Część I
§ 1
Nazwa szkoły zawiera określenie:
1/ Typu szkoły: gimnazjum
Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w brzmieniu tj.
Żalinowo
88-100 Inowrocław
Organem prowadzącym gimnazjum jest Rada Gminy Inowrocław
Cykl kształcenia trwa 3 lata
Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę
Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzania w sprawie organizacji roku szkolnego.
Część II
§ 2
Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z 7.IX.1991r.
oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1/ Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia gimnazjum poprzez :
atrakcyjny i nowatorski proces nauczania
udział w warsztatach językowych
systematyczny kontakt z pracownikami naukowymi Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy
2/ Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku
kształcenia
poradnictwo psychologiczno - pedagogiczne,
rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,
3/ Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad
określonych w ustawie, stosowanie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:
a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum,
systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
realizowanie programu wychowawczego gimnazjum.
4/ Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
zorganizowanie zajęć świetlicowych,
umożliwienie spożywania posiłków,
prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.
5/ Zajęcia o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez
Poranię Psychologiczno Pedagogiczną w Inowrocławiu oraz w miarę posiadanych
środków finansowych.
Część III
§ 3
Organami gimnazjum są:
1/ Dyrektor gimnazjum
2/ Rada Pedagogiczna
3/ Rada Rodziców
4/ Samorząd Uczniowski
§ 4
Dyrektor gimnazjum w szczególności:
kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,
sprawuje nadzór pedagogiczny,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywny działania prozdrowotne,
realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki,
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięci opinii samorządu uczniowskiego.
przepis ust. 8 nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolny. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.
dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki,
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki,
występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.
dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim
§ 5
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki,
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki,
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki,
podejmowanie uchwał w sprawach skreślania z listy uczniów.
rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
projekt planu finansowego szkoły lub placówki,
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 6
Występuje do rady pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty,
Udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
Działa na rzecz stałej poprawy bazy,
Pozyskuje środki finansowane w celu wsparcia działalności szkoły,
Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
Deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora gimnazjum.
Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej Regulamin, który ustala między innymi:
Kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,
Organa Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
Tryb podejmowania uchwał,
Zasady wydatkowania funduszy,
Regulamin opracowuje Rada Rodziców jest on zatwierdzony przez zebranie ogólne.
§ 7
Opiniuje pracę ocenianych nauczycieli,
Reprezentuje interesy uczniów w zakresie :
oceniania i klasyfikowania i promowania,
form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu następujących zasad: trzy sprawdziany w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jeden dziennie, dwutygodniowe uprzedzenie o zamiarze badania kompetencji.
Przedstawia Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie praw uczniów takich jak :
Prawo zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
Prawo do organizacji życia szkolnego,
Prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Opracowuje REGULAMIN swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.
ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW.
§ 8
Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym wykonuje uchwały o ile są zgodne z prawem oświatowym. Wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący. Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet. Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami gimnazjum.
W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu. Wznoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy gimnazjum i nie służy rozwojowi jego wychowanków. Jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, Dyrektor zawiesza jej wykonania i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały w wypadku braku uzgodnienia, o którym mowa, dyrektor gimnazjum przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
W sprawach spornych ustala się co następuje:
Uczeń zgłasza zastrzeżenie do przewodniczącego SU za pośrednictwem przewodniczącego klasowego,
Przewodniczący SU w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
Sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do wicedyrektora lub dyrektora, którego decyzję są ostateczne.
§ 9
W gimnazjum dopuszcza się możliwość utworzenia jednego stanowiska wicedyrektora
1/ Warunkiem wyrażenia przez organ prowadzący zgody na utworzenia stanowisk,
o których
mowa wyżej, jest odpowiednia liczba oddziałów/ min. 12 na 1-go
wicedyrektora/ oraz możliwości finansowe .
