- 1 -

 

 

Statut

Szkoły Podstawowej w Pławinie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 2 -

 

NAZWA SZKOŁY, TYP SZKOŁY I JEJ ZADANIA

 

 § 1. Nazwa Szkoły: Szkoła Podstawowa w Pławinie.

 § 2. Jest sześcioklasową szkołą publiczną, dla której organem prowadzącym

        jest Rada Gminy Inowrocław.

 § 3. Zadania szkoły :

    1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 07.09.1991 r.

        oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności :

    - zapewnienie uczniom wszechstronnego rozwoju osobowego, w wymiarze

       intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym,

       moralnym i duchowym zgodnie z ich potrzebami i możliwościami

       psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz

       wolności światopoglądowej i wyznaniowej. W realizacji tego zadania

       szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa a także

       zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ,

       Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej

       przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20 listopada 1989 r.

     - zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej odpowiednie do

       warunków szkoły oraz pełnego bezpieczeństwa w szkole i w czasie zajęć

       zorganizowanych przez szkołę,

     - umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych,

       społecznych, artystycznych, sportowych,

    -  umożliwienie indywidualizacji podejścia pedagogicznego i opiekuńczego

       do każdego dziecka wykorzystując sprzyjające sytuacje, tj. mała ilość

       uczniów w oddziale,

    -  umożliwienie uczniom realizację obowiązku szkolnego, ukończenia szkoły,

    -  kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizacji celów i

       zasad określonych w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.

 

 

-3-

 

SZKOŁA W ZAKRESIE NAUCZANIA ZAPEWNIA UCZNIOM :

 

- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze

  zrozumieniem,

- poznanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie

  umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie

  kształcenia,

- dochodzenie do zrozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania

   przekazywanych treści,

- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności

  ( przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),

- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą 

  samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego zrozumienia

  świata, ludzi, siebie,

- poznanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

- poznanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury

  europejskiej,

 

W SZKOLE NABYWAJĄ NASTĘPUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI :

 

- planowanie i organizowanie oraz ocenianie własnego uczenia się,

  przyjmowania coraz większej odpowiedzialności zawładną naukę,

- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego

  punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego

  posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych

  wystąpień,

- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowa więzi

  międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji,

  skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,

- 4 -

- rozwiązywanie problemów  w twórczy sposób,

- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł

  oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

- odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych

  doświadczeń i nawyków,

- rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,

- przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów

  i problemów społecznych.

 

NAUCZYCIELE  W SWOJEJ PRACY WINNI ZMIERZAĆ DO TEGO ABY UCZNIOWIE W SZCZEGÓLNOŚCI :

 

- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie

  prawdy, dobra i piękna w świecie,

- mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych

  przedmiotów  szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie,

- stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze

   indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dla dobra własnego z

   dobrem innych, odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością

   innych,

- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia

  wielkich celów życiowych i wartość ważnych dla odnalezienia własnego

  miejsca w świecie,

- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego

  oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w

  państwie duchu przekazu dziedzictwa postaw patriotycznych,

- przygotowywali się do rozpoznawana wartości moralnych, dokonywania

  wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia siebie,

- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i

  rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole

  wspólnotę nauczycieli i uczniów.

- 5 -

 

2. Zadania te szkoła realizuje poprzez :

- organizację procesu dydaktycznego wynikającego z aktualnych planów

  nauczania, zasad higieny pracy umysłowej, przestrzegania zasad pedagogiki,

- powierzenie roli wychowawcy klasowego czuwającego nad jednym zespołem

  klasowym, przy czym ustala się, iż obowiązuje ciągłość pracy wychowawcy

  klasy obejmująca kl. I - III i IV- VI, o powierzenie nauczycielowi roli kontaktu

  wychowawcy z wychowankami.

3. Rodzice i uczniowie mają wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela -

    wychowawcy zgodnie z następującym trybem:

- kierują umotywowany wniosek o dobór lub zmianę nauczyciela-wychowawcy

  do dyrektora szkoły,

- jeżeli wniosek dotyczy zmiany wychowawcy, podają zakres zadań nie

  przestrzeganych przez nauczyciela- wychowawcę ( rozdział IV, § 10 ),

- następnie odbywa się spotkanie rodziców z nauczycielem-wychowawcą w

  obecności dyrektora szkoły, na którym przedstawione zostają zarzuty

  dotyczące pracy nauczyciela,

- ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 6 -

 

ROZDZIAŁ II

 

ORGANY  SZKOŁY  ORAZ  ICH ZADANIA

 

§ 4. Organami szkoły są : dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców,

       samorząd uczniowski.

1. Dyrektor szkoły jest powoływany, wykonuje zadania, ma kompetencje

    określony  w Ustawie o systemie oświaty art.36-39 ( § 9),Karcie Nauczyciela

    art. _______ ,Rozporządzeniach MEN z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie

    nadzoru pedagogicznego.

2. Rada pedagogiczna działa w ramach przyznanych jej uprawnień na mocy art.

    40-43 wspomnianej wyżej ustawy ( załącznik nr 1 ).

3. Rada rodziców powołana na podstawie art. 53 i 54 ustawy o systemie oświaty

    działa na podstawie przyjętego regulaminu ( załącznik nr 2 ).

4. Wszystkim wyżej wymienionym organom gwarantowana jest swoboda

     działania i podejmowania decyzji w ramach przyznawanych kompetencji.

     Wszelkie problemy i rozbieżności stanowisk rozstrzyga się  w drodze

      negocjacji z wyznaczonymi przez dany organ przedstawicielami stron

      konfliktu.

