- 1 -
Statut
Szkoły Podstawowej w Pławinie
- 2 -
NAZWA SZKOŁY, TYP SZKOŁY I JEJ
ZADANIA
§ 1.
Nazwa Szkoły: Szkoła Podstawowa w Pławinie.
§ 2.
Jest sześcioklasową szkołą publiczną, dla której organem prowadzącym
jest Rada
Gminy Inowrocław.
§ 3. Zadania
szkoły :
1. Szkoła
realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 07.09.1991 r.
oraz
przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności :
- zapewnienie uczniom wszechstronnego
rozwoju osobowego, w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym,
estetycznym,
moralnym i
duchowym zgodnie z ich potrzebami i możliwościami
psychofizycznymi
w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz
wolności
światopoglądowej i wyznaniowej. W realizacji tego zadania
szkoła
respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa a także
zobowiązania wynikające
z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ,
Deklaracji Praw
Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej
przez
Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20 listopada 1989 r.
- zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej
i zdrowotnej odpowiednie do
warunków szkoły
oraz pełnego bezpieczeństwa w szkole i w czasie zajęć
zorganizowanych przez szkołę,
- umożliwienie uczniom rozwoju ich
talentów i zainteresowań poznawczych,
społecznych,
artystycznych, sportowych,
- umożliwienie indywidualizacji
podejścia pedagogicznego i opiekuńczego
do każdego
dziecka wykorzystując sprzyjające sytuacje, tj. mała ilość
uczniów w
oddziale,
- umożliwienie uczniom realizację
obowiązku szkolnego, ukończenia szkoły,
- kształtowanie środowiska wychowawczego
sprzyjającego realizacji celów i
zasad
określonych w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.
-3-
SZKOŁA W ZAKRESIE NAUCZANIA ZAPEWNIA UCZNIOM :
- naukę poprawnego i swobodnego
wypowiadania się, pisania i czytania ze
zrozumieniem,
- poznanie wymaganych pojęć i
zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie
umożliwiającym co
najmniej kontynuację nauki na następnym etapie
kształcenia,
- dochodzenie do zrozumienia, a
nie tylko do pamięciowego opanowania
przekazywanych
treści,
- rozwijanie zdolności
dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności
( przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych,
czasowych i przestrzennych itp.),
- rozwijanie zdolności myślenia
analitycznego i syntetycznego,
- traktowanie wiadomości
przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą
samą w sobie, w
sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia
świata, ludzi,
siebie,
- poznanie zasad rozwoju
osobowego i życia społecznego,
- poznanie dziedzictwa kultury
narodowej postrzeganej w perspektywie kultury
europejskiej,
W SZKOLE NABYWAJĄ NASTĘPUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI :
- planowanie i organizowanie
oraz ocenianie własnego uczenia się,
przyjmowania coraz
większej odpowiedzialności zawładną naukę,
- skutecznego porozumiewania
się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego
punktu widzenia i
brania pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego
posługiwania się
językiem ojczystym, przygotowania do publicznych
wystąpień,
- efektywnego współdziałania w
zespole i pracy w grupie, budowa więzi
międzyludzkich,
podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji,
skutecznego działania
na gruncie zachowania obowiązujących norm,
- 4 -
- rozwiązywanie problemów w twórczy
sposób,
- poszukiwania, porządkowania i
wykorzystywania informacji z różnych źródeł
oraz efektywnego
posługiwania się technologią informacyjną,
- odnoszenia do praktyki
zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych
doświadczeń i
nawyków,
- rozwoju sprawności umysłowych
oraz osobistych zainteresowań,
- przyswajania sobie metod i
technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów
społecznych.
NAUCZYCIELE W SWOJEJ PRACY WINNI ZMIERZAĆ DO TEGO
ABY UCZNIOWIE W SZCZEGÓLNOŚCI :
- rozwijali w sobie
dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie
prawdy, dobra i
piękna w świecie,
- mieli świadomość życiowej
użyteczności zarówno poszczególnych
przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na
danym etapie,
- stawali się coraz bardziej
samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze
indywidualnym i
społecznym, godząc umiejętnie dla dobra własnego z
dobrem innych,
odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością
innych,
- poszukiwali, odkrywali i
dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia
wielkich celów
życiowych i wartość ważnych dla odnalezienia własnego
miejsca w świecie,
- uczyli się szacunku dla dobra
wspólnego jako podstawy życia społecznego
oraz przygotowali
się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w
państwie duchu
przekazu dziedzictwa postaw patriotycznych,
- przygotowywali się do
rozpoznawana wartości moralnych, dokonywania
wyborów i
hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia siebie,
- kształtowali w sobie postawę
dialogu, umiejętność słuchania innych i
rozumienia ich
poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole
wspólnotę
nauczycieli i uczniów.
- 5 -
2. Zadania te szkoła realizuje poprzez :
- organizację procesu
dydaktycznego wynikającego z aktualnych planów
nauczania, zasad
higieny pracy umysłowej, przestrzegania zasad pedagogiki,
- powierzenie roli wychowawcy
klasowego czuwającego nad jednym zespołem
klasowym, przy czym
ustala się, iż obowiązuje ciągłość pracy wychowawcy
klasy obejmująca kl.
I - III i IV- VI, o powierzenie nauczycielowi roli kontaktu
wychowawcy z
wychowankami.
3. Rodzice i uczniowie mają
wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela -
wychowawcy zgodnie
z następującym trybem:
- kierują umotywowany wniosek o
dobór lub zmianę nauczyciela-wychowawcy
do dyrektora szkoły,
- jeżeli wniosek dotyczy zmiany wychowawcy, podają zakres
zadań nie
przestrzeganych
przez nauczyciela- wychowawcę ( rozdział IV, § 10 ),
- następnie odbywa się
spotkanie rodziców z nauczycielem-wychowawcą w
obecności dyrektora
szkoły, na którym przedstawione zostają zarzuty
dotyczące pracy
nauczyciela,
- ostateczną decyzję podejmuje
dyrektor szkoły.
- 6 -
ROZDZIAŁ II
ORGANY SZKOŁY ORAZ
ICH ZADANIA
§ 4. Organami szkoły są : dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców,
samorząd
uczniowski.
1. Dyrektor szkoły jest
powoływany, wykonuje zadania, ma kompetencje
określony w Ustawie o systemie oświaty art.36-39
( § 9),Karcie Nauczyciela
art. _______
,Rozporządzeniach MEN z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie
nadzoru
pedagogicznego.
2. Rada pedagogiczna działa w
ramach przyznanych jej uprawnień na mocy art.
