§ 1
1. Szkoła nosi nazwę:
w Tupadłach
88-101 Inowrocław
2. Szkoła jest publiczną ,
sześcioklasową szkołą podstawową.
3. Organem prowadzącym szkołę
jest Rada Gminy Inowrocław.
4. Organem sprawującym nadzór
pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
§ 2
1. Poprzez działania
nauczycieli szkoła realizuje zadania w zakresie:
a) Nauczania
b) Kształcenia umiejętności
c) Wychowania
d) Opiekuńczym i
profilaktycznym
2. W zakresie nauczania szkoła
zapewnia uczniom:
a) Naukę poprawnego i
swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem
b) Poznawania wymaganych w
podstawie programowej pojęć i zdobywanie wiedzy na poziomie umożliwiającym co
najmniej kontynuację nauki na następnym etapie nauczania
c) Dochodzenie do zrozumienia
przekazywanych treści, rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju
związków i zależności oraz myślenia analitycznego i syntetycznego
d) Poznawanie dziedzictwa kultury
narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej
e) Poznawanie zasad rozwoju
osobowego i życia społecznego.
3. W zakresie umiejętności
szkoła stwarza uczniom warunki do kształcenia następujących umiejętności:
a) Planowania, organizowania i
oceniania własnego uczenia i przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za
własną naukę
b) Skutecznego porozumiewania
się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu myślenia i brania pod
uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
przygotowania do publicznych wystąpień
c) Efektywnego współdziałania w
zespole i pracy w grupie, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji
d) Rozwiązywania problemów w
sposób twórczy
e) Poszukiwania, porządkowania
i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się
technologią informacyjną
f) Odnoszenia do praktyki
zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków
g) Rozwoju sprawności
umysłowych oraz osobistych zainteresowań
4. W zakresie wychowania wspierając obowiązki
rodziców szkoła poprzez
pracę nauczycieli zmierzać będzie do tego, aby
uczniowie:
a) Znajdowali w szkole
środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego
b) Rozwijali dociekliwość
poznawczą
c) Mieli świadomość życiowej
użyteczności edukacji na poziomie szkoły podstawowej
d) Przygotowywali się do
rozpoznawania wartości moralnych, dokonywali wyborów i hierarchizacji wartości
e) Uczyli się szacunku dla
dobra wspólnego, przygotowywali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej
i w państwie
f) Kształtowali w sobie postawę
dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli
współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów
5. W zakresie opiekuńczym i
profilaktycznym szkoła poprzez nauczycieli stara się:
a) Zapewnić bezpieczeństwo
uczniów podczas pobytu w szkole do momentu zakończenia zajęć oraz podczas
wycieczek organizowanych przez szkołę
b) Przy współpracy instytucji
wspomagających pracę szkoły zapewnić pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom
tego wymagającym
c) Przy współpracy instytucji
wspomagających pracę szkoły zapewnić drugie śniadanie uczniom znajdującym się w
trudnej sytuacji materialnej.
§ 3
1.Zadania
szkoły w zakresie nauczania, zdobywania umiejętności oraz wychowywania są realizowane na podstawie
szkolnego programu: nauczania i wychowania.
a) Nauczyciele klas 0-III
tworzą zespół wychowawczy nauczania początkowego z przewodniczącym powołanym
przez dyrektora szkoły; zadaniem zespołu jest w szczególności wybranie programu
nauczania, ustalenie programu wychowania oraz konsultowanie realizacji
wybranych programów
b) Nauczyciele uczący w klasach
IV-VI tworzą zespół przedmiotowo-wychowawczy z przewodniczącym wybranym przez
dyrektora szkoły; zadaniem zespołu w szczególności jest ustalenie zestawu
programów nauczania dla tych klas oraz modyfikowanie go w miarę potrzeb- zestaw
programów nauczania wybiera się do dnia 31 marca; zespół ustala główne
założenia do programu wychowawczego na przyszły rok szkolny
c) Dyrektor szkoły na podstawie
ramowego planu nauczania oraz wniosków zespołów wychowawczych ustala szkolny
plan nauczania i wychowania na dany rok, który po zasięgnięciu opinii Rady
Rodziców, Samorządu Uczniowskiego i rady Pedagogicznej zostaje dopuszczony o
użytku na przyszły rok i stanowi podstawę opracowania arkusza organizacyjnego
d) Szkolny program wychowania,
regulamin Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz zestaw programów nauczania
dopuszczonych na dany rok do realizacji stanowią załączniki do Statutu Szkoły.