§ 5.Rodzice i nauczyciele współdziałające sobą w sprawach wychowania i

      kształcenia dzieci poprzez udział w pracach rad klasowych i szkolnej radzie

      rodziców oraz indywidualne kontakty z każdym nauczycielem.

§ 6.Rodzice mają prawo do :

1. Znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych szkoły.

2. Znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania.

3. Uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,

     jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce.

4. Uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia

    swych dzieci.

 

- 7 -

5. Informacje o dziecku nauczyciele przekazują na zebraniach dla wszystkich

    rodziców - przynajmniej raz w kwartale, częściej w razie potrzeby oraz

    podczas indywidualnych kontaktów z rodzicami dziecka wymagającego

    zintensyfikowanych zabiegów wychowawczych.

6. Wychowania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych.

7. Pełnego dostępu do formalnego systemu edukacji swoich dzieci z                     

    uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości.

8. Znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno- opiekuńczo- wychowawczych

    szkoły.

9. Zatwierdzania i ustalania tematyki godzin z wychowawcą.

10.Uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego

    kształcenia swych dzieci.

11.Tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wiedzieć  

     o przewidywanych dla dziecka stopniach okresowych, które winny być

      wpisane w dzienniczek ucznia i potwierdzone podpisem wychowawcy klasy.

12. Miesiąc przed zakończeniem okresu lub roku szkolnego być

      poinformowanym w formie pisemnej o przewidywanym dla dziecka stopniu

      niedostatecznym.

13. Składać na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych pisemne

      prośby do dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego w

      przypadku gdy ich zdaniem otrzymana ocena jest zaniżona.

14. Na bieżąco w formie wpisów do dzienniczków ucznia być informowanym o

      otrzymanych prze dziecko ocenach.

15. Znać zasady oceniania, klasyfikowania i promowania.

16. Znać Wewnątrzszkolny Regulamin Oceniania.

 

§ 7. Rodzice mają obowiązek :

1. Wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności.

2. Angażować się jako partnerzy w nauczanie swoich dzieci w szkole.

- 8 -

3. Przekazywać wszelkie i informacje dotyczące ich dziecka, które miałyby

    wpływ na podniesienie efektów  pracy dydaktycznej.

4. Przychodzić na zebrania klasowe ( organizowane 4 razy w roku szkolnym).

5. Na bieżąco kontrolować dzienniczki ucznia i podpisywać otrzymane przez

    dziecko oceny.

6. Włączać się w życie szkoły i stanowić istotną część społeczności lokalnej.

7. Poświęcać swój czas i uwagę dzieciom i szkole , aby wzmocnić ich wysiłki

    skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania.

8. Pilnować systematycznego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.

9. Powiadamiać pisemnie wychowawcę klasy o przyczynach nieobecności  

    dziecka w szkole.

10. Po otrzymanej informacji o przewidywanej dla dziecka ocenie

     niedostatecznej, osobistego kontaktu z wychowawcą klasy.

         

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 9 -

ROZDZIAŁ III

 

ORGANIZACJA SZKOŁY

§8.Szkoła przyjmuje uczniów z własnego obwodu szkolnego, a spoza obwodu

     na wniosek zainteresowanych rodziców. Dziecko rozpoczyna naukę w

     wieku  siedmiu lat, a w wieku sześciu lat po pozytywnym zaopiniowaniu

     przez poradnie psychologiczno- pedagogiczną, na podstawie decyzji

     dyrektora szkoły.

     W szkole organizuje się oddział przedszkolny dla dzieci 5 i 6 letnich.

1. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

     przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają co roku

     przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2. Szczegółową organizacje nauczania i wychowania w danym roku szkolnym

     określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły najpóźniej

     do 30 kwietnia. Arkusz ten zatwierdza organ prowadzący szkołę  najpóźniej

      do 30 maja.

3. Organizacje stałych obowiązkowych i nieobowiązkowych zajęć

     dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony

     przez dyrektora szkoły na podstawie arkusza organizacyjnego szkoły z

     uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia ucznia i higieny pracy.

     ( Rozporządzenie MEN z dnia 17.08.1999 r. 2. w sprawach ogólnych         

     przepisów Bezpieczeństwa i higieny  w szkołach- Dz.U.Nr 65,  poz. 331).

4. Podstawą formą pracy dydaktycznej w szkole są zajęcia dydaktyczno-

    wychowawcze prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym, przy czym

     godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwa nie krócej niż 10 minut.

     W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć

     edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy

     czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

 

 

- 10 -

5.  W szkole realizowane są zajęcia nadobowiązkowe finansowane ze środków

      budżetowych o ile są zatwierdzone w arkuszu organizacyjnym lub

      pozabudżetowym.

6. Szkoła przyjmuje na podstawie porozumienia słuchaczy zakładów kształcenia

    nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli.

    Porozumienie zawiera się za zgodą nauczyciela pełniącego rolę opiekuna

    praktyki.

7. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia

    drugiego śniadania, a w okresie zimowym z gorącym napojem. Warunki

    wydawania drugiego napoju uzgadnia się ze szkolną radą rodziców.

8. Zajęcia dydaktyczne odbywają się lekcyjnych przystosowanych do charakteru

    poszczególnych przedmiotów. Opiekę nad sprzętem szkolnym,

    zgromadzonymi pomocami powierza się jednemu nauczycielowi, który

    przejmuje odpowiedzialność materialną za zniszczenia powstałe z jego winy,

    czy niedostatecznej opieki i zaniedbań.

9. Odrębne pomieszczenie przeznacza się na bibliotekę szkolną. Biblioteka

   szkolna jest pracownią służącą zaspokojeniu potrzeb i zainteresowań uczniów,

   zadań dydaktyczno-wychowawczych, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej

   wśród rodziców, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela.