40-43 wspomnianej wyżej ustawy ( załącznik nr 1 ).
3. Rada rodziców powołana na
podstawie art. 53 i 54 ustawy o systemie oświaty
działa na
podstawie przyjętego regulaminu ( załącznik nr 2 ).
4. Wszystkim wyżej wymienionym
organom gwarantowana jest swoboda
działania i
podejmowania decyzji w ramach przyznawanych kompetencji.
Wszelkie problemy i rozbieżności stanowisk
rozstrzyga się w
drodze
negocjacji z
wyznaczonymi przez dany organ przedstawicielami stron
konfliktu.
§ 5.Rodzice i nauczyciele współdziałające
sobą w sprawach wychowania i
kształcenia
dzieci poprzez udział w pracach rad klasowych i szkolnej radzie
rodziców oraz
indywidualne kontakty z każdym nauczycielem.
§ 6.Rodzice mają prawo do :
1. Znajomości zadań i zamierzeń
dydaktyczno-wychowawczych szkoły.
2. Znajomości przepisów
dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania.
3. Uzyskania w każdym czasie
rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
jego zachowania,
postępów i przyczyn trudności w nauce.
4. Uzyskania informacji i porad
w sprawach wychowania i dalszego kształcenia
swych dzieci.
- 7 -
5. Informacje o dziecku
nauczyciele przekazują na zebraniach dla wszystkich
rodziców -
przynajmniej raz w kwartale, częściej w razie potrzeby oraz
podczas
indywidualnych kontaktów z rodzicami dziecka wymagającego
zintensyfikowanych
zabiegów wychowawczych.
6. Wychowania swoich dzieci w
duchu tolerancji i zrozumienia dla innych.
7. Pełnego dostępu do
formalnego systemu edukacji swoich dzieci z
uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości.
8. Znajomość zadań i zamierzeń
dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawczych
szkoły.
9. Zatwierdzania i ustalania
tematyki godzin z wychowawcą.
10.Uzyskiwania informacji i
porad w sprawach wychowania i dalszego
kształcenia swych
dzieci.
11.Tydzień przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wiedzieć
o przewidywanych
dla dziecka stopniach okresowych, które winny być
wpisane w
dzienniczek ucznia i potwierdzone podpisem wychowawcy klasy.
12. Miesiąc przed zakończeniem
okresu lub roku szkolnego być
poinformowanym w
formie pisemnej o przewidywanym dla dziecka stopniu
niedostatecznym.
13. Składać na tydzień przed
zakończeniem zajęć dydaktycznych pisemne
prośby do
dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego w
przypadku gdy
ich zdaniem otrzymana ocena jest zaniżona.
14. Na bieżąco w formie wpisów
do dzienniczków ucznia być informowanym o
otrzymanych prze
dziecko ocenach.
15. Znać zasady oceniania, klasyfikowania
i promowania.
16. Znać Wewnątrzszkolny
Regulamin Oceniania.
§ 7. Rodzice mają obowiązek :
1. Wychowywać swoje dzieci w
duchu odpowiedzialności.
2. Angażować się jako partnerzy
w nauczanie swoich dzieci w szkole.
- 8 -
3. Przekazywać wszelkie i
informacje dotyczące ich dziecka, które miałyby
wpływ na podniesienie efektów
pracy dydaktycznej.
4. Przychodzić na zebrania
klasowe ( organizowane 4 razy w roku szkolnym).
5. Na bieżąco kontrolować
dzienniczki ucznia i podpisywać otrzymane przez
dziecko oceny.
6. Włączać się w życie szkoły i
stanowić istotną część społeczności lokalnej.
7. Poświęcać swój czas i uwagę
dzieciom i szkole , aby wzmocnić ich wysiłki
skierowane na
osiągnięcie określonych celów nauczania.
8. Pilnować systematycznego
uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
9. Powiadamiać pisemnie
wychowawcę klasy o przyczynach nieobecności
dziecka w szkole.
10. Po otrzymanej informacji o
przewidywanej dla dziecka ocenie
niedostatecznej,
osobistego kontaktu z wychowawcą klasy.
- 9 -
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA SZKOŁY
§8.Szkoła przyjmuje uczniów z
własnego obwodu szkolnego, a spoza obwodu
na wniosek
zainteresowanych rodziców. Dziecko rozpoczyna naukę w
wieku siedmiu lat, a w wieku sześciu lat po
pozytywnym zaopiniowaniu
przez poradnie
psychologiczno- pedagogiczną, na podstawie decyzji
dyrektora szkoły.
W szkole organizuje się oddział
przedszkolny dla dzieci 5 i 6 letnich.
1. Terminy rozpoczęcia i
kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
przerw
świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają co roku
przepisy w
sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizacje
nauczania i wychowania w danym roku szkolnym
określa arkusz
organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły najpóźniej
do 30 kwietnia.
Arkusz ten zatwierdza organ prowadzący szkołę najpóźniej
do 30 maja.
3. Organizacje stałych
obowiązkowych i nieobowiązkowych zajęć
dydaktycznych i
wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony
przez dyrektora
szkoły na podstawie arkusza organizacyjnego szkoły z
uwzględnieniem
zasad ochrony zdrowia ucznia i higieny pracy.
( Rozporządzenie MEN z dnia 17.08.1999 r.
2. w sprawach ogólnych
przepisów Bezpieczeństwa i higieny w szkołach- Dz.U.Nr 65, poz. 331).
4. Podstawą formą pracy
dydaktycznej w szkole są zajęcia dydaktyczno-
wychowawcze
prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym, przy czym
godzina lekcyjna
trwa 45 minut, przerwa nie krócej niż 10 minut.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się
prowadzenie zajęć
edukacyjnych w
czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy
czas zajęć
ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- 10 -
5. W
szkole realizowane są zajęcia nadobowiązkowe finansowane ze środków
budżetowych o
ile są zatwierdzone w arkuszu organizacyjnym lub
pozabudżetowym.
6. Szkoła przyjmuje na
podstawie porozumienia słuchaczy zakładów kształcenia
nauczycieli oraz
studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli.
Porozumienie zawiera się za zgodą
nauczyciela pełniącego rolę opiekuna
praktyki.
7. Szkoła zapewnia uczniom
możliwość i higieniczne warunki spożycia
drugiego
śniadania, a w okresie zimowym z gorącym napojem. Warunki
wydawania drugiego
napoju uzgadnia się ze szkolną radą rodziców.