2/ Zakres kompetencji dla wicedyrektora:
a) Zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności,
b) Przygotowuje projekty następujących dokumentów :
tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz imprez szkolnych,
c) Sprawuje
nadzór pedagogiczny nad przedmiotami wyznaczonymi przez
dyrektora.
d) Przygotowuje projekty ocen pracy nauczycieli będących pod jego nadzorem,
e) Wnioskuje
do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla
tych
nauczycieli, których bezpośrednio
nadzoruje,
f) Prowadzi
księgi ewidencji uczniów oraz kontroluje spełniane przez nich
obowiązku szkolnego,
g) Opracowuje
materiały analityczne dotyczące efektów kształcenia i
wychowania,
h) Wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez dyrektora gimnazjum,
i) Dyrektor
sporządza zakres czynności, którego przyjęcie potwierdza
zainteresowany.
§ 10
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
Szczegółową organizacje nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
3.
Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.
Liczba uczniów w
oddziale w zasadzie nie powinna
być większa niż 26. Uczniowie ci w jednorocznym
kursie nauki
danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranych
z
zestawu programów dla danej klasy, dopuszczanych do
użytku szkolnego. Przy
podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu
ustalonego dla gimnazjum, o
ile nie zostały przyjęte
odrębne porozumienia w powyższej sprawie.
Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy , jeżeli liczba uczniów jest mniejsza od 22.
Organizacje stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalonych przez dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
godzina lekcyjna trwa 45 minut,
rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej /nie dłuższy niż jedna godzina zegarowa/ zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub między oddziałowych.
Dla uczniów, którzy ukończyli szkołę podstawową i nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, można w gimnazjum organizować klasy przysposabiające do pracy zawodowej.
Klasę organizuje dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego w oparciu o odrębne przepisy.
Dyrektor gimnazjum kieruje ucznia do klasy, o której mowa w ust.9 na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia; opinię lekarską, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodę rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia.
Część VI
BIBLIOTEKA
§ 11
Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań
uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
Do zadań bibliotekarza należy:
Opracowanie projektu REGULAMINU korzystania z biblioteki i czytelni,
Prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
Określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
Organizowanie konkursów czytelniczych,
Przedstawienie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
Współpraca z nauczycielami gimnazjum,
Prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
Zakup i oprawa książek.
§ 12
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki
związane z dojazdem do domu, organizuje się świetlicę szkolną.
Świetlica jest czynna w godzinach oczekiwania uczniów na dojazd do domu. W
świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy w zasadzie co najmniej 25 uczniów.
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY GIMNAZJUM
§ 13
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust.1,określają odrębne przepisy.
W gimnazjum tworzy się następujące stanowiska obsługi:
Sprzątaczki,
Konserwator,
Woźny,
Kucharz,
Pracownicy sezonowi,
Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
Obsługę finansowo-kadrową zapewnia organ prowadzący. Dla sprawnego
zarządzania placówką tworzy się stanowisko sekretarza szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje dyrektor.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest
odpowiedzialna za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
Do obowiązków nauczyciela należy:
a)
Kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem,
bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)
Uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład
pracy,
c) Przestrzegać zapisów statutowych,
d) Zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
e) Usuwać drobne usterki względnie zgłaszać dyrektorowi ich występowania,
f) W
pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować
przestrzeganie regulaminów,
g) W
salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego
sprzętu,
h) Na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
i) Pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,
j) Przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
k) Dbać o poprawność językową uczniów,
l) Stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
m) Podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
n) Służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
o) Aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach pedagogicznych,
p) Wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
q) Stosować nowatorskie metody pracy i programy,
r)
Wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie
różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć
pozalekcyjnych.
6. Nauczyciele
danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele
grupy
przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas:
mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.
1. Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora gimnazjum kierownik zespołu .
2. Do zadań zespołu należy min.
a) Wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
b) Opracowanie
kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania
osiągnięć,
stymulowanie rozwoju uczniów,
c) Opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
d) Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli
§ 14
1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy
oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli
uczących w
tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy
wychowawczej jednemu i jej skuteczności pożądane jest
by
wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres
nauczania w
gimnazjum.