- z biblioteki mogą korzystać : uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły,

   rodzice,

- pomieszczenie biblioteki umożliwia : gromadzenie i przechowywanie zbiorów

  na miejscu i wypożyczenia ich poza bibliotekę, realizacje zadań z

  przysposobienia czytelniczego,

- godziny pracy biblioteki ustala się tak, aby umożliwić dostęp do jej zbiorów

  podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu,

- nauczyciel- bibliotekarz wykonuje zadania :

udostępnia księgozbiór korzystającym z biblioteki, opracowuje księgozbiór,

skrupulatnie prowadzi wymaganą dokumentację księgową i o pracy biblioteki,

prowadzi działalność wychowawczą pozyskującą czytelników, aktualizuje i

- 11 -

konserwuje księgozbiór, prowadzi zajęcia z przysposobienia czytelniczego.

10. Szkoła zapewnia uczniom właściwe warunki wypoczynku i kreacji podczas

   przerw oraz po lekcjach.

 

§ 9. Dyrektor szkoły :

1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą szkoły

    i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w

    szkole, tzn. diagnozuje i ocenia poziom pracy nauczyciela poprzez

    prowadzenie hospitacji zajęć, kontrole prowadzonej przez nauczycieli

    dokumentacji, badanie wyników nauczania, prowadzenie badań

     problemowych.

3. Dokonuje po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego oceny pracy

    nauczycieli.

4. Opracowuje zakres obowiązków pracowników szkoły.

5. Opracowuje program dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczy szkoły oraz

    tygodniowy rozkład lekcji i zajęć.

6.Kieruje, jako przewodniczący, pracami rady pedagogicznej:

- przygotowuje i prowadzi zebrania,

- co najmniej 2 razy w roku szkolnym przedstawia radzie ogólne wnioski

   wynikające ze sprawowania nadzoru oraz informacje o działalności szkoły.

7. Realizuje uchwały rady rodziców oraz rady pedagogicznej, wstrzymuje

    wykonanie uchwał, jeżeli stwierdzi , że są one niezgodne z przepisami

    prawa.

8. Dobiera kadrę pedagogiczną, pracowników obsługi, zatrudnia ich i zwalnia

    za porozumieniem z organem prowadzącym szkołę.

9. Sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza im warunki harmonijnego rozwoju:

- przyjmuje uczniów i dba o realizowanie przez nich obowiązku szkolnego,

- współdziała z samorządem uczniowskim,

 

- 12 -

 

- zapewnia bezpieczeństwo i higienę pracy i nauki ( w sytuacjach grożących

   zdrowiu i bezpieczeństwu ma prawo zawiesić zajęcia w porozumieniu z

   organem prowadzącym .

10. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi

      odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

11. Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i

       pracownikom obsługi.

12. Rozwiązuje sytuacje konfliktowe w szkole. Zgodnie z posiadanymi

      kompetencjami i w porozumieniu z radą pedagogiczną.

13. Organizuje współdziałanie organów i organizacji działających w szkole.

14. Odpowiada za prowadzenie dokumentacji szkoły, bezpieczeństwo pieczęci

       i druków, stan sanitarny i przeciwpożarowy obiektu.

15. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły jego obowiązki pełni

      upoważniony członek rady pedagogicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 13 -

ROZDZIAŁ IV

 

PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW SZKOŁY ORAZ UCZNIÓW

 

§ 10. Nauczyciele :

Nauczycieli zatrudnia i zwalnia dyrektor szkoły z zachowaniem przepisów zawartych w Karcie Nauczyciela.

1. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są

     posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkole podstawowej ,

     które są ustalone w przepisach Ministerstwa Edukacji Narodowej.

2. Pensum  godzin pracy nauczyciela określają odrębne przepisy. Oprócz

    obowiązkowych zadań nauczyciela, jest on zobowiązany do systematycznego

    prowadzenia dokumentacji swojej pracy i wykonywania innych zadań

    zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z realizacją zadań

    dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w ramach 40 godzinowego

    tygodnia pracy.

3. Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest

    odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz odpowiada za

    bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów w szkole jak i poza nią

    podczas organizowanych zajęć, wycieczek.

4. Nauczyciel jest zobowiązany do punktualnego rozpoczynania i kończenia

    jednostki lekcyjnej.

5. Pełni dyżury w czasie przerw według harmonogramu opracowanego przez

    dyrektora szkoły.

6. Udziela rodzicom informacji o obowiązujących kryteriach oceniania,

    postępach dziecka w nauce i jego problemach.

7. Nauczyciel jest zobowiązany do dbania o majątek szkolny, a szczególnie

    powierzony jego opiece sprzęt i pomoce naukowe.

 

 

- 14 -

8. Nauczyciel ma obowiązek wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich

    zdolności i zainteresowania, a w razie niepowodzeń udzielić wszechstronnej

   pomocy każdemu uczniowi.

9. Nauczyciel jest zobowiązany do bezstronnego i obiektywnego oceniania

    uczniów, sprawiedliwego traktowania wszystkich, poszanowania godności

    osobistej.

10. Nauczyciel jest zobowiązany do doskonalenia swych umiejętności

      pedagogicznych, podnoszenia wiedzy merytorycznej.

11. Nauczyciel, któremu powierzono funkcję wychowawcy klasy sprawuje

      opiekę wychowawczą nad uczniami, a w szczególności :

- tworzy warunki sprzyjające rozwojowi ucznia, procesowi uczenia się oraz

  przygotowywaniu ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,

- inspiruje i wspomaga w działaniu ucznia,

- rozwiązuje konflikty w zespole uczniowskim,

- jest rzecznikiem jego interesów wobec innych organów szkoły.

12. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego

      zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania do

      danego oddziału oraz jego modyfikowania w miarę potrzeb. Pracą zespołu

      kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

13. Nauczyciel - wychowawca realizuje te zadania poprzez :

- otoczenie indywidualną opieką każdego ucznia,

- rozpoznaje jego sytuację rodzinną,

- planowanie i organizowanie wspólne z rodzicami różnych form życia

  zespołowego, ustalenie treści i formy zajęć tematycznych na godzinę do

  dyspozycji wychowawcy,

- współdziałanie z nauczycielami z innych przedmiotów i koordynację działań

   wychowawczych wobec zespołu wychowanków,

- przed wystawieniem oceny z zachowania zobowiązany jest do zasięgnięcia

  opinii innych nauczycieli i uczniów, oraz  utrzymanie stałego kontaktu z

   rodzicami i opiekunami w celu ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych

- 15 -

 i  współdziałania z rodzicami w zabiegach wychowawczych,

- integrację zespołu klasowego z ogółem uczniów i całokształtem życia

  szkolnego,

- współpracę ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w

  rozpoznawaniu potrzeb i trudności ( poradnia psychologiczno-pedagogiczna,

  psychologiczna poradnia pomocy szkole),

- sprawowanie indywidualnej opieki nad dziećmi z zaburzeniami słuchu, ruchu,

  wzroku,

- pisanie opinii o dzieciach kierowanych przez radę pedagogiczną na badania w

  poradni psychologiczno - pedagogicznej,

- w porozumieniu z dyrektorem szkoły organizowanie doraźnej pomocy

  materialnej dla dzieci będących w trudnych warunkach materialnych.

 

§ 12. Pracownicy niepedagogiczni :

1. Zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor

    szkoły.

2. Wynagrodzenie oblicza się na podstawie stawek zaszeregowania zgodnych z

    taryfikatorem zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

3. Pracownik ma prawo do premii miesięcznej oraz do nagrody za wzorową

    pracę. Warunki przyznawania premii miesięcznej określa regulamin

    premiowania.

 

§ 13. Uczniowie :

1. Do szkoły może być zapisany każdy uczeń posiadający świadectwo promocji,

    do danej klasy, a do klasy I uczeń zapisany do szkoły w rejonie szkoły.

    Zapisanie do szkoły odbywa się zgodnie z trybem określonym w art. 16-18

    ust. o Systemie oświaty.

2. Uczeń ma prawo :

- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia i wychowania, zgodnie z

   najlepszą wiedzą pedagogiczną i zasadami higieny pracy umysłowej,

- 16 -

  - opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających

   bezpieczeństwo, ochronę zdrowia fizycznego i psychologicznego,

   poszanowania jego godności,

- korzystania ze wszystkich pomieszczeń, pomocy, urządzeń dostępnych dla

  uczniów podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-

  wychowawczym,

- swobodnego wyrażania myśli, przekonań światopoglądowych, religijnych,

  ( jeśli jednak nie narusz tym zasad norm współżycia),

 - rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny swoich postępów w nauce,

-wszechstronnej pomocy w przypadku trudności w nauce,

- poinformowania go co do kryteriów i zasad, jakie stosuje się przy ocenianiu,

- do jednego w semestrze zgłoszonego wcześniej tzw.” dnia odmowy

   odpowiadania” z danego przedmiotu, w którym to dniu nauczyciele nie

   odpytują, nie wystawiają ocen,

- zgłoszenia chęci poprawienia  oceny i uwzględnienia tej prośby przez

  nauczyciela w ustalonym terminie,

- znać zakres materiału przewidzianego do kontroli, wymagania, jakim będzie

  musiał sprostać,

- najwyżej 3 sprawdzianów tego typu w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej

 niż jednego sprawdzianu dziennie,

- do określenia przez nauczyciela terminu sprawdzianu przynajmniej z

   tygodniowym wyprzedzeniem,

- do oceny pracy domowej przez nauczyciela, c

- do brania pod uwagę przez nauczyciela, czy fizycznie są w stanie odrobić

  zadania , np. w kontekście nauczania „ z dnia na dzień”

 

 

 

-17 -

3. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a

    zwłaszcza :

- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu

  szkoły,

- przestrzegania zasad współżycia w odniesieniu do kolegów i koleżanek,

  nauczycieli i innych pracowników szkoły,

-dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

- starannego wykonywania pracy domowej,

- kształtowania nawyku wykonywania zadań domowych w tym dniu, w którym

   zostały polecone.

4. Uczniowie ponoszą odpowiedzialność:

- za unikanie sprawdzianów i prac kontrolnych,

- za uniemożliwianie nauczycielowi prawidłowego oceniania ich postępów w

  postaci stosowanej oceny, jeśli nie wywiązują się z pracy domowej.

5. Nauczyciel ma obowiązek :

- systematycznego wystawiania ocen cząstkowych w dzienniku lekcyjnym,

- wpisywania ocen cząstkowych do dzienniczka uczniowskiego.

Dzienniczek uczniowski jest obowiązującym dokumentem szkolnym, jest przez

szkołę podstemplowany, musi być przez ucznia systematycznie podawany w celu wpisywania ocen i kontrolowany przez rodziców,

-przestrzegać zasady ilościowego obciążania uczniów sprawdzianami tego typu

 w ciągu tygodnia i w ciągu dania szkolnego.

KARTKÓWKA - jest to forma kontroli wiadomości, obejmująca zakres

treściowy ostatnich  2-3 tematów. Czas przeznaczony na kartkówkę nie może

przekraczać 1/3 lekcji,

-uwzględnienia różnych okoliczności domowych i życiowych u swych uczniów,

 które mogą mieć wpływ negatywny w wywiązywaniu się z pracy domowej.