8. Zajęcia dydaktyczne odbywają
się lekcyjnych przystosowanych do charakteru
poszczególnych
przedmiotów. Opiekę nad sprzętem szkolnym,
zgromadzonymi
pomocami powierza się jednemu nauczycielowi, który
przejmuje
odpowiedzialność materialną za zniszczenia powstałe z jego winy,
czy
niedostatecznej opieki i zaniedbań.
9. Odrębne pomieszczenie
przeznacza się na bibliotekę szkolną. Biblioteka
szkolna jest pracownią
służącą zaspokojeniu potrzeb i zainteresowań uczniów,
zadań
dydaktyczno-wychowawczych, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej
wśród rodziców,
doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.
- z biblioteki mogą korzystać : uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
rodzice,
- pomieszczenie biblioteki umożliwia : gromadzenie i przechowywanie zbiorów
na miejscu i
wypożyczenia ich poza bibliotekę, realizacje zadań z
przysposobienia
czytelniczego,
- godziny pracy biblioteki
ustala się tak, aby umożliwić dostęp do jej zbiorów
podczas zajęć
lekcyjnych i po ich zakończeniu,
- nauczyciel- bibliotekarz
wykonuje zadania :
udostępnia księgozbiór korzystającym z biblioteki, opracowuje
księgozbiór,
skrupulatnie prowadzi wymaganą dokumentację księgową i o pracy
biblioteki,
prowadzi działalność wychowawczą pozyskującą czytelników,
aktualizuje i
- 11 -
konserwuje księgozbiór, prowadzi zajęcia z przysposobienia
czytelniczego.
10. Szkoła zapewnia uczniom
właściwe warunki wypoczynku i kreacji podczas
przerw oraz po
lekcjach.
§ 9. Dyrektor szkoły :
1. Kieruje bieżącą
działalnością dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą
szkoły
i reprezentuje ją
na zewnątrz.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny
w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w
szkole, tzn.
diagnozuje i ocenia poziom pracy nauczyciela poprzez
prowadzenie
hospitacji zajęć, kontrole prowadzonej przez nauczycieli
dokumentacji,
badanie wyników nauczania, prowadzenie badań
problemowych.
3. Dokonuje
po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego oceny pracy
nauczycieli.
4.
Opracowuje zakres obowiązków pracowników szkoły.
5.
Opracowuje program dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczy
szkoły oraz
tygodniowy rozkład
lekcji i zajęć.
6.Kieruje,
jako przewodniczący, pracami rady pedagogicznej:
-
przygotowuje i prowadzi zebrania,
- co najmniej 2 razy w
roku szkolnym przedstawia radzie ogólne wnioski
wynikające ze
sprawowania nadzoru oraz informacje o działalności szkoły.
7. Realizuje
uchwały rady rodziców oraz rady pedagogicznej, wstrzymuje
wykonanie uchwał,
jeżeli stwierdzi , że są one niezgodne z przepisami
prawa.
8. Dobiera
kadrę pedagogiczną, pracowników obsługi, zatrudnia ich i zwalnia
za porozumieniem z
organem prowadzącym szkołę.
9. Sprawuje
opiekę nad uczniami i stwarza im warunki harmonijnego rozwoju:
- przyjmuje
uczniów i dba o realizowanie przez nich obowiązku szkolnego,
-
współdziała z samorządem uczniowskim,
- 12 -
- zapewnia
bezpieczeństwo i higienę pracy i nauki ( w sytuacjach grożących
zdrowiu i bezpieczeństwu ma prawo zawiesić zajęcia w
porozumieniu z
organem prowadzącym .
10.
Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi
odpowiedzialność za
ich prawidłowe wykorzystanie.
11.
Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i
pracownikom obsługi.
12.
Rozwiązuje sytuacje konfliktowe w szkole. Zgodnie z posiadanymi
kompetencjami i w
porozumieniu z radą pedagogiczną.
13.
Organizuje współdziałanie organów i organizacji działających w szkole.
14.
Odpowiada za prowadzenie dokumentacji szkoły, bezpieczeństwo pieczęci
i druków, stan sanitarny i przeciwpożarowy obiektu.
15. W
przypadku nieobecności dyrektora szkoły jego obowiązki pełni
upoważniony
członek rady pedagogicznej.
- 13 -
ROZDZIAŁ IV
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW SZKOŁY
ORAZ UCZNIÓW
§ 10. Nauczyciele :
Nauczycieli zatrudnia i zwalnia
dyrektor szkoły z zachowaniem przepisów zawartych w Karcie Nauczyciela.
1. Warunkiem zatrudnienia na
stanowisku pedagogicznym w szkole są
posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkole
podstawowej ,
które są ustalone
w przepisach Ministerstwa Edukacji Narodowej.
2. Pensum godzin pracy nauczyciela określają
odrębne przepisy. Oprócz
obowiązkowych
zadań nauczyciela, jest on zobowiązany do systematycznego
prowadzenia
dokumentacji swojej pracy i wykonywania innych zadań
zleconych przez
dyrektora szkoły, związanych z realizacją zadań
dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych w ramach 40 godzinowego
tygodnia pracy.
3. Nauczyciel prowadzi prace
dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest
odpowiedzialny za
jakość i wyniki tej pracy oraz odpowiada za
bezpieczeństwo
powierzonych jego opiece uczniów w szkole jak i poza nią
podczas
organizowanych zajęć, wycieczek.
4. Nauczyciel jest zobowiązany
do punktualnego rozpoczynania i kończenia
jednostki
lekcyjnej.
5. Pełni dyżury w czasie przerw
według harmonogramu opracowanego przez
dyrektora szkoły.
6. Udziela rodzicom informacji
o obowiązujących kryteriach oceniania,
postępach dziecka
w nauce i jego problemach.
7. Nauczyciel jest zobowiązany
do dbania o majątek szkolny, a szczególnie
powierzony jego
opiece sprzęt i pomoce naukowe.
- 14 -
8. Nauczyciel ma obowiązek
wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich
zdolności i
zainteresowania, a w razie niepowodzeń udzielić wszechstronnej
pomocy każdemu uczniowi.
9. Nauczyciel jest zobowiązany
do bezstronnego i obiektywnego oceniania
uczniów,
sprawiedliwego traktowania wszystkich, poszanowania godności
osobistej.
10. Nauczyciel jest zobowiązany
do doskonalenia swych umiejętności
pedagogicznych,
podnoszenia wiedzy merytorycznej.
11. Nauczyciel, któremu
powierzono funkcję wychowawcy klasy sprawuje
opiekę
wychowawczą nad uczniami, a w szczególności :
- tworzy warunki sprzyjające
rozwojowi ucznia, procesowi uczenia się oraz
przygotowywaniu ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspiruje i wspomaga w
działaniu ucznia,
- rozwiązuje konflikty w
zespole uczniowskim,
- jest rzecznikiem jego
interesów wobec innych organów szkoły.
