Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 21/2003

Wójta Gminy Inowrocław z dnia 14 kwietnia 2003

 

 

Instrukcja kontroli

podległych  jednostek organizacyjnych

Gminy Inowrocław

 

 

§ 1

 

Instrukcja kontroli podległych jednostek organizacyjnych określa rodzaj i funkcje kontroli tych jednostek, ich cele i zadania: zasady i sposoby dokonania kontroli oraz jej dokumentowanie: uprawnienia i obowiązki kontrolujących i kontrolowanych oraz tryb wnoszenia i rozpatrywania zastrzeżeń do ustaleń kontrolnych.

 

§ 2

 

Celem kontroli jest:

1.     Działalność kontrolna wykonywana w celu wykrycia nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki w celu podniesienia sprawności jej działania  poprzez usunięcie ujawnionych w wyniku kontroli przyczyn i źródeł ich powstania.

2.     Raelizacja celów kontroli następuje poprzez dostarczenie zarządzającym jednostką niezbędnych dla doskonalenia funkcjonowania działalności jednostek i właściwego gospodarowania jej majątkiem:

1/ informacji o stopniu realizacji zadań i celów jednostki i o stwierdzonych odchyleniach,

2/ informacji o słabych stronach jednostki, w tym stwierdzonych zaniedbaniach,    nieprawidłowościach i odchyleniach od przyjętych do stosowania norm oraz nieracjonalnym gospodarowaniu mieniem, nadużyciach z podaniem przyczyn powstania i osób za nie odpowiedzialnych,

3/ informacji o sposobach i środkach umożliwiających uniknięcie w przyszłości stwierdzonych zaniedbań i nieprawidłowości,

4/ wskazań, z podaniem sposobów i środków, umożliwiających uniknięcie w przyszłości stwierdzonych zaniedbań i nieprawidłowości.

 

§ 3

 

1.Kontroli  podlegają wszystkie jednostki organizacyjne gminy.

2.W każdym roku budżetowym co, najmniej 5 % wydatków podlega kontroli

   według obowiązującego planu finansowego danej jednostki.

 

 

 

§ 4

 

Kontroli podlegają następujące obszary działalności jednostki:

1.Finanse i księgowość:

   1/ celowość wydatkowania środków publicznych,

   2/ gromadzenie środków publicznych,

   3/ udzielanie zamówień publicznych,

   4/ gospodarowanie mieniem,

   5/ celowości zaciągania zobowiązań finansowych

2.Zasoby rzeczowe:

   1/ aktywa trwałe i zarządzanie nimi, a w szczególności:

     a/ wartości niematerialne i prawne,

     b/ rzeczowe aktywa trwałe: środki trwałe,

     c/ należności długoterminowe,

     d/ inwestycje długoterminowe,

     e/ długoterminowe rozliczenia między okresowe;

   2/ aktywa obrotowe i zarządzanie nimi, a w szczególności:

      a/ zapasy materiałowe,

      b/ należności krótkoterminowe,

      c/ inwestycje krótkoterminowe( udziały, papiery wartościowe,

          udzielone pożyczki,)

      d/ środki pieniężne itp.

      e/ krótkoterminowe rozliczenia między okresowe,

3.Zasoby ludzkie i zarządzanie nimi, a w szczególności:

   1/ systemy wynagrodzenia,

   2/ wydatki w zakresie B H P,

   3/ działalność socjalna;

4. Zasoby finansowe i zarządzanie nimi, a w szczególności:

   1/ środki zewnętrzne, źródła ich pozyskiwania,

   2/ wynik finansowy oraz wpływ kształtowani się kosztów i przychodów

      na jego wielkość;

5.Zasoby informacyjne, również zapisane na nośnikach magnetycznych,

   a w szczególności:

   1/ informacje dokumentujące zdarzenia gospodarcze ( umowy, zlecenia,

       dowody zakupu towarów i usług, dowody przychodu i rozchodu itp.),

   2/ informacje zawarte w księgach rachunkowych,

   3/ informacje zawarte w innych dokumentach i ewidencji zawierającej

       dane dotyczące działalności jednostki.

 

 

 

 

 

 

§ 5

 

Podstawowe zadania i funkcje kontroli oraz podstawowe zasady ich realizacji:

1.Czynności kontrolne polegające na zbadaniu każdego elementu stanu

   faktycznego i porównaniu go z obowiązującą dla niego normą oraz ustaleniu

    odchyleń od tej normy.