 

 

 

 

 

 

- 18 -

6. Nauczyciele mają prawo do :

- decydowania w sprawie bieżącej i okresowej oceny postępów ucznia, również

  w przypadku „unikania” przez ucznia różnych form kontroli stosowanych

  przez nauczyciela,

- stosowania formy kartkówki w dowolny sposób, bez uprzedzania o niej

  uczniów, gdyż niczym nie różni się ta forma kontroli wiadomości od innych

  form bieżącego kontrolowania przygotowania się uczniów do zajęć.

  Kartkówka pozwala na oszczędność czasu lekcyjnego, gdyż jednocześnie

  kontroluje stan wiadomości wszystkich uczniów,

- nie wpisywania ocen z „ kartkówki” do dziennika lekcyjnego, jeżeli wyniki

  okazałyby się w większości niezadowalające,

PRACA DOMOWA : jest stosowana do wyćwiczenia przez uczniów

określonych umiejętności lub przygotowania się do następnej lekcji,

( przeczytanie lektury, znalezienie materiałów w źródłach i itp.).Obowiązuje

zasada : im więcej czasu mamy na dany przedmiot w tygodniowym rozkładzie

tym - w mniejszym stopniu powinno się stosować pracę domową,

- ustalania zasad pracy domowej ze swego przedmiotu oraz zasad jej oceny,

  usprawiedliwiania nie wykonania pracy domowej, itp.

7. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za :

- rzetelną i sprawiedliwą ocenę postępów swoich uczniów i za informowanie

  rodziców o tej ocenie szczególnie o zagrożeniach dotyczących promocji ucznia

  do klasy wyższej ( na miesiąc przed terminem wystawiania ocen semestralnych

  lub rocznych ).

 

 

 

 

 

- 19 -

 

ROZDZIAŁ V

 

SYSTEM WYRÓŻNIEŃ I KAR

 

I. System wyróżnień :

 Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody :

1. Pochwałę samorządu klasowego i szkolnego za dobre wykonanie zadań na

    rzecz klasy lub szkoły. Wnioski o wyróżnienie wysuwa na naradach

    samorządów klasowych i samorządu uczniowskiego.

2. Pochwała wobec klasy przez nauczyciela przedmiotu za dobre przygotowanie

    lekcji i dobre wyniki w przedmiocie.

3. Pochwała wobec klasy od wychowawcy za dobre wyniki w nauce, poprawne

    zachowanie się i inne osiągnięcia.

4. Pochwała od dyrektora szkoły wobec klasy lub szkoły za osiągnięcia w szkole

    i poza nią na wniosek wychowawców, rady pedagogicznej, samorządu

    szkolnego, dyrektora szkoły, instytucji.

5. Nagroda od rady pedagogicznej lub Rady Rodziców w postaci książki,

    dyplomu. Z wnioskiem o przyznanie nagrody występują wychowawcy klas

    po przeanalizowaniu z zespołem klasowym uczniów do rady pedagogicznej

    lub Rady Rodziców za wyróżniające wyniki w nauce i zachowaniu. Nagrodę

    za wyniki w nauce otrzymuje uczeń, który osiąga średnią ocen dobry plus lub

    niższą przy mniejszych zdolnościach a dużej pracowitości.

6. Świadectwo z wyróżnieniem może otrzymać uczeń kl. IV-VI, który na

    koniec roku otrzyma średnią ocenę 4,75 oraz co najmniej wyróżniającą ocenę

    z zachowania.

7. Uczeń, który uzyska dobre wyniki w nauce, wzorową ocenę za zachowanie,

    bierze aktywny udział w pracach na rzecz szkoły i uzyska dobre wyniki w

    organizowanych konkursach otrzymuje na zakończenie roku list pochwalny

    od wychowawcy i dyrektora szkoły.

- 20 -

8. Za dobre wyniki w czytelnictwie i pracach społecznie użytecznych na

    zakończenie roku uczeń otrzymuje pochwałę.

9. Otrzymane wyróżnienia i osiągnięte pierwsze miejsca w konkursach i w

    sporcie wpisuje się na świadectwo.

10.W razie zaistniałych nieprzewidzianych uzasadnionych okoliczności rada

    pedagogiczna, po uwzględnieniu z samorządem uczniowskim, może

    przyznać nagrody nie wykazane wyżej.

 

II. System kar :

Za nieprzestrzeganie Kodeksu Ucznia, za lekceważenie nauki i innych

obowiązków szkolnych, a także za nieprzestrzeganie Statutu Szkoły uczeń

może być ukarany :

1. Upomnieniem lub naganą udzielona przez samorząd klasy i szkoły.

2. Upomnieniem w rozmowie z uczniem przez nauczyciela lub wychowawcę.

3. Upomnieniem lub nagana wobec klasy od nauczyciela lub wychowawcy za

    większe przewinienia po uzgodnieniu z zespołem klasowym.

4. Upomnieniem lub naganą od dyrektora szkoły wobec klasy lub całej szkoły,

    po uzgodnieniu z radą uczniowską i radą pedagogiczną, za powtarzające się

    ważniejsze lub jednorazowe poważne przewinienie.

5. Ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców o nagannym zachowaniu

    dziecka.

6. Pozbawieniem funkcji pełnionych w organizacjach w szkole za poważne

    wykroczenia niezgodne z regulaminem.

7. Obniżenia oceny z zachowania.

8. Przeniesienia do innej szkoły za szczególnie rażąc naruszenia zasad

    współżycia społecznego, za szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską.

    Kara ta stosowana jest na podstawie decyzji rady pedagogicznej.

   

 

 

- 21 -

 

UWAGI

 

1. Wykonanie w/w kar może być wstrzymane jeśli uczeń uzyska poręczenie

    nauczyciela, samorządu uczniowskiego lub rady klasowej rodziców.

2. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców o zastosowaniu wobec

    dziecka kary.

3. Jeżeli ukarany uczeń lub jego rodzice uważają, że wymierzona kara jest nie

    adekwatna do przewinienia mają prawo w ciągu tygodnia złożyć odwołanie z

    prośbą o uzasadnienie do osoby zarządzającej karę, a następnie do dyrektora

    szkoły i rady pedagogicznej, której decyzja jest ostateczna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 22 -

 

ROZDZIAŁ VI

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

1. Szkoła używa pieczęci z napisem :

       SZKOŁA PODSTAWOWA W PŁAWINIE

                       88-126 TUCZNO

2.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z ogólnymi przepisami.

3. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej

   określają odrębne przepisy.

4. Zmiany w statucie należą do kompetencji wszystkich organów szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 23 -

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

 

REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ

 

1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym realizującym statutowe

    zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

2. Rada obraduje na zebraniach plenarnych, które są organizowane przed

    rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z

    zatwierdzaniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po

    zakończeniu zajęć szkolnych i w miarę bieżących potrzeb.

3. Zebrania mogą być organizowane :

  - z inicjatywy przewodniczącego,

  - rady rodziców,

  - organu prowadzącego szkołę,

  - co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

4. Przewodniczącym rady jest dyrektor szkoły.

5.W skład rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub innej

   placówce oświatowo - wychowawczej.

6. W zebraniach mogą brać udział z głosem doradczym za zgodą

    przewodniczącego lub na wniosek rady pedagogicznej :

  - pracownicy obsługi szkoły,

  - przedstawiciele rodziców,

  - przedstawiciele samorządu uczniowskiego,

  - lekarz i pielęgniarka szkolna,

  - przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń społecznych.

7. Posiedzenia rady odbywają się w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.

 

- 24 -

8. Zebrania rady są protokołowane kolejno przez członków rady.

    Protokolant pisze protokół na terenie szkoły i zdaje go w ciągu 7 dni.

9. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co

    najmniej 2/3 członków.

10. Zadania przewodniczącego rady pedagogicznej:

   - przygotowuje i prowadzi zebrania,

   - zawiadamia wszystkich członków o terminie i porządku zebrania,

   - co najmniej dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie ogólne wnioski

     wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o

     działalności szkoły.

11. Uprawnienia rady :

  - zatwierdza program wychowawczy szkoły po zaopiniowaniu ich przez radę

    rodziców,

  - zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,

  - podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów  pedagogicznych

    w szkole,

  - ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,

  - opiniuje organizację pracy szkoły i tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i

    pozalekcyjnych,

  - opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i

     innych wyróżnień,

  - opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom

    stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych

    płatnych zajęć dydaktycznego, wychowawczych i opiekuńczych,

  - przygotowuje projekt statutu szkoły, projekty jego zmian,

  - może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie

    nauczyciela z innej funkcji kierowniczej ,

12. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały rady, jeżeli stwierdzi,

      że są one niezgodne z przepisami prawa. O tym fakcie niezwłocznie

      zawiadamia organ prowadzący szkołę.

- 25 -

 

13. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawnienia spraw poruszonych na

      posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste

      uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 26-

 

ZAŁĄCZNIK NR 4

 

REGULAMIN  WEWNĄTRZSZKOLEGO SYSTEMU OCENIANIA

 

1. Nauczyciele przedmiotów lub bloków nauczania ustalają własne wymagania

    edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne na podstawie obowiązujących

     programów nauczania.

2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz

    rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez

    siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć

    edukacyjnych ucznia.

3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów

    oraz rodziców o zasadach oceniania zachowania.

3.1. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną, począwszy od klasy

     czwartej, ustal się wg  następującej skali:

- wzorowe,

- dobre,

- poprawne,

- nieodpowiednie,

3.2. W klasach I - III ocen z zachowania jest ocenę opisową.

3.3. Ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

4. Sprawdzanie osiągnięć dydaktycznych ucznia dokonywane jest na podstawie

    różnorodnych technik sprawdzania, a w szczególności obejmują :

- prace klasowe ( nie mniej niż 2 razy w roku szkolnym),

- sprawdziany - częstotliwość uzależniona jest od nauczyciela przedmiotów i

                          bloków pozostająca w zgodzie z odpowiednimi zapisami

                          statutu.

- kartkówki,

- odpowiedzi ustne,

- 27 -

- prace domowe,

- różne formy aktywności,

- testy wstępne, okresowe, całoroczne.

5. Dla oceniania bieżącego, semestralnego i końcoworocznego w kl. IV-VI

    przyjmuje się następującą skalę ocen :

- celującą - 6,

- bardzo dobry -5,

- dobry- 4,

- dostateczny - 3,

- dopuszczający - 2,

- niedostateczna - 1.

5.1. Zasadą ustalania oceny semestralnej i końcoworocznej w kl. IV-VI jest

   ustalony przez nauczyciela system punktacji za różne formy oceny.

6. Ocenianie w kl.I - III dokonywane jest skalą cyfrową ( 6,5,4,3,2,1) - dotyczy

    oceniania bieżącego, semestralnego i śródsemestralnego.

6.1. Nauczyciele kl.I - III dokonują oceny klasyfikacyjnej w formie opisowej

    każdego ucznia wg następujących kryteriów :

- rozwój umiejętności i wiedzy ( postępy ucznia),

- autentyczność wysiłku ucznia,

- zaangażowanie ( aktywność),

- rozmaitość dokonań ucznia wybierająca poza program.

7. W oparciu o pisemną opinię o ucznia wydaną przez poradnie psychologiczno-

    pedagogiczną lub inną instytucje do tego uprawnioną nauczyciel jest

    zobowiązany obniżyć wymagania edukacyjne dla tego ucznia.

