Część I

 

Nazwa i typ szkoły

 

§ 1

 

 

 

1.    Szkoła nosi nazwę:

 

Szkoła Podstawowa

              w Tupadłach

          88-101 Inowrocław

 

 

2.    Szkoła jest publiczną , sześcioklasową szkołą podstawową.

 

3.    Organem prowadzącym szkołę jest Rada Gminy Inowrocław.

 

4.     Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część II

 

 

 

Cele i zadania szkoły

 

 

 

§ 2

 

 

Zadania szkoły

 

1.    Poprzez działania nauczycieli szkoła realizuje zadania w zakresie:

 

a)    Nauczania

b)    Kształcenia umiejętności

c)    Wychowania

d)    Opiekuńczym i profilaktycznym

 

2.    W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom:

 

a)    Naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem

b)    Poznawania wymaganych w podstawie programowej pojęć i zdobywanie wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie nauczania

c)    Dochodzenie do zrozumienia przekazywanych treści, rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności oraz myślenia analitycznego i syntetycznego

d)    Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej

e)    Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.

3.    W zakresie umiejętności szkoła stwarza uczniom warunki do kształcenia następujących umiejętności:

a)    Planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia i przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własną naukę

b)    Skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu myślenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień

c)    Efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji

d)    Rozwiązywania problemów w sposób twórczy

e)    Poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną

f)     Odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków

g)    Rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań

 

4.  W zakresie wychowania wspierając obowiązki rodziców szkoła poprzez                      

pracę nauczycieli zmierzać będzie do tego, aby uczniowie:

 

a)    Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego

b)    Rozwijali dociekliwość poznawczą

c)    Mieli świadomość życiowej użyteczności edukacji na poziomie szkoły podstawowej

d)    Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywali wyborów i hierarchizacji wartości

e)    Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego, przygotowywali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie

f)     Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów

5.    W zakresie opiekuńczym i profilaktycznym szkoła poprzez nauczycieli stara się:

 

a)    Zapewnić bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole do momentu zakończenia zajęć oraz podczas wycieczek organizowanych przez szkołę

b)    Przy współpracy instytucji wspomagających pracę szkoły zapewnić pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom tego wymagającym

c)    Przy współpracy instytucji wspomagających pracę szkoły zapewnić drugie śniadanie uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

 

 

 

 

§ 3

 

 

Sposoby realizacji zadań:

 

1.Zadania szkoły w zakresie nauczania, zdobywania umiejętności oraz   wychowywania są realizowane na podstawie szkolnego programu: nauczania i wychowania.

 

a)    Nauczyciele klas 0-III tworzą zespół wychowawczy nauczania początkowego z przewodniczącym powołanym przez dyrektora szkoły; zadaniem zespołu jest w szczególności wybranie programu nauczania, ustalenie programu wychowania oraz konsultowanie realizacji wybranych programów

b)    Nauczyciele uczący w klasach IV-VI tworzą zespół przedmiotowo-wychowawczy z przewodniczącym wybranym przez dyrektora szkoły; zadaniem zespołu w szczególności jest ustalenie zestawu programów nauczania dla tych klas oraz modyfikowanie go w miarę potrzeb- zestaw programów nauczania wybiera się do dnia 31 marca; zespół ustala główne założenia do programu wychowawczego na przyszły rok szkolny

c)    Dyrektor szkoły na podstawie ramowego planu nauczania oraz wniosków zespołów wychowawczych ustala szkolny plan nauczania i wychowania na dany rok, który po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego i rady Pedagogicznej zostaje dopuszczony o użytku na przyszły rok i stanowi podstawę opracowania arkusza organizacyjnego

d)    Szkolny program wychowania, regulamin Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz zestaw programów nauczania dopuszczonych na dany rok do realizacji stanowią załączniki do Statutu Szkoły.

2. Kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu

    celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i

    wieku ucznia poprzez:

 

a)    Za bezpieczeństwo uczniów na zajęciach obowiązkowych i pozalekcyjnych oraz wycieczce przedmiotowej w obrębie miejscowości, w której mieści się szkoła odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia

b)    Za bezpieczeństwo uczniów na wycieczce poza obwód szkolny odpowiada nauczyciel będący kierownikiem wycieczki oraz pełnoletni opiekunowie – jeden opiekun na grupę do 15 uczniów

c)    Za bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw odpowiada nauczyciel pełniący dyżur. Dyżury odbywają się według ustalonego planu dyżurów

d)    Z przyborów gimnastycznych  znajdujących się na boisku szkolnym wolno korzystać jedynie na lekcjach wychowania fizycznego

e)    Szkoła nie odpowiada za wypadki zaistniałe na boisku szkolnym po zakończeniu zajęć lekcyjnych; szkoła nie odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie przejazdu publicznymi środkami lokomocji na trasie dom- szkoła

f)     Umożliwia się uczniom przeprowadzanie badań okresowych  i szczepień ochronnych na terenie szkoły prowadzonych przez służbę zdrowia

g)    W sytuacjach losowych dyrektor zgłasza w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej ucznia potrzebującego pomocy materialnej

h)    We współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej szkoła organizuje „drugie śniadania” dla uczniów wskazanych przez GOPS

i)      Dla uczniów klas I-III wskazanych przez wychowawców szkoła organizuje zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze

j)      Dla uczniów klas 0-III wskazanych przez pielęgniarkę szkolną lub lekarza –specjalistę szkoła organizuje zajęcia gimnastyki korekcyjnej

k)    Dla uczniów oczekujących na odjazd autobusu do domu szkoła za zgodą organu prowadzącego organizuje zajęcia świetlicowe      

3. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

 

a)    Zorganizowanie zajęć świetlicowych

b)    Umożliwienie spożywania posiłków

c)    Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych

d)    Prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej

 

4.    Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Inowrocławiu oraz w miarę posiadanych środków finansowych.

 

 

5.    Wychowawstwo klas:

a)    Dyrektor powierza jednemu z nauczycieli uczących w danej klasie opiekę nad klasą nadając mu tytuł wychowawcy

b)    W klasach I-III i w klasach IV-VI – jeden wychowawca prowadzi klasę przez 3 lata

c)    Przewiduje się możliwość zmiany wychowawcy w ciągu roku szkolnego lub z jego końcem na pisemny, umotywowany wniosek Rady Klasowej Rodziców i uczniów skierowany do dyrektora szkoły. Będzie on rozpatrywany przez dyrektora na zebraniu z zainteresowanymi stronami; ostateczną decyzję podejmuje dyrektor.

 

 

 

 

 

Część III

 

 

Organy szkoły

 

 

 

§ 4

 

 

Organami szkoły są:

 

1.    Dyrektor szkoły

2.    Rada Pedagogiczna

3.    Samorząd Uczniowski

4.    Rada Rodziców

 

 

 

 

§ 5

 

Dyrektor szkoły

1. Dyrektor szkoły w szczególności:

 

a)    Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz

b)    Sprawuje nadzór pedagogiczny

c)    Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne

d)    Realizuje uchwały Rady Szkoły  oraz rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących

e)    Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły  i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły

f)     Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

 

2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole

 nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami

3. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

 

a)    Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły

b)    Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły

c)    Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

5.    Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.

 

 

§ 6

 

 

Rada Pedagogiczna

 

1.    Radę Pedagogiczna tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni.

2.    Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

3.    Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków  Rady.

4.    Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także pracowników szkoły.

5.    Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

 

a)    Zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców

b)    Zatwierdzanie wyników klasyfikacji promocji uczniów

c)    Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców

d)    Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.

6.    Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

 

a)    Organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

b)    Projekt planu finansowego szkoły

c)    Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień

d)    Propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

 

 

§ 7

 

 

Rada Rodziców

 

1.    Rada Rodziców ma prawo występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw związanych z praca szkoły.

2.    Rada Rodziców deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły.

3.    Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin będący załącznikiem do Statutu Szkoły, który ustala między innymi:

a)    Kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców

b)    Organa Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji

c)    Tryb podejmowania uchwał

d)    Zasady wydatkowania funduszy

4.    Regulamin opracowuje Rada Rodziców i jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne rodziców

5.    Spory między Radą Rodziców, radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim rozstrzyga dyrektor w drodze negocjacji na pisemny wniosek jednego z organów podczas wspólnego zebrania organów będących w sporze oraz dyrektora. W przypadku, gdy jedną ze stron sporu jest dyrektor szkoły, sprawę rozpatruje się na posiedzeniu wszystkich organów szkoły.