2.
Kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu
celów i zasad określonych w ustawie,
stosownie do warunków szkoły i
wieku ucznia poprzez:
a) Za bezpieczeństwo uczniów na
zajęciach obowiązkowych i pozalekcyjnych oraz wycieczce przedmiotowej w obrębie
miejscowości, w której mieści się szkoła odpowiada nauczyciel prowadzący te
zajęcia
b) Za bezpieczeństwo uczniów na
wycieczce poza obwód szkolny odpowiada nauczyciel będący kierownikiem wycieczki
oraz pełnoletni opiekunowie – jeden opiekun na grupę do 15 uczniów
c) Za bezpieczeństwo uczniów w
czasie przerw odpowiada nauczyciel pełniący dyżur. Dyżury odbywają się według
ustalonego planu dyżurów
d) Z przyborów
gimnastycznych znajdujących się na
boisku szkolnym wolno korzystać jedynie na lekcjach wychowania fizycznego
e) Szkoła nie odpowiada za
wypadki zaistniałe na boisku szkolnym po zakończeniu zajęć lekcyjnych; szkoła
nie odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie przejazdu publicznymi środkami
lokomocji na trasie dom- szkoła
f) Umożliwia się uczniom
przeprowadzanie badań okresowych i
szczepień ochronnych na terenie szkoły prowadzonych przez służbę zdrowia
g) W sytuacjach losowych
dyrektor zgłasza w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej ucznia potrzebującego
pomocy materialnej
h) We współpracy z Gminnym
Ośrodkiem Pomocy Społecznej szkoła organizuje „drugie śniadania” dla uczniów
wskazanych przez GOPS
i) Dla uczniów klas I-III
wskazanych przez wychowawców szkoła organizuje zajęcia
kompensacyjno-wyrównawcze
j) Dla uczniów klas 0-III
wskazanych przez pielęgniarkę szkolną lub lekarza –specjalistę szkoła
organizuje zajęcia gimnastyki korekcyjnej
k) Dla uczniów oczekujących na
odjazd autobusu do domu szkoła za zgodą organu prowadzącego organizuje zajęcia
świetlicowe
3.
Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
a) Zorganizowanie zajęć
świetlicowych
b) Umożliwienie spożywania
posiłków
c) Prowadzenie zajęć
dydaktyczno-wychowawczych
d) Prowadzenie zajęć z
gimnastyki korekcyjnej
4. Zajęcia, o których mowa
wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię
Psychologiczno-Pedagogiczną w Inowrocławiu oraz w miarę posiadanych środków
finansowych.
5. Wychowawstwo klas:
a) Dyrektor powierza jednemu z
nauczycieli uczących w danej klasie opiekę nad klasą nadając mu tytuł
wychowawcy
b) W klasach I-III i w klasach
IV-VI – jeden wychowawca prowadzi klasę przez 3 lata
c) Przewiduje się możliwość
zmiany wychowawcy w ciągu roku szkolnego lub z jego końcem na pisemny,
umotywowany wniosek Rady Klasowej Rodziców i uczniów skierowany do dyrektora
szkoły. Będzie on rozpatrywany przez dyrektora na zebraniu z zainteresowanymi
stronami; ostateczną decyzję podejmuje dyrektor.
Część III
§ 4
Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły
2. Rada Pedagogiczna
3. Samorząd Uczniowski
4. Rada Rodziców
§ 5
1.