8. Narzędziami gromadzenia informacji o osiągnięciach, postępach i wysiłkach

    ucznia są :

- karty obserwacji ucznia,

- pomiary dydaktyczne,

- systematyczne wystawianie ocen cząstkowych w dzienniku klasowym.

 

- 28 -

9. Metodami powiadamiania rodziców o osiągnięciach, postępach i wysiłkach

    ucznia są :

- wpisywanie systematycznie ocen do dzienniczków ucznia, rodzic potwierdza

   podpisem znajomość oceny,§

- zebrania klasowe - 4 razy w roku szkolnym,

- spotkania indywidualne wynikające z potrzeb,

- wizyty domowe u rodziców wykazujących brak zainteresowania dzieckiem,

- analiza wyników osiąganych przez klasę na zebraniach okresowych z

  rodzicami .

10. Zasady i sposoby uzupełniania wyników niekorzystnych ustalają

    nauczyciele według zaistniałych potrzeb i ustalonych przez siebie zasad.

10.1. W celu poprawy osiągnięć ucznia n-l stosować może :

- zajęcia dodatkowe rozwijające zdolności,

- zajęcia dodatkowe wyrównawcze,

- spotkania konsultacyjne dla uczniów i rodziców ( wg ustalonych przez

   nauczyciela zasad ),

- pogotowie uczniowskie - pomoc koleżeńska ( za zgodą uczniów zdolnych).

11.1. Począwszy od klasy czwartej uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny

   z zastrzeżeniem  § 13 pkt. 1 - 4 Rozp.MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w

   sprawach oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

   2. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części opisowej oraz ustnej, z

   wyjątkiem egzaminu ze sztuki, techniki oraz wychowania fizycznego, z

   których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń

   praktycznych.

   3. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim

    tygodniu ferii letnich z zastrzeżeniem ust.6 § 13 rozp.MEN z dnia 19 kwietnia

    1999 r.

 

 

 

- 29 -

  4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora

     szkoły. W skład komisji wchodzą :

     - dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,

     - nauczyciel prowadzący dane zajęcia  edukacyjne - jako egzaminujący,

     - nauczyciel prowadzący takie same lub  pokrewne zajęcia edukacyjne -

        jako członek komisji.

  5. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół

      zawierający : skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik

      egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.

  6. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu

       klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, określonym przez dyrektora

       szkoły w porozumieniu z rodzicami ucznia.

7. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego nie otrzymuje promocji i

    powtarza klasę z zastrzeżeniem ustępu 8.

8. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego do którego przystąpił z

     powodu usprawiedliwionej nieobecności, może być promowany przez radę

     pedagogiczną jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego.

 

12.1. Wszelkie nie ujęte w regulaminie zagadnienia z pkt.11 są regulowane

      przez Statut SP w Pławinie oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji

      Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania,

      klasyfikowania i promowania uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

- 30 -

ZAŁĄCZNIK NR 5

STANDARDY  WYMAGAŃ  PO  ZAKOŃCZENIU  PIERWSZEJ  KLASY  SZKOŁY  PODSTAWOWEJ

 

CZYTANIE:

1. Czyta poprawnie wyrazy, zdania i krótkie teksty drukowane i pisane.

2. Czyta w dobrym tempie.

3. Stosuje znaki przestankowe.

4. Rozumie czytany tekst.

PISANIE I MÓWIENIE:

1. Dba o prawidłowy kształt liter, potrafi je łączyć, mieści się w liniaturze.

2. Poprawnie przepisuje tekst.

3. Bezbłędnie pisze z pamięci krótkie zdania.

4. Potrafi wyrazić myśl w formie prostego lub rozwiniętego zdania.

5. Systematycznie bogaci słownictwo.

6. Umie opowiedzieć o wydarzeniach zawartych w tekście.

7. Zapisuje liczby dwucyfrowe.

WYKORZYSTANIE WIEDZY  W  PRAKTYCE:

1. Poprawnie dodaje i odejmuje do 20 ( w pamięci, na konkretach ).

2. Umie rozwiązywać proste zadania tekstowe.

3. Interesuje się światem przyrody, zna swoje otoczenie i bezpiecznie się w nim

    porusza.

4. Prace plastyczne - techniczne wykonuje chętnie, estetycznie.

5. Wykazuje się inicjatywą twórczą.

6. Szybko uczy się nowych piosenek i chętnie je śpiewa.

7. Aktywnie uczestniczy w zabawach i grach zespołowych, przestrzega zasad

    bezpieczeństwa.

ROZUMIENIE :

1.Potrafi uporządkować historyjkę obrazkową.

2. Wyraża własne opinie, próbuje je uzasadnić, wyciąga wnioski.

 

- 31 -

STANDARDY  WYMAGAŃ  PO  ZAKOŃCZENIU  DRUGIEJ  KLASY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

CZYTANIE:

1. Czyta teksty poprawnie, wyraziście w umiarkowanym tempie z odpowiednią

     intonacją.

2. Czyta z podziałem na role.

3. Czyta głośno ze zrozumieniem.

4. Czyta czasopisma i książki dla dzieci.

5. Czyta teksty użytkowe: list, kartę pocztową, ogłoszenie.

6. Określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu: posługuje

    się terminami: bohater, akcja, autor, narrator, zwrotka, refren, opowiadanie;      

    oraz terminami związanymi z przekazem : radiem, telewizją, filmem, teatrem,

    prasą.

7. Rozumie znaczenie podstawowych symboli : odczytuje i rozpoznaje

    powszechnie używane znaki graficzne, np. symbole( znaki) drogowe.