6.    Gwarantem przepływu informacji między Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców jest dyrektor szkoły, natomiast między Samorządem Uczniowskim a pozostałymi organami jest opiekun Samorządu Uczniowskiego.

 

§  8

 

 

Samorząd Uczniowski

 

1.    Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2.    Reprezentantami ogółu uczniów są Rady Klasowe oraz Rada Samorządu Uczniowskiego.

3.    Ogół uczniów w głosowaniu powszechnym i tajnym uchwala regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły, określający zasady wybierania i działania organów samorządu.

4.    Rada Samorządu Uczniowskiego może przedstawiać Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów.

5.    Samorząd Uczniowski ma prawo wydawać pisemną opinię o pracy nauczycieli i wychowawców.

 

 

 

Część IV

 

Organizacja szkoły

 

§ 9

 

 

1.    Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2.    Szczegółową organizację nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora.

3.    Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę.

4.    Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania, zgodnym  ze szkolnym programem nauczania, dopuszczonym do użytku szkolnego.

5.    Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

6.    W szkole jest tworzony oddział przedszkolny dla dzieci w wieku 6 lat realizujący program wychowania przedszkolnego dla klasy zerowej.

7.    Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu  na poszczególne zajęcia wyznaczone planem nauczania; szczegółowy rozkład tygodniowy zajęć określa nauczyciel- wychowawca danej klasy.

8.    Podstawową formą pracy szkoły dla klas IV-VI są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym; godzina lekcyjna trwa 45 minut.

9.    Na wniosek rodziców dyrektor może zlecić prowadzenie kół zainteresowań za indywidualną odpłatnością.

10.                      Szkoła zapewnia uczniom gorący napój. Odpłatność za napój ustala dyrektor z Radą Rodziców.

11.                      W klasach liczących powyżej 18 uczniów na zajęciach z informatyki dokonuje się podziału klasy na grupy za zgoda organu prowadzącego.

 

 

 

 

 

Część V

 

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

 

 

§ 10

 

 

1.    Nauczycieli zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów ogólnych prawa dyrektor szkoły.

2.    Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne nauczania w szkole podstawowej, które określone są w przepisach MEN.

3.    Pensum godzin pracy nauczyciela oraz wynagrodzenie określają odrębne przepisy MEN.

4.    Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela:

 

a)    Nauczyciel jest odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie prowadzonych przez niego zajęć i zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, a także w czasie pełnienia dyżurów

b)    Obowiązkiem nauczyciela jest organizacja planów nauczania według jego najlepszej woli

c)    Obowiązkiem nauczyciela jest podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach

d)    Obowiązkiem nauczyciela jest dbałość o dobre samopoczucie ucznia w szkole

e)    Obowiązkiem nauczyciela jest dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny

f)     Nauczyciel ma prawo wyboru programu i podręcznika

g)    Nauczyciel ma obowiązek oceniania uczniów zgodnie z ich postępami oraz zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania

h)    Nauczyciel uczący w danej klasie ma prawo do wyrażania opinii o zachowaniu uczniów tej klasy poprzez wystawienie cząstkowej oceny zachowania w dzienniku lekcyjnym

i)      Obowiązkiem nauczyciela jest sprawiedliwe ocenianie wszystkich uczniów

j)      Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów poprzez obniżanie wymagań wobec uczniów mających trudności z opanowaniem podstaw programowych

k)    Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie informacji uczniom i ich rodzicom o wymaganiach programowych na poszczególne oceny zgodnie z regulaminem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania

l)      Nauczyciel jest zobowiązany do punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć oraz systematycznego uzupełniania dokumentacji szkolnej.