   1/ przez pojęcie normy należy rozumieć każde uregulowanie prawne,

      także wewnętrzne, odnoszą się do:

     a/ jednostki,

     b/ funkcjonowania jednostki, w tym m. innymi:

·        finansowania,

·        planowania i realizacji,

·        zatrudniania, wynagrodzenia,

·        zaopatrzenia i gospodarowania materiałami,

·        gospodarowania aktywami trwałymi,

·        inwestowania w rozwój,

·        ewidencji zdarzeń w tym gospodarczych.

2.W wypadku ujawnienia odchyleń negatywnych: nieprawidłowości i uchybień,

    zadaniem kontroli jest:

   1/ dostarczenie informacji o przyczynach powstania odchyleń od norm oraz

       wskazanie, w jakim stopniu odchylenia te wpłynęły i w jakim stopniu mogą

       wpłynąć na działalność jednostki, o ile nie zostaną w odpowiednim czasie

        skorygowane,

   2/ wskazanie sposobów i środków umożliwiających wyrównanie powstałych

        strat,

   3/ wskazanie sposobów i środków umożliwiających uniknięcie stwierdzonych

       nieprawidłowości i uchybień.

3.Kontrola winna również dostarczyć informacji o wynikach pozytywnych:

   1/ określenia stopnia, w jakim ma to wpływ na działalność jednostki,

   2/ wskazanie osób, których działanie przyczyniło się do uzyskania efektów

       mających korzystny wpływ na działalność jednostki.

   

                                                               § 6

 

Podstawowe  zasady realizacji zadań i funkcji kontroli.

1.Przeprowadzając kontrolę należy ocenić badany stan faktyczny według

   następujących kryteriów:

   1/ sprawność organizacji – to jest prawidłowość i efektywność przyjętych

      kierunków działania,

   2/ celowość,

   3/ gospodarność,

   4/ rzetelność,

   5/ legalność – zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2.Kontrola powinna być przeprowadzona rzetelnie i zgodnie z posiadaną przez

   osobę kontrolującą wiedzą.

3.Kontrola powinna być przeprowadzona dwoma wzajemnie uzupełniającymi

      się sposobami:

   1/ pośrednio, przez wykorzystanie informacji zawartych w księgach     

       rachunkowych, ewidencji pomocniczych, w inwestycji, analiz

       ekonomicznych w sprawozdawczości, w systemach obiegu dokumentów

      itp.

   2/ bezpośrednio, przez osobiste sprawdzenie badanego stanu faktycznego

    – kontrola rzeczowa.

 

§ 7

 

W celu realizowania zadań i wypełniania funkcji kontroli wskazane jest, aby kontrole przeprowadzane były przez osoby posiadające:

1.Doświadczenie zawodowe w zakresie kontrolowanego zagadnienia,

2.Niezbędną wiedzą merytoryczną,

3.Kulturę osobistą,

4.Cierpliwość,

5.Umiejętność trafnego i precyzyjnego formułowania wniosków oraz

   umiejętności przejrzystego precyzowania wniosków kontroli,

6.Obiektywizm w podejściu do kontrolowanego zagadnienia.

 

§ 8

 

W celu skutecznego funkcjonowania kontroli należy

 

1.      Dla  pracowników wykonujących czynności kontrolne dokładnie i jednoznacznie ustalić uprawnienia , obowiązki i odpowiedzialność w zakresie dokonywanej kontroli

2.      Zapoznać pracowników wykonujących czynności kontrolne z obowiązującymi przepisami oraz dążyć do podnoszenia  ich kwalifikacji  w tym zakresie ;

3.      Przestrzegać zasad przyjętego systemu dokumentowania wszystkich operacji i zdarzeń, ewidencji, obiegu i kontroli dokumentów oraz zasad ich wystawiania i akceptacji

 

                                                             § 9

W   celu zrealizowania zadań i wypełnienia funkcji kontroli wskazane jest

1.Przeprowadzenie kontroli:

   1/ formalnej

   2/ dokumentacyjnej

   3/ merytorycznej

   4/ rzeczowej

   5/ rachunkowej

2.Kontrola formalna polega na zbadaniu wiarygodności dokumentów oraz na

   zbadaniu prawidłowości ich sporządzenia ze względu na treść i formę, w

    szczególności zaś zbadaniu :