12. Nauczyciele prowadzący
zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego
zadaniem jest w
szczególności ustalenie zestawu programów nauczania do
danego oddziału
oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb. Pracą zespołu
kieruje
przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
13. Nauczyciel - wychowawca
realizuje te zadania poprzez :
- otoczenie indywidualną opieką
każdego ucznia,
- rozpoznaje jego sytuację
rodzinną,
- planowanie i organizowanie
wspólne z rodzicami różnych form życia
zespołowego,
ustalenie treści i formy zajęć tematycznych na godzinę do
dyspozycji
wychowawcy,
- współdziałanie z
nauczycielami z innych przedmiotów i koordynację działań
wychowawczych wobec
zespołu wychowanków,
- przed wystawieniem oceny z
zachowania zobowiązany jest do zasięgnięcia
opinii innych nauczycieli i uczniów, oraz utrzymanie
stałego kontaktu z
rodzicami i
opiekunami w celu ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych
- 15 -
i współdziałania z rodzicami w zabiegach
wychowawczych,
- integrację zespołu klasowego
z ogółem uczniów i całokształtem życia
szkolnego,
- współpracę ze specjalistami
świadczącymi kwalifikowaną pomoc w
rozpoznawaniu
potrzeb i trudności ( poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
psychologiczna
poradnia pomocy szkole),
- sprawowanie indywidualnej
opieki nad dziećmi z zaburzeniami słuchu, ruchu,
wzroku,
- pisanie opinii o dzieciach
kierowanych przez radę pedagogiczną na badania w
poradni
psychologiczno - pedagogicznej,
- w porozumieniu z dyrektorem
szkoły organizowanie doraźnej pomocy
materialnej dla
dzieci będących w trudnych warunkach materialnych.
§ 12. Pracownicy niepedagogiczni :
1. Zakres obowiązków
pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor
szkoły.
2. Wynagrodzenie oblicza się na
podstawie stawek zaszeregowania zgodnych z
taryfikatorem
zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
3. Pracownik ma prawo do premii
miesięcznej oraz do nagrody za wzorową
pracę. Warunki przyznawania premii miesięcznej określa
regulamin
premiowania.
§ 13. Uczniowie :
1. Do szkoły może być zapisany
każdy uczeń posiadający świadectwo promocji,
do danej klasy, a
do klasy I uczeń zapisany do szkoły w rejonie szkoły.
Zapisanie do szkoły odbywa się zgodnie z
trybem określonym w art. 16-18
ust. o Systemie
oświaty.
2. Uczeń ma prawo
:
- właściwie zorganizowanego
procesu kształcenia i wychowania, zgodnie z
najlepszą wiedzą
pedagogiczną i zasadami higieny pracy umysłowej,
- 16 -
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w
szkole zapewniających
bezpieczeństwo,
ochronę zdrowia fizycznego i psychologicznego,
poszanowania jego
godności,
- korzystania ze wszystkich
pomieszczeń, pomocy, urządzeń dostępnych dla
uczniów podczas
zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- życzliwego, podmiotowego
traktowania w procesie dydaktyczno-
wychowawczym,
- swobodnego wyrażania myśli,
przekonań światopoglądowych, religijnych,
( jeśli jednak nie
narusz tym zasad norm współżycia),
- rozwijania zainteresowań, zdolności i
talentów,
- sprawiedliwej, obiektywnej i
jawnej oceny swoich postępów w nauce,
-wszechstronnej pomocy w
przypadku trudności w nauce,
- poinformowania go co do kryteriów i zasad, jakie stosuje się przy ocenianiu,
- do jednego w semestrze
zgłoszonego wcześniej tzw.” dnia odmowy
odpowiadania” z
danego przedmiotu, w którym to dniu nauczyciele nie
odpytują, nie
wystawiają ocen,
- zgłoszenia chęci poprawienia oceny i
uwzględnienia tej prośby przez
nauczyciela w
ustalonym terminie,
- znać zakres materiału
przewidzianego do kontroli, wymagania, jakim będzie
musiał sprostać,
- najwyżej 3 sprawdzianów tego
typu w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej
niż jednego
sprawdzianu dziennie,
- do określenia przez nauczyciela
terminu sprawdzianu przynajmniej z
tygodniowym
wyprzedzeniem,
- do oceny pracy domowej przez
nauczyciela, c
- do brania pod uwagę przez
nauczyciela, czy fizycznie są w stanie odrobić
zadania , np. w
kontekście nauczania „ z dnia na dzień”
-17 -
3. Uczeń ma obowiązek
przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a
zwłaszcza :
- systematycznie i aktywnie
uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu
szkoły,
- przestrzegania zasad
współżycia w odniesieniu do kolegów i koleżanek,
nauczycieli i innych pracowników szkoły,
-dbałości o wspólne dobro, ład
i porządek w szkole,
- starannego wykonywania pracy
domowej,
- kształtowania nawyku
wykonywania zadań domowych w tym dniu, w którym
zostały polecone.
4. Uczniowie ponoszą odpowiedzialność:
- za unikanie sprawdzianów i
prac kontrolnych,
- za uniemożliwianie
nauczycielowi prawidłowego oceniania ich postępów w
postaci stosowanej
oceny, jeśli nie wywiązują się z pracy domowej.
5. Nauczyciel ma obowiązek :
- systematycznego wystawiania
ocen cząstkowych w dzienniku lekcyjnym,
- wpisywania ocen cząstkowych
do dzienniczka uczniowskiego.
Dzienniczek uczniowski jest
obowiązującym dokumentem szkolnym, jest przez
szkołę podstemplowany, musi być przez ucznia systematycznie
podawany w celu wpisywania ocen i kontrolowany przez rodziców,
-przestrzegać zasady
ilościowego obciążania uczniów sprawdzianami tego typu
w ciągu tygodnia i w
ciągu dania szkolnego.
KARTKÓWKA - jest to forma
kontroli wiadomości, obejmująca zakres
treściowy ostatnich 2-3 tematów. Czas przeznaczony na
kartkówkę nie może
przekraczać 1/3 lekcji,
-uwzględnienia różnych
okoliczności domowych i życiowych u swych uczniów,
które mogą mieć wpływ
negatywny w wywiązywaniu się z pracy domowej.