 

 

 

 

 

§  11

 

 

 

Wychowawca

 

1.    Wychowawca ma obowiązek systematycznego prowadzenia dziennika lekcyjnego danej klasy.

2.    Wychowawca otacza indywidualną opieką każdego wychowanka i jest rzecznikiem praw uczniów swojej klasy.

3.    Wychowawca wspólnie z wychowankami opiekuje się powierzoną izbą lekcyjną.

4.    Wychowawca utrzymuje kontakt z nauczycielami uczącymi w jego klasie, z bibliotekarzem i pielęgniarką szkolną oraz z rodzicami w celu wszechstronnego poznania wychowanka i udzielenia mu pomocy.

5.    Wychowawca planuje i organizuje wspólnie z wychowankami oraz rodzicami różne formy życia klasowego i dobiera tematykę godzin do dyspozycji wychowawcy zgodną z programem wychowawczym szkoły.

6.    Wychowawca ustala ocenę zachowania uczniów okresową i roczną uwzględniając opinie nauczycieli uczących w danej klasie.

7.    Początkujący nauczyciel- wychowawca ma prawo do opiekuna przydzielonego przez Radę Pedagogiczną.

8.    Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego jest zobowiązany do zapoznania swoich wychowanków  oraz ich rodziców z aktualnie obowiązującymi zasadami oceniania, klasyfikowania oraz promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.

9.    W razie pojawienia się konfliktu wychowawczego wychowawca klasy sięga po następujące środki:

 

a)    Rozwiązuje spór sam ze stronami

b)    Na forum klasy

c)    Włącza rodziców

d)    Prosi o interwencję dyrektora szkoły, pedagoga lub psychologa.

 

 

§ 12

 

 

Pracownicy niepedagogiczni

 

 

 

1.    Pracowników niepedagogicznych zatrudnia i zwalnia z zachowaniem ogólnych przepisów prawa dyrektor szkoły.

2.    Zakres ich obowiązków i odpowiedzialności ustala dyrektor szkoły.

3.    Wynagrodzenie w/w grupy oblicza się na podstawie stawek zaszeregowania uchwalonych przez organ prowadzący.

 

 

 

Część VI

 

Uczniowie

 

 

§ 13

 

 

Rekrutacja

 

1.    Szkoła przyjmuje uczniów z własnego obwodu szkolnego, a spoza obwodu na wniosek zainteresowanych rodziców.

2.    Dziecko rozpoczyna naukę w wieku siedmiu lat, a w wieku sześciu lat po pozytywnym zaopiniowaniu przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną na podstawie decyzji dyrektora szkoły.

3.    Naukę w szkole uczeń kończy w wieku 12 lat, nie później niż w wieku 18 lat.

 

 

 

 

§ 14

 

 

Prawa ucznia

 

1.    Uczniowie mają prawo wybierania Samorządu Uczniowskiego.

2.    Uczniowie mają prawo do poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.

3.    Uczniowie maja prawo do wyrażania opinii w sprawach dotyczących szkoły.

4.    Uczeń ma prawo do wypoczynku w przerwach międzylekcyjnych – na ferie i przerwy świąteczne nie zadaje się przedmiotowych prac domowych.

5.    Uczeń ma prawo do jawnej i sprawiedliwej oceny zgodnej z regulaminem oceniania ogłoszonym przez MEN oraz zgodnie z  Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

6.    Uczeń ma prawo do powiadomienia  z tygodniowym wyprzedzeniem  o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów – nie więcej niż trzy prace pisemne w tygodniu. W ciągu dnia może mieć miejsce tylko jedna ww prac pisemnych. Praca pisemna obejmująca trzy ostatnie tematy lekcyjne nie musi być zapowiedziana.

7.    Uczeń ma prawo korzystać z pomocy nauczyciela przedmiotu zgodnie z regulaminem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz pomocy koleżeńskiej.