3. Obowiązki wychowawcy danej klasy
powierza dyrektor po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej
oraz samorządu uczniowskiego. Wychowawca pełni swoją funkcję w
stosunku do powierzonej mu klasy /oddziału/ do chwili ukończenia
przez uczniów tej
klasy gimnazjum, chyba że:
Rada rodziców złoży
uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub
sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami gimnazjum,
a w szczególności:
a) Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
b) Przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
c) Rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka .
5. Wychowawca w celu realizacji zadań winien:
a) Zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
b) Opracować wspólnie z
rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający
wychowanie prorodzinne,
c) Utrzymywać systematyczny i
częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu
koordynacji oddziaływań wychowawczych,
d) Współpracować z
rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów
wychowawczych,
e) Współpracować z
pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną
w Inowrocławiu,
f) Śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
g) Dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
h) Udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itd.,
i) Kształtować właściwe
stosunki pomiędzy uczniami opierając je na tolerancji i
poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
j) Utrzymywać stały kontakt z
rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i
zachowaniu się ucznia,
k) Powiadamiać o przewidywanym
dla ucznia okresowym /rocznym/ stopniu
niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu,
l) Na tydzień przed
posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o
przewidywanych dla niego stopniach okresowych /rocznych/ poprzez wpis
do
dziennika ucznia,
ł) Uczestniczyć w zebraniach wywiadowczych.
6. Wychowawca prowadzi określoną
przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-
wychowawczej
/dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne/.
7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej
pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze
strony: Poradni
Psychologiczno- Pedagogicznej w Inowrocławiu i pedagoga szkolnego.
§
15
1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie
w zasadzie w wieku od 13 do 16 lat. Podlegają oni
obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.
2. Dyrektor gimnazjum przyjmuje
wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla szkoły
obwód. Warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły
podstawowej oraz
potwierdzenie zameldowania ucznia na danym
terenie.
3. Dyrektor gimnazjum może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne
na to pozwalają.
4. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno-pedagogicznej
dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
§16
Uczeń gimnazjum na prawo:
Informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
Posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i z zachowania,
Korzystać z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności,
Tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny i pracy umysłowej,
Poszanowania swojej godności,
Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
Swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
Korzystania z pomocy doraźnej,
Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
Noszenia emblematu szkoły,
Nietykalności osobistej,
Bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
ł) Korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich
przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
Korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z regulaminem w sprawie stypendiów szkolnych,
Reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
§17
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
Systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych,
Dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
Zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły,
Wystrzegać się szkodliwych nałogów,
Naprawiać wyrządzone szkody materialne,
Przestrzegania zasad kultury współżycia,
Dbania o honor i tradycję gimnazjum,
Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego,
Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.
§ 18
1.Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
a) Rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
b) Wzorową postawę,
c) Wybitne osiągnięcia
d) Dzielność i odwagę
2. Nagrody
przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, samorządu
uczniowskiego, rady rodziców; po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej.
3. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów klas I-III gimnazjum:
Pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
Pochwał dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
Dyplom
Bezpłatna wycieczka dla wyróżniających się uczniów,
Nagrody rzeczowe,
Wpis do ,,Złotej Księgi’’
4. Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców gimnazjum.
5. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 19
Ustala się następujące rodzaje kar:
Upomnienie wychowawcy wobec klasy,
Upomnienie dyrektora,
Upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
Pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
Zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
Przeniesienie ucznia do równoległego oddziału bądź klasy tej szkoły.
Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem SU, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni.
Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor gimnazjum może skreślić ucznia z listy uczniów, gdy ten:
Umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
Dopuszcza się kradzieży,
Wchodzi w kolizję z prawem,
Demoralizuje innych uczniów,
Permanentnie narusza postanowienia statutu gimnazjum.
Uczeń gimnazjum może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innego gimnazjum po wcześniejszym uzyskaniu zgody jego dyrektora.
§ 20
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgonie z odrębnymi przepisami.
Regulaminy określające działalność organów gimnazjum jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświatowym.
Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.