Uruchomienie Biuletynu Informacji Publicznej jest niezbedne


dla funkcjonowania ustawy z 6 wrzesnia 2001r. o dostepie


do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) oraz


Rozporzadzenia MSWiA z 17 maja 2002 w sprawie BIULETYNU


INFORMACJI PUBLICZNEJ (Dz.U. Nr 67, poz. 619).


Co to jest informacja publiczna?


Ustawa, która weszla w zycie 1 stycznia 2002 r. precyzuje


konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o


dzialaniach wladz publicznych. Ustawa nakazuje organom wladzy


panstwowej (i innym podmiotom) udostepniac kazda informacje o


sprawach publicznych tj. informacje publiczna (art.1, ust.1). Wyjatek

stanowia informacje niejawne (art.5, ust.1). Dostep do informacji


publicznej przysluguje kazdemu. Od osoby, która domaga sie takiej


informacji, nie wolno zadac wykazania, ze ma ona w tym interes prawny


lub faktyczny. Prawo to obejmuje uprawnienia do:


uzyskania informacji, w tym informacji przetworzonej, wówczas gdy


jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, wgladu do


dokumentów urzedowych, dostepu do posiedzen kolegialnych


organów wladzy publicznej pochodzacych z powszechnych wyborów.


Ogólna zasada udostepniania kazdej jawnej informacji o sprawach


publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam


wprost jakie informacje podlegaja upublicznianiu. Sa to m.in. informacje


o: organach wladzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym,


organizacji, kompetencjach, majatku, osobach sprawujacych w nich


funkcje i ich kompetencjach; zasadach funkcjonowania organów


wladzy publicznej - w tym o sposobach zalatwiania spraw, stanie


przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania, prowadzonych


rejestrach, ewidencjach i archiwach; polityce wladz - w tym o


zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach


dotyczacych realizacji zadan publicznych; danych publicznych


- w tym dokumenty urzedowe, stanowiska w sprawach publicznych


zajete przez funkcjonariuszy publicznych, tresc wystapien i ocen


dokonywanych przez organy wladzy publicznej, informacja o stanie


panstwa; majatku publicznym. Na mocy ustawy maja byc jawne i


dostepne posiedzenia kolegialnych organów wladzy pochodzacych z


wyborów. Ustawa nakazuje sporzadzac i udostepniac stenogramy lub


protokoly z obrad. Ustawa definiuje ponadto pojecie dokumentu


urzedowego, który podlega upublicznianiu. Dokumentem urzedowym


jest tresc oswiadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w


dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu


przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana


do innego podmiotu lub zlozona do akt sprawy (art.6, ust.2).


Publikacja Biuletynu w Internecie Rozporzadzenie w sprawie BIP


okresla m.in. strukture, zakres publikowanych informacji i mechanizmy


dzialania serwisów internetowych BIP, utrzymywanych przez podmioty


zobowiazane ustawa do udostepnienia informacji publicznej.


Strona glówna Biuletynu znajduje sie pod adresem www.bip.gov.pl


Uruchomienie stron BIP odbedzie sie w kilku etapach. Pierwszy


zakonczy sie 1 lipca 2003r. Od tego dnia organa wladzy, jednostki


samorzadu terytorialnego, podmioty reprezentujace skarb panstwa


lub z dominujacym znaczeniem skarbu panstwa, a takze partie


polityczne, zwiazki zawodowe udostepnia za posrednictwem BIP


przede wszystkim informacje o sobie, tzn. swym statusie i formie


prawnej, zadaniach, kompetencjach, organach i osobach


sprawujacych w nich funkcje, sposobach przyjmowania i zalatwiania


spraw itp. Od 1 stycznia 2004r. w BIP pojawia sie m.in. informacje


o stanie przyjmowanych spraw i kolejnosci ich zalatwiania.


W calosci BIP ma zostac uruchomiony 1 stycznia 2005r., a wiec po


trzech latach od wejscia ustawy w zycie. Znajda sie w nim wówczas


m.in. takze informacje o majatku skarbu panstwa, jednostek


samorzadu terytorialnego, panstwowych osób prawnych itp.


Ograniczenia w dostepie do informacji publicznej Odmowa


udzielenia informacji moze nastapic jedynie ze wzgledu na jej


niejawnosc (ochrona danych osobowych, prawo do prywatnosci,


tajemnica panstwowa, sluzbowa, skarbowa, statystyczna).


Odmowa nastepuje w formie decyzji administracyjnej. Odwolanie


od decyzji rozpoznaje sie w terminie 14 dni (art. 16, ust.2, pkt 1).


Przepis art. 23 przewiduje grzywne, kare ograniczenia lub pozbawienia


wolnosci do roku, dla tego kto, wbrew ciazacemu na nim obowiazkowi,


nie udostepnia informacji publicznej.





© 2003 Internet-Info