- 18 -
6. Nauczyciele mają prawo do :
- decydowania w sprawie
bieżącej i okresowej oceny postępów ucznia, również
w przypadku
„unikania” przez ucznia różnych form kontroli stosowanych
przez nauczyciela,
- stosowania formy kartkówki w
dowolny sposób, bez uprzedzania o niej
uczniów, gdyż niczym
nie różni się ta forma kontroli wiadomości od innych
form bieżącego
kontrolowania przygotowania się uczniów do zajęć.
Kartkówka pozwala na oszczędność czasu
lekcyjnego, gdyż jednocześnie
kontroluje stan
wiadomości wszystkich uczniów,
- nie wpisywania ocen z „
kartkówki” do dziennika lekcyjnego, jeżeli wyniki
okazałyby się w
większości niezadowalające,
PRACA DOMOWA : jest stosowana do wyćwiczenia przez uczniów
określonych umiejętności lub przygotowania się do następnej
lekcji,
( przeczytanie lektury,
znalezienie materiałów w źródłach i itp.).Obowiązuje
zasada : im więcej czasu mamy na dany przedmiot w
tygodniowym rozkładzie
tym - w mniejszym stopniu powinno się stosować pracę
domową,
- ustalania zasad pracy domowej
ze swego przedmiotu oraz zasad jej oceny,
usprawiedliwiania
nie wykonania pracy domowej, itp.
7. Nauczyciele ponoszą
odpowiedzialność za :
- rzetelną i sprawiedliwą ocenę
postępów swoich uczniów i za informowanie
rodziców o tej
ocenie szczególnie o zagrożeniach dotyczących promocji ucznia
do klasy wyższej (
na miesiąc przed terminem wystawiania ocen semestralnych
lub rocznych ).
- 19 -
ROZDZIAŁ V
SYSTEM WYRÓŻNIEŃ I KAR
I. System wyróżnień :
Za wzorową i przykładną postawę uczeń może
otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody :
1. Pochwałę samorządu klasowego
i szkolnego za dobre wykonanie zadań na
rzecz klasy lub
szkoły. Wnioski o wyróżnienie wysuwa na naradach
samorządów
klasowych i samorządu uczniowskiego.
2. Pochwała wobec klasy przez
nauczyciela przedmiotu za dobre przygotowanie
lekcji i dobre
wyniki w przedmiocie.
3. Pochwała wobec klasy od
wychowawcy za dobre wyniki w nauce, poprawne
zachowanie się i
inne osiągnięcia.
4. Pochwała od dyrektora szkoły
wobec klasy lub szkoły za osiągnięcia w szkole
i poza nią na
wniosek wychowawców, rady pedagogicznej, samorządu
szkolnego,
dyrektora szkoły, instytucji.
5. Nagroda od rady
pedagogicznej lub Rady Rodziców w postaci książki,
dyplomu. Z
wnioskiem o przyznanie nagrody występują wychowawcy klas
po
przeanalizowaniu z zespołem klasowym uczniów do rady pedagogicznej
lub Rady Rodziców
za wyróżniające wyniki w nauce i zachowaniu. Nagrodę
za wyniki w nauce
otrzymuje uczeń, który osiąga średnią ocen dobry plus lub
niższą przy
mniejszych zdolnościach a dużej pracowitości.
6. Świadectwo z wyróżnieniem
może otrzymać uczeń kl. IV-VI, który na
koniec roku
otrzyma średnią ocenę 4,75 oraz co najmniej wyróżniającą ocenę
z zachowania.
7. Uczeń, który uzyska dobre
wyniki w nauce, wzorową ocenę za zachowanie,
bierze aktywny
udział w pracach na rzecz szkoły i uzyska dobre wyniki w
organizowanych
konkursach otrzymuje na zakończenie roku list pochwalny
od wychowawcy i
dyrektora szkoły.
- 20 -
8. Za dobre wyniki w czytelnictwie
i pracach społecznie użytecznych na
zakończenie roku
uczeń otrzymuje pochwałę.
9. Otrzymane wyróżnienia i
osiągnięte pierwsze miejsca w konkursach i w
sporcie wpisuje
się na świadectwo.
10.W razie zaistniałych
nieprzewidzianych uzasadnionych okoliczności rada
pedagogiczna, po
uwzględnieniu z samorządem uczniowskim, może
przyznać nagrody
nie wykazane wyżej.
II. System kar :
Za nieprzestrzeganie Kodeksu
Ucznia, za lekceważenie nauki i innych
obowiązków szkolnych, a także za nieprzestrzeganie Statutu
Szkoły uczeń
może być ukarany :
1. Upomnieniem lub naganą
udzielona przez samorząd klasy i szkoły.
2. Upomnieniem w rozmowie z
uczniem przez nauczyciela lub wychowawcę.
3. Upomnieniem lub nagana wobec
klasy od nauczyciela lub wychowawcy za
większe
przewinienia po uzgodnieniu z zespołem klasowym.
4. Upomnieniem lub naganą od
dyrektora szkoły wobec klasy lub całej szkoły,
po uzgodnieniu z
radą uczniowską i radą pedagogiczną, za powtarzające się
ważniejsze lub
jednorazowe poważne przewinienie.
5. Ustnym lub pisemnym powiadomieniem
rodziców o nagannym zachowaniu
dziecka.
6. Pozbawieniem funkcji
pełnionych w organizacjach w szkole za poważne
wykroczenia
niezgodne z regulaminem.
7. Obniżenia oceny z
zachowania.
8. Przeniesienia do innej
szkoły za szczególnie rażąc naruszenia zasad
współżycia
społecznego, za szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską.
Kara ta stosowana jest na podstawie decyzji
rady pedagogicznej.
- 21 -
UWAGI
1. Wykonanie w/w kar może być wstrzymane jeśli uczeń uzyska poręczenie
nauczyciela,
samorządu uczniowskiego lub rady klasowej rodziców.
2. Szkoła ma obowiązek
informowania rodziców o zastosowaniu wobec
dziecka kary.
3. Jeżeli ukarany uczeń lub
jego rodzice uważają, że wymierzona kara jest nie
adekwatna do
przewinienia mają prawo w ciągu tygodnia złożyć odwołanie z
prośbą o
uzasadnienie do osoby zarządzającej karę, a następnie do dyrektora
szkoły i rady
pedagogicznej, której decyzja jest ostateczna.
- 22 -
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Szkoła używa pieczęci
z napisem :
SZKOŁA
PODSTAWOWA W PŁAWINIE
88-126 TUCZNO
2.Szkoła prowadzi i
przechowuje dokumentację zgodnie z ogólnymi przepisami.
3. Zasady prowadzenia
przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej
określają odrębne
przepisy.