   1/ czy treść dokumentu odpowiada przepisom prawa i normom jednostki

   2/ czy jeżeli czynność powinna być poprzedzona zawarciem umowy, zlecenia,

       złożenia zamówienia itp., znajduje ona uzasadnienie w tych dokumentach ;

   3/ czy dokument został wystawiony przez właściwy podmiot;

   4/ czy operacji dokonały  upoważnione osoby;

   5/.czy dokument został zatwierdzony przez osoby upoważnione

2 Kontrola merytoryczna polega na zbadaniu, czy planowanie danej czynności

   jest celowe, zgodne z zawartymi umowami, zleceniami itp.

 

                                                              § 10

 

Przygotowanie kontroli następuje na podstawie planu w układzie  przedmiotowo-podmiotowym 

   1/ tematyka kontroli

   2/ termin kontroli

   3/ metody kontroli winny zawierać;

    a/ numer i temat kontroli ,

    b/ cel kontroli (zagadnienia wymagające kontroli)

    c/ określenie zakresu-tematu kontroli,

    d/ wskazania okresu objętego kontrolą,

    e/ wykaz aktów prawnych i normatywnych w odniesieniu do  zagadnień

        będących przedmiotem kontroli.

                                                       

                                                         § 11

 

Organizacja kontroli :

1.     Plan kontroli odbywa się zgodnie z wcześniej opracowanym harmonogramem kontroli,

2.     Dla kontroli nieobjętych planem kontroli metodykę kontroli sporządza się i przekłada do zatwierdzenia Wójtowi GMINY w terenie najpóźniej  do 7 dni przed podpisaniem zarządzenia w sprawie kontroli.

 

                                                  § 12  

 

Zadania uruchamiającego kontrolę:

 1. Zatwierdzenie harmonogramu kontroli;

 2. Wyznaczenie spośród pracowników sobie podległych do wykonania            

     określonych czynności kontrolnych,

3.     Ustalenie tematyki i metodyki kontroli,

4.     Nadzór nad kontrolerami wykonującymi czynności kontrolne,

5.     Egzekwowanie od kontrolerów rzetelnego i terminowego przeprowadzenia postępowania kontrolnego,

6.     Egzekwowanie od kontrolerów rzetelnego i terminowego sporządzania dokumentacji pokontrolnej,

7.     Występowanie z wnioskiem do Wójta Gminy o uzupełnienie zespołu upoważnionego do przeprowadzenia kontroli o pracownika spoza pracowników sobie podległych,

8.     Organizowanie narad i szkoleń dla kontrolerów, mających na celu podniesienie ich kwalifikacji w celu rzetelnego i profesjonalnego wypełnienia obowiązków, w tym sprawnego przeprowadzenia czynności kontrolnych,

9.     Uczestnictwo w naradach pokontrolnych,

10. Opracowanie projektu poleceń i wniosków pokontrolnych w sprawach merytorycznych lub profesjonalnych i przedstawienie ich do decyzji

      Wójta Gminy.

 

§ 13

 

1.Do zadań pracowników /kontrolerów/ wykonujących czynności kontrolne w szczególności należy:

   1/ przeprowadzenie kontroli zgodnie z procedurą, tematem i metodyką

       kontroli     po  uprzednim, należytym przygotowaniu się do kontroli,

   2/ rzetelne i wnikliwe przeprowadzenie kontroli oraz obiektywne ustalenie

      stanu faktycznego,

   3/ sporządzenie dokumentacji kontroli w terminie, rzetelnie i zgodnie z

       ustaleniami kontroli,

   4/ uczestniczenie w postępowaniu w sprawie rozpatrywania zastrzeżeń,

   5/ wykonywanie poleceń zleconych przez Wójt Gminy, dotyczących

       postępowania kontrolnego.

2.Do obowiązków kierownika zespołu kontrolnego należy:

   1/. wykonanie czynności wymienionych w ust. 1,

   2/ organizowanie o pracy zespołu w sposób zapewniający prawidłowe i

       terminowe przeprowadzenie kontroli przez zespół,

   3/ wnioskowanie, w przypadkach uzasadnionych o powołanie

       rzeczoznawcy,

   4/ reprezentowanie zespołu wobec kierownika jednostki kontrolnej.