Dyrektor szkoły w szczególności:
a) Kieruje działalnością szkoły
i reprezentuje ją na zewnątrz
b) Sprawuje nadzór pedagogiczny
c) Sprawuje opiekę nad uczniami
oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne
działania prozdrowotne
d) Realizuje uchwały Rady
Szkoły oraz rady Pedagogicznej, podjęte
w ramach ich kompetencji stanowiących
e) Dysponuje środkami
określonymi w planie finansowym szkoły i
ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może
organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły
f) Wykonuje inne zadania
wynikające z przepisów szczegółowych.
2.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole
nauczycieli i pracowników nie będących
nauczycielami
3.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) Zatrudniania i zwalniania
nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
b) Przyznawania nagród oraz
wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
c) Występowania z wnioskami, po
zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w sprawach odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
5. Dyrektor szkoły w
wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną,
rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
§ 6
Rada Pedagogiczna
1.
Radę Pedagogiczna tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy
pracownicy pedagogiczni.
2.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. Uchwały Rady Pedagogicznej
zapadają większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady.
4. Członkowie Rady Pedagogicznej
są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste
uczniów, ich rodziców, a także pracowników szkoły.
5. Do kompetencji stanowiących
Rady Pedagogicznej należy:
a) Zatwierdzanie planów pracy
szkoły po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców
b) Zatwierdzanie wyników
klasyfikacji promocji uczniów
c) Podejmowanie uchwał w
sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich
projektów przez Radę Rodziców
d) Ustalenie organizacji
doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje w
szczególności:
a) Organizację pracy szkoły, w
tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
b) Projekt planu finansowego
szkoły
c) Wnioski dyrektora o
przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
d) Propozycje dyrektora szkoły
w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych.
§ 7
Rada Rodziców
1. Rada Rodziców ma prawo
występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami
dotyczącymi wszystkich spraw związanych z praca szkoły.
2. Rada Rodziców deleguje dwóch
przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły.
3. Szczegółowe zasady i tryb
działania Rady Rodziców określa jej regulamin będący załącznikiem do Statutu
Szkoły, który ustala między innymi:
a) Kadencję, tryb, powoływanie
i odwoływanie Rady Rodziców
b) Organa Rady, sposób ich
wyłaniania i zakres kompetencji
c) Tryb podejmowania uchwał
d) Zasady wydatkowania funduszy
4. Regulamin opracowuje Rada
Rodziców i jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne rodziców
5. Spory między Radą Rodziców,
radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim rozstrzyga dyrektor w drodze
negocjacji na pisemny wniosek jednego z organów podczas wspólnego zebrania
organów będących w sporze oraz dyrektora. W przypadku, gdy jedną ze stron sporu
jest dyrektor szkoły, sprawę rozpatruje się na posiedzeniu wszystkich organów
szkoły.
6. Gwarantem przepływu
informacji między Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców jest dyrektor szkoły,
natomiast między Samorządem Uczniowskim a pozostałymi organami jest opiekun
Samorządu Uczniowskiego.
§ 8
Samorząd
Uczniowski
1. Samorząd Uczniowski tworzą
wszyscy uczniowie szkoły.
2. Reprezentantami ogółu
uczniów są Rady Klasowe oraz Rada Samorządu Uczniowskiego.
3. Ogół uczniów w głosowaniu
powszechnym i tajnym uchwala regulamin, który nie może być sprzeczny ze
Statutem Szkoły, określający zasady wybierania i działania organów samorządu.
4. Rada Samorządu Uczniowskiego
może przedstawiać Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie
we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji
podstawowych praw uczniów.
5. Samorząd Uczniowski ma prawo
wydawać pisemną opinię o pracy nauczycieli i wychowawców.
Część IV
Organizacja szkoły
§ 9
1. Terminy rozpoczęcia i
kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii
zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację
nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły
opracowany przez dyrektora.