4. Zmiany w statucie
należą do kompetencji wszystkich organów szkoły.
- 23 -
ZAŁĄCZNIK NR 1
REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
1. Rada pedagogiczna jest organem
kolegialnym realizującym statutowe
zadania dotyczące
kształcenia, wychowania i opieki.
2. Rada obraduje na zebraniach
plenarnych, które są organizowane przed
rozpoczęciem roku
szkolnego, w każdym semestrze w związku z
zatwierdzaniem wyników
klasyfikowania i promowania uczniów, po
zakończeniu zajęć szkolnych i w miarę bieżących potrzeb.
3. Zebrania mogą być organizowane :
- z inicjatywy przewodniczącego,
- rady rodziców,
- organu prowadzącego szkołę,
- co najmniej 1/3
członków rady pedagogicznej.
4. Przewodniczącym rady jest
dyrektor szkoły.
5.W skład rady wchodzą wszyscy
nauczyciele zatrudnieni w szkole lub innej
placówce oświatowo
- wychowawczej.
6. W zebraniach mogą brać
udział z głosem doradczym za zgodą
przewodniczącego
lub na wniosek rady pedagogicznej :
- pracownicy obsługi szkoły,
- przedstawiciele rodziców,
- przedstawiciele samorządu uczniowskiego,
- lekarz i pielęgniarka szkolna,
- przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń
społecznych.
7. Posiedzenia rady odbywają
się w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.
- 24 -
8. Zebrania rady są
protokołowane kolejno przez członków rady.
Protokolant pisze protokół na terenie
szkoły i zdaje go w ciągu 7 dni.
9. Uchwały są podejmowane
zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej 2/3
członków.
10. Zadania przewodniczącego
rady pedagogicznej:
- przygotowuje i prowadzi zebrania,
- zawiadamia wszystkich członków o terminie
i porządku zebrania,
- co najmniej dwa
razy w roku szkolnym przedstawia radzie ogólne wnioski
wynikające ze
sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o
działalności szkoły.
11. Uprawnienia rady :
- zatwierdza program wychowawczy szkoły po
zaopiniowaniu ich przez radę
rodziców,
- zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji
uczniów,
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole,
- ustala organizację doskonalenia zawodowego
nauczycieli,
- opiniuje organizację pracy szkoły i
tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych,
- opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie
nauczycielom nagród, odznaczeń i
innych wyróżnień,
- opiniuje propozycje dyrektora szkoły w
sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego
oraz dodatkowych
płatnych zajęć dydaktycznego, wychowawczych i opiekuńczych,
- przygotowuje projekt statutu szkoły,
projekty jego zmian,
- może wystąpić z wnioskiem do organu
prowadzącego szkołę o odwołanie
nauczyciela z innej funkcji kierowniczej ,
12. Dyrektor szkoły może
wstrzymać wykonanie uchwały rady, jeżeli stwierdzi,
że są one
niezgodne z przepisami prawa. O tym fakcie niezwłocznie
zawiadamia organ
prowadzący szkołę.
- 25 -
13. Nauczyciele są zobowiązani
do nie ujawnienia spraw poruszonych na
posiedzeniach
rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste
uczniów lub ich
rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- 26-
ZAŁĄCZNIK NR 4
REGULAMIN WEWNĄTRZSZKOLEGO SYSTEMU
OCENIANIA
1. Nauczyciele przedmiotów lub
bloków nauczania ustalają własne wymagania
edukacyjne na
poszczególne stopnie szkolne na podstawie obowiązujących
programów
nauczania.
2. Nauczyciele na początku
każdego roku szkolnego informują uczniów oraz
rodziców o
wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez
siebie programu
nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych
ucznia.
3. Wychowawca klasy na początku
każdego roku szkolnego informuje uczniów
oraz rodziców o
zasadach oceniania zachowania.
3.1. Ocenę zachowania
śródroczną i końcoworoczną, począwszy od klasy
czwartej, ustal się wg następującej skali:
- wzorowe,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
3.2. W klasach I - III ocen z
zachowania jest ocenę opisową.
3.3. Ocena z zachowania
ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
4. Sprawdzanie osiągnięć
dydaktycznych ucznia dokonywane jest na podstawie
różnorodnych
technik sprawdzania, a w szczególności obejmują :
- prace klasowe ( nie mniej niż
2 razy w roku szkolnym),
- sprawdziany - częstotliwość
uzależniona jest od nauczyciela przedmiotów i
bloków
pozostająca w zgodzie z odpowiednimi zapisami
statutu.
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- 27 -
- prace domowe,
- różne formy aktywności,
- testy wstępne, okresowe,
całoroczne.
5. Dla oceniania bieżącego,
semestralnego i końcoworocznego w kl. IV-VI
przyjmuje się
następującą skalę ocen :
- celującą - 6,
- bardzo dobry -5,
- dobry- 4,
- dostateczny - 3,
- dopuszczający - 2,
- niedostateczna - 1.
5.1. Zasadą ustalania oceny
semestralnej i końcoworocznej w kl. IV-VI jest
ustalony przez
nauczyciela system punktacji za różne formy oceny.
6. Ocenianie w kl.I - III dokonywane jest skalą cyfrową ( 6,5,4,3,2,1) -
dotyczy
oceniania
bieżącego, semestralnego i śródsemestralnego.
6.1. Nauczyciele kl.I - III dokonują oceny klasyfikacyjnej w formie opisowej
każdego ucznia wg
następujących kryteriów :
- rozwój umiejętności i wiedzy
( postępy ucznia),
- autentyczność wysiłku ucznia,
- zaangażowanie ( aktywność),
- rozmaitość dokonań ucznia
wybierająca poza program.
7. W oparciu o pisemną opinię o
ucznia wydaną przez poradnie psychologiczno-
pedagogiczną lub inną
instytucje do tego uprawnioną nauczyciel jest
zobowiązany
obniżyć wymagania edukacyjne dla tego ucznia.
8. Narzędziami gromadzenia
informacji o osiągnięciach, postępach i wysiłkach
ucznia są :
- karty obserwacji ucznia,
- pomiary dydaktyczne,
- systematyczne wystawianie
ocen cząstkowych w dzienniku klasowym.
- 28 -
9. Metodami powiadamiania
rodziców o osiągnięciach, postępach i wysiłkach
ucznia są :
- wpisywanie systematycznie
ocen do dzienniczków ucznia, rodzic potwierdza
podpisem znajomość oceny,§
- zebrania klasowe - 4 razy w
roku szkolnym,
- spotkania indywidualne
wynikające z potrzeb,
- wizyty domowe u rodziców
wykazujących brak zainteresowania dzieckiem,
- analiza wyników osiąganych
przez klasę na zebraniach okresowych z
rodzicami .