 

 

§ 14

 

Postępowanie kontrolne należy przeprowadzić z uwzględnieniem postanowień w celu ustalenie każdego elementu stanu rzeczywistego przedmiotu kontroli, porównanie go z obowiązującymi normami w celu ujawnienia ewentualnych nieprawidłowości lub odchyleń od tej normy.

 

 

 

§ 15

 

Do przeprowadzenia kontroli uprawnia:

1.Imienne upoważnienie wystawione przez Wójta Gminy lub z jego upoważnienia, przez uruchamiającego kontrolę.

2.Upoważnienie winno zawierać:

1/ określenie rodzaju kontroli,

2/ oznaczenie- numer kontroli/ kolejny w roku /,

3/ podstawę prawną wystawienia upoważnienia,

4/ podmiot kontroli,

5/ zakres tematyczny, w tym okres objęty kontrolą,

6/ czas trwania kontroli,

7/ nazwisko lub nazwiska osób upoważnionych do przeprowadzenia kontroli,

8/ wyznaczenie kierownika zespołu kontrolnego, w wypadku wieloosobowego składu komisji kontrolnej.

 3. Upoważnienie ważne jest w takim zakresie, jakiego dotyczy. Wszelkie zmiany wystawionego upoważnienia wymagają wydania nowego upoważnienia przez Wójt Gminy. Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli stanowi załącznik Nr 1

4. Upoważnienie wystawia się w dwóch egzemplarzach z przeznaczeniem: jeden dla komórki kontrolnej, jeden załącza się do akt kontroli.

5. Zobowiązuje się wszystkich pracowników zatrudnionych poza komórką  kontrolowaną do udzielenia wyjaśnień w przedmiocie kontroli bez konieczności okazania dodatkowego upoważnienia – wystawione upoważnienie do kontroli stosuje się odpowiednio.

6. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do spraw niejawnych i tajnych.

 

§ 16

 

Czynności kontrolne przeprowadza się według zasad;

1.     Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontroler zawiadamia kierownika jednostki kontrolnej o przedmiocie kontroli i czasie jej trwania, na co przedkłada upoważnienie do  kontroli.

2.     Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest zapewnić kontrolującemu odpowiednie warunki i środki niezbędne do sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia kontroli, w tym celu:

1/ udostępnia w razie potrzeby, w ramach swoich możliwości odpowiednie pomieszczenie, oraz wyposażenie do przechowywania materiałów kontrolnych,

2/ przedkłada żądane dokumenty dotyczące przedmiotu kontroli,

3/ stwarza warunki do terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników.

 

 

 

§ 17

 

Pracownik kontrolujący podlega wyłączeniu z udziału w kontroli w przypadku, gdy czynność lub rozstrzygnięcia kontrolne mogą dotyczyć osób związanych z nim z tytułu pokrewieństwa – decyzję w sprawie wyłączenia kontrolującego podejmuje Wójt Gminy po powzięciu informacji o przyczynach wymienionych.

 

 

§ 18

 

Kontrolę przeprowadza się w godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej. W razie konieczności kontrola może być przeprowadzona poza godzinami pracy, na wniosek kontrolującego za wydaniem stosowanych poleceń Wójta Gminy.

 

 

 § 19

 

Kontrolujący dokonuje ustaleń faktów kontrolnych

na podstawie dowodów:

1.     Do dowodów zalicza się w szczególności dokumenty, dowody rzeczowe, protokóły, dane ewidencji i sprawozdawczość, oświadczenia i wyjaśnienia złożone na piśmie.

2.     Kontroli magazynów i kasy kontrolujący dokonuje  w obecności osób materialnie odpowiedzialnych, w razie ich nieobecności wyznaczonego pracownika przez kierownika jednostki.

3.     Z przebiegu kontroli kontrolujący sporządza protokół:

a/ z kontroli kasy według wzoru Nr-2

b/ z kontroli magazynu /materiałów/ według wzoru Nr 3

4.       Pobranie dowodów rzeczowych kontrolujący dokumentuje za odrębnym protokółem sporządzonym według wzoru Nr 4 

 

§ 20

 

Do obowiązków pracowników jednostki kontrolowanej należy:

1.     Ustalenie, w wyznaczonym przez kontrolującego terminie, ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

2.     Sporządzenie niezbędnych zestawień i obliczeń opartych na dokumentach, a także odpisów i wyciągów z dokumentów, dotyczących przedmiotów kontroli,

3.     Z ustnych wyjaśnień, kontrolujący sporządza protokół według wzoru Nr 5,

      który winien być podpisany przez kontrolującego i składającego

      wyjaśnienie.