3. Arkusz organizacyjny
zatwierdza organ prowadzący szkołę.
4. Podstawową jednostką
organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym
kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów
obowiązkowych określonych planem nauczania, zgodnym ze szkolnym programem nauczania, dopuszczonym
do użytku szkolnego.
5. Organizację stałych,
obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa
tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny pracy.
6. W szkole jest tworzony
oddział przedszkolny dla dzieci w wieku 6 lat realizujący program wychowania
przedszkolnego dla klasy zerowej.
7. Tygodniowy rozkład zajęć
klas I-III określa ogólny przydział czasu
na poszczególne zajęcia wyznaczone planem nauczania; szczegółowy rozkład
tygodniowy zajęć określa nauczyciel- wychowawca danej klasy.
8. Podstawową formą pracy
szkoły dla klas IV-VI są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone w systemie
klasowo-lekcyjnym; godzina lekcyjna trwa 45 minut.
9. Na wniosek rodziców dyrektor
może zlecić prowadzenie kół zainteresowań za indywidualną odpłatnością.
10.
Szkoła zapewnia uczniom gorący napój. Odpłatność za napój ustala
dyrektor z Radą Rodziców.
11.
W klasach liczących powyżej 18 uczniów na zajęciach z informatyki
dokonuje się podziału klasy na grupy za zgoda organu prowadzącego.
Część V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 10
1. Nauczycieli zatrudnia i
zwalnia z zachowaniem przepisów ogólnych prawa dyrektor szkoły.
2. Warunkiem zatrudnienia na
stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne
nauczania w szkole podstawowej, które określone są w przepisach MEN.
3. Pensum godzin pracy
nauczyciela oraz wynagrodzenie określają odrębne przepisy MEN.
4. Obowiązki, uprawnienia i
odpowiedzialność nauczyciela:
a) Nauczyciel jest
odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie prowadzonych przez
niego zajęć i zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, a także w czasie pełnienia
dyżurów
b) Obowiązkiem nauczyciela jest
organizacja planów nauczania według jego najlepszej woli
c) Obowiązkiem nauczyciela jest
podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach
d) Obowiązkiem nauczyciela jest
dbałość o dobre samopoczucie ucznia w szkole
e) Obowiązkiem nauczyciela jest
dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny
f) Nauczyciel ma prawo wyboru
programu i podręcznika
g) Nauczyciel ma obowiązek
oceniania uczniów zgodnie z ich postępami oraz zgodnie z Wewnątrzszkolnym
Systemem Oceniania
h) Nauczyciel uczący w danej
klasie ma prawo do wyrażania opinii o zachowaniu uczniów tej klasy poprzez
wystawienie cząstkowej oceny zachowania w dzienniku lekcyjnym
i) Obowiązkiem nauczyciela jest
sprawiedliwe ocenianie wszystkich uczniów
j) Obowiązkiem nauczyciela jest
udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o
rozpoznanie potrzeb uczniów poprzez obniżanie wymagań wobec uczniów mających
trudności z opanowaniem podstaw programowych
k) Obowiązkiem nauczyciela jest
udzielanie informacji uczniom i ich rodzicom o wymaganiach programowych na
poszczególne oceny zgodnie z regulaminem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
l) Nauczyciel jest zobowiązany
do punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć oraz systematycznego
uzupełniania dokumentacji szkolnej.
§ 11
Wychowawca
1. Wychowawca ma obowiązek
systematycznego prowadzenia dziennika lekcyjnego danej klasy.
2. Wychowawca otacza
indywidualną opieką każdego wychowanka i jest rzecznikiem praw uczniów swojej
klasy.
3. Wychowawca wspólnie z
wychowankami opiekuje się powierzoną izbą lekcyjną.