10. Zasady i sposoby
uzupełniania wyników niekorzystnych ustalają
nauczyciele według
zaistniałych potrzeb i ustalonych przez siebie zasad.
10.1. W celu poprawy osiągnięć
ucznia n-l stosować może :
- zajęcia dodatkowe rozwijające
zdolności,
- zajęcia dodatkowe wyrównawcze,
- spotkania konsultacyjne dla
uczniów i rodziców ( wg ustalonych przez
nauczyciela zasad
),
- pogotowie uczniowskie - pomoc
koleżeńska ( za zgodą uczniów zdolnych).
11.1. Począwszy od klasy
czwartej uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny
z zastrzeżeniem § 13 pkt. 1
- 4 Rozp.MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w
sprawach oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów.
2. Egzamin klasyfikacyjny składa się z
części opisowej oraz ustnej, z
wyjątkiem egzaminu
ze sztuki, techniki oraz wychowania fizycznego, z
których egzamin
powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń
praktycznych.
3. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza
dyrektor szkoły w ostatnim
tygodniu ferii
letnich z zastrzeżeniem ust.6 § 13 rozp.MEN z dnia 19
kwietnia
1999 r.
- 29 -
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza
komisja powołana przez dyrektora
szkoły. W skład
komisji wchodzą :
- dyrektor szkoły - jako przewodniczący
komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne -
jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
edukacyjne -
jako członek
komisji.
5. Z przeprowadzonego egzaminu
klasyfikacyjnego sporządza się protokół
zawierający :
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik
egzaminu oraz
ocenę ustaloną przez komisję.
6. Uczeń, który z przyczyn losowych nie
przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego
w wyznaczonym terminie, określonym przez dyrektora
szkoły w
porozumieniu z rodzicami ucznia.
7. Uczeń, który nie zdał
egzaminu klasyfikacyjnego nie otrzymuje promocji i
powtarza klasę z
zastrzeżeniem ustępu 8.
8. Uczeń, który nie zdał
egzaminu klasyfikacyjnego do którego przystąpił z
powodu
usprawiedliwionej nieobecności, może być promowany przez radę
pedagogiczną
jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego.
12.1. Wszelkie nie ujęte w
regulaminie zagadnienia z pkt.11 są regulowane
przez Statut SP
w Pławinie oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w
sprawie zasad oceniania,
klasyfikowania i
promowania uczniów.
- 30 -
ZAŁĄCZNIK NR 5
STANDARDY WYMAGAŃ PO
ZAKOŃCZENIU PIERWSZEJ KLASY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
CZYTANIE:
1. Czyta poprawnie wyrazy,
zdania i krótkie teksty drukowane i pisane.
2. Czyta w dobrym tempie.
3. Stosuje znaki przestankowe.
4. Rozumie czytany tekst.
PISANIE I MÓWIENIE:
1. Dba o prawidłowy kształt
liter, potrafi je łączyć, mieści się w liniaturze.
2. Poprawnie przepisuje tekst.
3. Bezbłędnie pisze z pamięci
krótkie zdania.
4. Potrafi wyrazić myśl w
formie prostego lub rozwiniętego zdania.
5. Systematycznie bogaci
słownictwo.
6. Umie opowiedzieć o
wydarzeniach zawartych w tekście.
7. Zapisuje liczby dwucyfrowe.
WYKORZYSTANIE WIEDZY W
PRAKTYCE:
1. Poprawnie dodaje i odejmuje
do 20 ( w pamięci, na konkretach ).
2. Umie rozwiązywać proste
zadania tekstowe.
3. Interesuje się światem
przyrody, zna swoje otoczenie i bezpiecznie się w nim
porusza.
4. Prace plastyczne -
techniczne wykonuje chętnie, estetycznie.
5. Wykazuje się inicjatywą
twórczą.
6. Szybko uczy się nowych
piosenek i chętnie je śpiewa.
7. Aktywnie uczestniczy w
zabawach i grach zespołowych, przestrzega zasad
bezpieczeństwa.
ROZUMIENIE :
1.Potrafi uporządkować
historyjkę obrazkową.
2. Wyraża własne opinie,
próbuje je uzasadnić, wyciąga wnioski.
- 31 -
STANDARDY WYMAGAŃ PO
ZAKOŃCZENIU DRUGIEJ KLASY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
CZYTANIE:
1. Czyta teksty poprawnie,
wyraziście w umiarkowanym tempie z odpowiednią
intonacją.
2. Czyta z podziałem na role.
3. Czyta głośno ze
zrozumieniem.
4. Czyta czasopisma i książki
dla dzieci.
5. Czyta teksty użytkowe: list,
kartę pocztową, ogłoszenie.
6. Określa funkcje elementów
charakterystycznych dla danego tekstu: posługuje
się terminami: bohater, akcja, autor,
narrator, zwrotka, refren, opowiadanie;
oraz terminami
związanymi z przekazem : radiem, telewizją, filmem, teatrem,
prasą.
7. Rozumie znaczenie
podstawowych symboli : odczytuje i rozpoznaje
powszechnie
używane znaki graficzne, np. symbole( znaki) drogowe.
PISANIE I MÓWIENIE:
1. Potrafi wyrazić myśl w
formie zdania prostego i złożonego.
2. Potrafi zredagować,
zachowując poprawność formy następujące wypowiedzi:
opowiadanie,
życzenia.
3. Zna i stosuje zasady
ortografii i interpunkcji.
4. Rozpoznaje części mowy : rzeczownik, czasownik, przymiotnik.
5. Stosuje w mowie formy
gramatyczne.
6. Zapisuje liczby wielocyfrowe
cyframi ( do 100 ) i słownie.
7. Przedstawia w postaci
graficznej dane zapisu matematycznego:
a) przenosi informacje na oś liczbową,
b) wyraża dane w postaci prostego schematu ( grafy,
proste drzewka ).
8. Dba o układ graficzny,
czytelność i estetykę zapisu :
a) dostosowuje zapis do formy wypowiedzi,
b) pisze czytelnie.
- 32 -
9. Poprawnie zapisuje daty.
10. Zapisuje i stosuje w
praktyce znaki rzymskie ( od I do XII ).
ROZUMIENIE:
Uczeń :
1.Porządkuje wydarzenia w
kolejności chronologicznej.
2. Przedstawia ( domyśla się ) przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń i zjawisk
( analizuje zależności )
- przewiduje skutki własnego
postępowania i innych,
- dostrzega i wyjaśnia
zależności funkcjonowania przyrody od pór roku,
- analizuje zależności i
wyciąga wnioski ( np. organizacja własnych działań).