 

 

§ 21

 

Dokumentowanie czynności kontrolnych:

1.     Z przeprowadzonej kontroli, kontrolujący sporządza protokół, w którym zobowiązany jest do przedstawienia ustaleń kontrolnych w sposób rzetelny, zwięzły i przejrzysty oraz zgodnie ze stanem faktycznym.

       Wzór  protokółu z kontroli stanowi załącznik Nr 6

2.      Protokół jest podstawowym dokumentem wykonania kontroli i winien zawierać wszystkie stwierdzone przez kontrolującego fakty dotyczące kontrolowanego przedmiotu, w tym nieprawidłowości i uchybień w działaniu, ich przyczyny i skutki.

3.     Z przeprowadzonej kontroli może być sporządzone sprawozdanie, pod warunkiem, że z ustaleń kontrolującego nie wynika potrzeba ukarania osób odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości.

4.     Protokół kontroli wraz z dokumentami wymienionymi w § 19 stanowi dokumentację kontroli.

 

                                                        § 22

 

Kierownik jednostki kontrolowanej, w terminie do 7 dni po zakończeniu kontroli  w terminie wskazanym w protokóle, zobowiązany jest do:

 1/ podpisania protokółu bez zastrzeżeń lub,

 2/ złożenia kontrolującemu pisemnej odmowy podpisania protokółu z podaniem

     przyczyn odmowy lub

 3/skorzystania z prawa złożenia zastrzeżeń.

 

                                                        § 23

 

Zgłaszanie i rozpatrywanie zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokóle kontroli przysługuje:

1.Kierownikowi  jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia

   kontrolującemu   w trybie określonym w § 22 umotywowanych zastrzeżeń

  do ustaleń zawartych w protokóle kontroli.

2.Zastrzeżenia ,o których mowa w ust.1 ,należy złożyć kontrolującemu na

    piśmie przed  podpisaniem protokołu kontroli.

3.Kontrolujący obowiązany jest dokonać analizy zastrzeżeń, o których mowa

   w ust.2 i:

   1/w przypadku uznania zasadności zastrzeżeń podjąć dodatkowe czynności

      kontrolne:

   2/w przypadku nieuwzględnienia w części lub w całości zastrzeżeń przekazuje

     na piśmie swoje stanowisko kierownikowi jednostki  kontrolowanej wraz z

     pouczeniem o jego  prawie do zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń w

     terminie 7 dni do Wójta Gminy,

4.Zastrzeżenia,o których mowa w ust.3 pkt.2,winny być złożone na piśmie.

 

 

                                                        § 24

 

Decyzje pokontrolne i ich realizacja:

1.      Wójt Gminy, w razie stwierdzenia w toku kontroli  istotnych  nieprawidłowości i uchybień, w terminie 14 dni  od daty otrzymania protokółu kontroli, kieruje do kierownika jednostki kontrolowanej zarządzenie m .in. polecenia wdrożenia działań zmierzających do usunięcia  nieprawidłowości wraz z wyznaczeniem terminu ich realizacji .

2.     Zarządzenie pokontrolne, o którym mowa w ust.1,winno zawierać:

1/.zwiężły opis wyników ,ze wskazaniem źródeł i przyczyn stwierdzonych w

    toku kontroli nieprawidłowości i uchybień;

2/ polecenia wdrożenia działań zmierzających do usunięcia stwierdzonych

    nieprawidłowości i uchybień;

 3/ wskazanie kierunków działań naprawczych.

 

 

Załączniki do instrukcji:/wzory druków/

 

Nr 1 upoważnienie do przeprowadzenia kontroli

Nr 2 protokół kontroli kasy

Nr 3 protokół kontroli materiałów

Nr 4 protokół pobrania dowodów rzeczowych

Nr 5 protokół ustnych wyjaśnień

Nr 6 protokół z kontroli

 

 

UM/UM