4. Wychowawca utrzymuje kontakt
z nauczycielami uczącymi w jego klasie, z bibliotekarzem i pielęgniarką szkolną
oraz z rodzicami w celu wszechstronnego poznania wychowanka i udzielenia mu
pomocy.
5. Wychowawca planuje i
organizuje wspólnie z wychowankami oraz rodzicami różne formy życia klasowego i
dobiera tematykę godzin do dyspozycji wychowawcy zgodną z programem
wychowawczym szkoły.
6. Wychowawca ustala ocenę
zachowania uczniów okresową i roczną uwzględniając opinie nauczycieli uczących
w danej klasie.
7. Początkujący nauczyciel-
wychowawca ma prawo do opiekuna przydzielonego przez Radę Pedagogiczną.
8. Wychowawca klasy na początku
każdego roku szkolnego jest zobowiązany do zapoznania swoich wychowanków oraz ich rodziców z aktualnie obowiązującymi
zasadami oceniania, klasyfikowania oraz promowania uczniów oraz przeprowadzania
egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.
9. W razie pojawienia się
konfliktu wychowawczego wychowawca klasy sięga po następujące środki:
a) Rozwiązuje spór sam ze
stronami
b) Na forum klasy
c) Włącza rodziców
d) Prosi o interwencję
dyrektora szkoły, pedagoga lub psychologa.
§ 12
Pracownicy
niepedagogiczni
1. Pracowników
niepedagogicznych zatrudnia i zwalnia z zachowaniem ogólnych przepisów prawa
dyrektor szkoły.
2. Zakres ich obowiązków i
odpowiedzialności ustala dyrektor szkoły.
3. Wynagrodzenie w/w grupy
oblicza się na podstawie stawek zaszeregowania uchwalonych przez organ
prowadzący.
Część VI
Uczniowie
§ 13
Rekrutacja
1. Szkoła przyjmuje uczniów z
własnego obwodu szkolnego, a spoza obwodu na wniosek zainteresowanych rodziców.
2. Dziecko rozpoczyna naukę w
wieku siedmiu lat, a w wieku sześciu lat po pozytywnym zaopiniowaniu przez
Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną na podstawie decyzji dyrektora szkoły.
3. Naukę w szkole uczeń kończy
w wieku 12 lat, nie później niż w wieku 18 lat.
§ 14
Prawa ucznia
1. Uczniowie mają prawo
wybierania Samorządu Uczniowskiego.
2. Uczniowie mają prawo do
poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.
3. Uczniowie maja prawo do
wyrażania opinii w sprawach dotyczących szkoły.
4. Uczeń ma prawo do wypoczynku
w przerwach międzylekcyjnych – na ferie i przerwy świąteczne nie zadaje się
przedmiotowych prac domowych.
5. Uczeń ma prawo do jawnej i
sprawiedliwej oceny zgodnej z regulaminem oceniania ogłoszonym przez MEN oraz
zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem
Oceniania.
6. Uczeń ma prawo do
powiadomienia z tygodniowym
wyprzedzeniem o terminie i zakresie
pisemnych sprawdzianów – nie więcej niż trzy prace pisemne w tygodniu. W ciągu
dnia może mieć miejsce tylko jedna ww prac pisemnych. Praca pisemna obejmująca
trzy ostatnie tematy lekcyjne nie musi być zapowiedziana.
7. Uczeń ma prawo korzystać z
pomocy nauczyciela przedmiotu zgodnie z regulaminem Wewnątrzszkolnego Systemu
Oceniania oraz pomocy koleżeńskiej.
8. Uczeń może zgłosić
nauczycielowi przedmiotu nieprzygotowanie się do zajęć jeden raz w okresie.
9. Uczeń oraz jego rodzice maja
prawo być powiadomieni pisemnie na miesiąc przed rada klasyfikacyjną o
przewidywanych ocenach niedostatecznych okresowych lub końcowych
oraz o braku podstaw do klasyfikacji. Informacji takiej jest zobowiązany
udzielić pisemnie wychowawca klasy. Kopię pisma potwierdzonego przez rodziców
wychowawca przechowuje do września następnego roku szkolnego. Na tydzień przed
rada klasyfikacyjną wychowawca jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców o proponowanych dla
niego ocenach okresowych lub końcowych wpisem do skoroszytu ucznia lub
dzienniczka – wpis wychowawca potwierdza swoim podpisem.