3. Wyraża własne opinie i
próbuje je uzasadnić dobierając argumenty.
4. Posługuje się kategoriami
czasu ( zna jednostki czasu ).
5. Rozpoznaje charakterystyczne
cechy i własności liczb, figur, zjawisk,
obiektów
przyrodniczych.
6. Opisuje sytuację
przedstawioną w zadaniach za pomocą:
- wyrażenia arytmetycznego,
- schematu,
- rysunku.
7. Rozpoznaje cechy
charakterystyczne:
- figur geometrycznych,
- elementów środowiska,
- pór roku.
8. Wykonuje działania w
zakresie 100, zna kolejność działań.
9. Układa proste zadania
tekstowe i prezentuje rozwiązanie.
10. Posługuje się podstawowymi
środkami wyrazu plastycznego i narzędziami
zgodnie z
zasadami BHP.
- 33 -
WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE :
1. Potrafi opisać zjawiska
przyrodnicze i wybrać przyrządy służące do ich
obserwacji.
2.Wykonuje obliczenia dotyczące :
a) pieniędzy,
b) długości.
3. Wykorzystuje w sytuacjach
praktycznych własności:
a) liczb,
b) figur,
c) zjawisk przyrodniczych,
d) instrumentów perkusyjnych niemetodycznych.
4. Rozumienie potrzeby
stosowania zasad:
a) higieny,
b) bezpieczeństwa,
c) zdrowego trybu życia,
d) ćwiczeń fizycznych,
e) postępowania w środowisku przyrodniczym,
f ) oszczędnego korzystania z zasobów przyrody.
5. Wyraża własne uczucia
poprzez:
a) gry dramowe,
b) ekspresję muzyczną,
c) ekspresję plastyczną,
d) ekspresję ruchową,
6. Świadomie korzysta z dóbr
kultury ( kino, teatr, muzeum).
- 34 -
STANDARDY WYMAGAŃ PO ZAKOŃCZENIU
TRZECIEJ KLASY SZKOŁY PODSTAWOWEJ.
CZYTANIE :
1.Czyta teksty poprawnie i
wyraziście, w dobrym tempie z odpowiednią
intonacją.
2. Czyta z podziałem na role.
3. Umie czytać ze zrozumieniem.
4.Czyta książki i czasopisma
dla dzieci.
5. Czyta teksty użytkowe; list,
kartę pocztową, przepisy, instrukcję, ogłoszenia,
tabelę.
6. Określa funkcje elementów
charakterystycznych dla danego tekstu:
- posługuje się terminami:
bohater, akcja, autor, narrator, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, oraz
terminami związanymi z przekazem: radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą.
7. Rozumie znaczenia
podstawowych symboli :
- rozpoznaje i odczytuje
powszechnie używane znaki graficzne: symbole (znaki)
drogowe, symbole
występujące w opisach map i planów.
PISANIE:
1. Potrafi wyrazić myśl w
formie zdania prostego i złożonego.
2. Potrafi zredagować,
zachowując poprawność formy, następujące wypowiedzi:
opowiadanie, opis
przedmiotu lub postaci, list, życzenia.
3. Zna i stosuje zasady
ortografii i interpunkcji.
4. Rozpoznaje części mowy:
rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek,
liczebnik.
5. Stosuje formy gramatyczne:
odmieni część mowy, określi liczbę i rodzaj,
osoby i czas,
stopniuje przymiotnik.
6. Zapisuje liczby
wielocyfrowe: cyfra (1000) i słownie.
7. Przedstawia w postaci
graficznej dane zapisu matematycznego:
- przenosi informacje na oś
liczbową,
- wyraża dane w postaci
prostego schematu ( graf, proste drzewka, piętra lasu).
- 35 -
8. Dba o graficzność,
czytelność i estetykę zapisu:
- dostosowuje zapis do formy
wypowiedzi, pisze czytelnie.
WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE:
1. Potrafi opisać zjawiska
przyrodnicze i wybrać przyrządy do ich obserwacji.
2. Wykonać obliczenia
dotyczące: pieniędzy, długości, czasu.
3. Wykorzystuje w sytuacjach
praktycznych własności: liczb, figur, zjawisk
przyrodniczych,
instrumentów niemetodycznych, perkusyjnych.
4. Rozumie potrzebę stosowania
zasad:
-higieny,
-bezpieczeństwa,
-zdrowego trybu życia,
-ćwiczeń fizycznych,
-postępowania w środowisku przyrodniczym,
-oszczędne korzystanie z
zasobów przyrody.
5. Wyraża własne uczucia
poprzez:
-gry dramowe,
-ekspresję muzyczną,
- ekspresję plastyczną,
- ekspresję ruchową.
6. Świadome korzystanie z dóbr
kultury( kino, teatr, muzeum).
ROZUMOWANIE:
1.Porządkuje wydarzenia w
kolejności chronologicznej.
2. Przedstawia przyczyny, przewiduje skutki wydarzeń
i zjawisk
( analizuje zależności ):
- przewiduje skutki własnego
postępowania i innych,
- dostrzega i wyjaśnia
zależności funkcjonowania w zależności od pór roku,
- analizuje zależności i
wyciąga wnioski ( np. organizacji własnych działań).
3. Wyraża własne opinie i
próbuje je uzasadnić dobierając argumenty.
- 36 -
4. Posługuje się kategoriami
czasu: zna jednostki czasu, potrafi je zamieniać,
oblicza upływ
czasu).
5. Rozpoznaje charakterystyczne
cechy i własności liczb, figur, zjawisk
występujących w
otoczeniu, obiektów przyrodniczych, wskazuje różnice i
podobieństwa oraz
porządkuje.
6. Opisuje sytuację
przedstawioną w zadaniach za pomocą:
- wyrażenia arytmetycznego,
- schematu,
- rysunku.
7. Rozpoznaje cechy
charakterystyczne:
- figur geometrycznych,
- elementów środowiska,
- pór roku.
8. Wykonuje działania w zakresie 1000 :algorytmy czterech działań, zna
kolejność działań.
9. Ustala sposób rozwiązania
zadania oraz prezentację rozwiązań.
10. Posługuje się podstawowymi
środkami wyrazu plastycznego i narzędziami
zgodnie z
zasadami BHP.
INFORMACJA :
1.Rozróżnia źródła informacji :
- słownik,
- leksykon,
- encyklopedia,
- gazety i czasopisma.
Posługuje się nimi w zdobywaniu
potrzebnych informacji.