8.    Uczeń może zgłosić nauczycielowi przedmiotu nieprzygotowanie się do zajęć jeden raz w okresie.

9.    Uczeń oraz jego rodzice maja prawo być powiadomieni pisemnie na miesiąc przed rada klasyfikacyjną o przewidywanych ocenach niedostatecznych okresowych  lub końcowych  oraz o braku podstaw do klasyfikacji. Informacji takiej jest zobowiązany udzielić pisemnie wychowawca klasy. Kopię pisma potwierdzonego przez rodziców wychowawca przechowuje do września następnego roku szkolnego. Na tydzień przed rada klasyfikacyjną wychowawca jest zobowiązany poinformować  ucznia i jego rodziców o proponowanych dla niego ocenach okresowych lub końcowych wpisem do skoroszytu ucznia lub dzienniczka – wpis wychowawca potwierdza swoim podpisem.

10.          Uczeń lub jego rodzice ma prawo złożyć pisemną prośbę o egzamin klasyfikacyjny w terminie co najmniej tydzień przed radą klasyfikacyjną; zasady przeprowadzenia egzaminu są regulowane odrębnymi przepisami MEN.

11.          Uczeń w obronie swych praw może odwołać się do wychowawcy, Samorządu Uczniowskiego, dyrektora  lub rzecznika praw ucznia odpowiedniej instancji.

12.          Uczeń ma prawo do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.

13.          Uczeń ma prawo do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.

14.          Uczeń ma prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz sprzętu w czasie zajęć pozalekcyjnych.

 

 

 

§ 15

 

 

Obowiązki ucznia

 

1.    Uczeń ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach szkolnych, wykorzystywania w pełni czasu przeznaczonego na naukę, rzetelnej pracy nad poszerzaniem swej wiedzy oraz umiejętności i systematycznego przygotowywania się do zajęć szkolnych.

2.    Uczeń ma obowiązek kulturalnego zachowywania się na lekcjach oraz w czasie całego pobytu w szkole i poza nią oraz dbania o piękno mowy ojczystej.

3.    Uczniowie powinni okazywać szacunek nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym szkoły.

4.    Uczniowie są zobowiązani do poszanowania mienia szkolnego oraz dbania o estetyczny wygląd pomieszczeń, w szczególności o przydzieloną izbę lekcyjną.

5.    Uczniowie są zobowiązani do naprawienia wyrządzonych szkód materialnych.

6.    Wyznaczeni uczniowie mają obowiązek solidnego pełnienia dyżurów w klasach i na korytarzu oraz boisku szkolnym.

7.    Uczeń ma obowiązek pisemnego usprawiedliwienia nieobecności w szkole.

8.    Zabrania się uczniom samowolnego wychodzenia poza teren szkoły w czasie trwania przerw.

9.    Uczniowie przychodzą do szkoły w stroju skromnym, estetycznym, dbają o higienę osobistą.

 

 

§ 16

 

 

Nagrody

 

1.    Uczeń za rzetelną naukę i wzorowe zachowania otrzymuje pochwały ustne nauczyciela przedmiotu, wychowawcy wobec klasy oraz dyrektora szkoły wobec społeczności uczniowskiej.

2.    na zakończenie roku szkolnego uczniowie klas IV-VI, którzy uzyskali średnią powyżej 4,75 oraz wzorową lub dobrą ocenę zachowania otrzymują świadectwo z wyróżnieniem oraz nagrodę książkową.

3.    Na zakończenie roku szkolnego uczniowie klas I-III osiągający bardzo dobre wyniki w nauce wskazani przez wychowawców otrzymują nagrody książkowe.

4.    Na zakończenie roku szkolnego uczniowie osiągający dobre wyniki w nauce oraz wyróżniający się w działalności pozalekcyjnej po rekomendacji nauczyciela otrzymują nagrody książkowe.

5.    Za osiągnięcia sportowe w klasyfikacji szkolnej uczniowie otrzymują dyplomy oraz nagrody rzeczowe.

 

 

§ 17

 

 

Kary

 

1.     Uczeń naruszający normy zachowania lub Statut Szkoły zostaje ukarany:

 

a)    upomnieniem wychowawcy

b)    upomnieniem dyrektora szkoły

c)    obniżeniem oceny zachowania.

 

2.    Uczeń ma prawo w ciągu tygodnia odwołać się pisemnie z umotywowaniem od otrzymanej kary do dyrektora szkoły.

3.    Wychowawca ma obowiązek informowania rodziców zastosowanej wobec niego karze.