10.
Uczeń lub jego rodzice ma prawo złożyć pisemną prośbę o egzamin
klasyfikacyjny w terminie co najmniej tydzień przed radą klasyfikacyjną; zasady
przeprowadzenia egzaminu są regulowane odrębnymi przepisami MEN.
11.
Uczeń w obronie swych praw może odwołać się do wychowawcy, Samorządu
Uczniowskiego, dyrektora lub rzecznika
praw ucznia odpowiedniej instancji.
12.
Uczeń ma prawo do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
13.
Uczeń ma prawo do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.
14.
Uczeń ma prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz sprzętu w
czasie zajęć pozalekcyjnych.
§ 15
Obowiązki
ucznia
1. Uczeń ma obowiązek
uczestniczenia w zajęciach szkolnych, wykorzystywania w pełni czasu
przeznaczonego na naukę, rzetelnej pracy nad poszerzaniem swej wiedzy oraz
umiejętności i systematycznego przygotowywania się do zajęć szkolnych.
2. Uczeń ma obowiązek
kulturalnego zachowywania się na lekcjach oraz w czasie całego pobytu w szkole
i poza nią oraz dbania o piękno mowy ojczystej.
3. Uczniowie powinni okazywać
szacunek nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym szkoły.
4. Uczniowie są zobowiązani do
poszanowania mienia szkolnego oraz dbania o estetyczny wygląd pomieszczeń, w
szczególności o przydzieloną izbę lekcyjną.
5. Uczniowie są zobowiązani do
naprawienia wyrządzonych szkód materialnych.
6. Wyznaczeni uczniowie mają
obowiązek solidnego pełnienia dyżurów w klasach i na korytarzu oraz boisku
szkolnym.
7. Uczeń ma obowiązek pisemnego
usprawiedliwienia nieobecności w szkole.
8. Zabrania się uczniom
samowolnego wychodzenia poza teren szkoły w czasie trwania przerw.
9. Uczniowie przychodzą do
szkoły w stroju skromnym, estetycznym, dbają o higienę osobistą.
§ 16
Nagrody
1. Uczeń za rzetelną naukę i
wzorowe zachowania otrzymuje pochwały ustne nauczyciela przedmiotu, wychowawcy
wobec klasy oraz dyrektora szkoły wobec społeczności uczniowskiej.
2. na zakończenie roku
szkolnego uczniowie klas IV-VI, którzy uzyskali średnią powyżej 4,75 oraz
wzorową lub dobrą ocenę zachowania otrzymują świadectwo z wyróżnieniem oraz
nagrodę książkową.
3. Na zakończenie roku
szkolnego uczniowie klas I-III osiągający bardzo dobre wyniki w nauce wskazani
przez wychowawców otrzymują nagrody książkowe.
4. Na zakończenie roku
szkolnego uczniowie osiągający dobre wyniki w nauce oraz wyróżniający się w
działalności pozalekcyjnej po rekomendacji nauczyciela otrzymują nagrody
książkowe.
5. Za osiągnięcia sportowe w
klasyfikacji szkolnej uczniowie otrzymują dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
§ 17
Kary
1. Uczeń naruszający normy zachowania lub Statut
Szkoły zostaje ukarany:
a) upomnieniem wychowawcy
b) upomnieniem dyrektora szkoły
c) obniżeniem oceny zachowania.
2. Uczeń ma prawo w ciągu
tygodnia odwołać się pisemnie z umotywowaniem od otrzymanej kary do dyrektora
szkoły.
3. Wychowawca ma obowiązek
informowania rodziców zastosowanej wobec niego karze.