PISANIE  I  MÓWIENIE:

1. Potrafi wyrazić myśl w formie zdania prostego i złożonego.

2. Potrafi zredagować, zachowując poprawność formy następujące wypowiedzi:

    opowiadanie, życzenia.

3. Zna i stosuje zasady ortografii i interpunkcji.

4. Rozpoznaje części mowy : rzeczownik, czasownik, przymiotnik.

5. Stosuje w mowie formy gramatyczne.

6. Zapisuje liczby wielocyfrowe cyframi ( do 100 ) i słownie.

7. Przedstawia w postaci graficznej dane zapisu matematycznego:

a) przenosi informacje na oś liczbową,

b) wyraża dane w postaci prostego schematu ( grafy, proste drzewka ).

8. Dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu :

a) dostosowuje zapis do formy wypowiedzi,

b) pisze czytelnie.

- 32 -

9. Poprawnie zapisuje daty.

10. Zapisuje i stosuje w praktyce znaki rzymskie ( od I do XII ).

ROZUMIENIE:

Uczeń :

1.Porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej.

2. Przedstawia ( domyśla się ) przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń i zjawisk

    ( analizuje zależności )

- przewiduje skutki własnego postępowania i innych,

- dostrzega i wyjaśnia zależności funkcjonowania przyrody od pór roku,

- analizuje zależności i wyciąga wnioski ( np. organizacja własnych działań).

3. Wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić dobierając argumenty.

4. Posługuje się kategoriami czasu ( zna jednostki czasu ).

5. Rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności liczb, figur, zjawisk,

    obiektów przyrodniczych.

6. Opisuje sytuację przedstawioną w zadaniach za pomocą:

- wyrażenia arytmetycznego,

- schematu,

- rysunku.

7. Rozpoznaje cechy charakterystyczne:

- figur geometrycznych,

- elementów środowiska,

- pór roku.

8. Wykonuje działania w zakresie 100, zna kolejność działań.

9. Układa proste zadania tekstowe i prezentuje rozwiązanie.

10. Posługuje się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i narzędziami

     zgodnie z zasadami BHP.

 

 

 

 

- 33 -

 

WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE :

1. Potrafi opisać zjawiska przyrodnicze i wybrać przyrządy służące do ich

obserwacji.

2.Wykonuje obliczenia dotyczące :

a) pieniędzy,

b) długości.

3. Wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności:

a) liczb,

b) figur,

c) zjawisk przyrodniczych,

d) instrumentów perkusyjnych niemetodycznych.

4. Rozumienie potrzeby stosowania zasad:

a) higieny,

b) bezpieczeństwa,

c) zdrowego trybu życia,

d) ćwiczeń fizycznych,

e) postępowania w środowisku przyrodniczym,

f ) oszczędnego korzystania z zasobów przyrody.

5. Wyraża własne uczucia poprzez:

a) gry dramowe,

b) ekspresję muzyczną,

c) ekspresję plastyczną,

d) ekspresję ruchową,

6. Świadomie korzysta z dóbr kultury ( kino, teatr, muzeum).

 

 

 

 

 

- 34 -

STANDARDY WYMAGAŃ PO ZAKOŃCZENIU TRZECIEJ KLASY SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

 

CZYTANIE :

1.Czyta teksty poprawnie i wyraziście, w dobrym tempie z odpowiednią

   intonacją.

2. Czyta z podziałem na role.

3. Umie czytać ze zrozumieniem.

4.Czyta książki i czasopisma dla dzieci.

5. Czyta teksty użytkowe; list, kartę pocztową, przepisy, instrukcję, ogłoszenia,

    tabelę.

6. Określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:

- posługuje się terminami: bohater, akcja, autor, narrator, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, oraz terminami związanymi z przekazem: radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą.

7. Rozumie znaczenia podstawowych symboli :

- rozpoznaje i odczytuje powszechnie używane znaki graficzne: symbole (znaki)

  drogowe, symbole występujące w opisach map i planów.

PISANIE:

1. Potrafi wyrazić myśl w formie zdania prostego i złożonego.

2. Potrafi zredagować, zachowując poprawność formy, następujące wypowiedzi:

    opowiadanie, opis przedmiotu lub postaci, list, życzenia.

3. Zna i stosuje zasady ortografii i interpunkcji.

4. Rozpoznaje części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek,

    liczebnik.

5. Stosuje formy gramatyczne: odmieni część mowy, określi liczbę i rodzaj,

    osoby i czas, stopniuje przymiotnik.

6. Zapisuje liczby wielocyfrowe: cyfra (1000) i słownie.

7. Przedstawia w postaci graficznej dane zapisu matematycznego:

- przenosi informacje na oś liczbową,

- wyraża dane w postaci prostego schematu ( graf, proste drzewka, piętra lasu).

- 35 -

8. Dba o graficzność, czytelność i estetykę zapisu:

- dostosowuje zapis do formy wypowiedzi, pisze czytelnie.

 

WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE:

1. Potrafi opisać zjawiska przyrodnicze i wybrać przyrządy do ich obserwacji.

2. Wykonać obliczenia dotyczące: pieniędzy, długości, czasu.

3. Wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności: liczb, figur, zjawisk

     przyrodniczych, instrumentów niemetodycznych, perkusyjnych.

4. Rozumie potrzebę stosowania zasad:

-higieny,

-bezpieczeństwa,

-zdrowego trybu życia,

-ćwiczeń fizycznych,

 -postępowania w środowisku przyrodniczym,

-oszczędne korzystanie z zasobów przyrody.

5. Wyraża własne uczucia poprzez:

-gry dramowe,

-ekspresję muzyczną,

- ekspresję plastyczną,

- ekspresję ruchową.

6. Świadome korzystanie z dóbr kultury( kino, teatr, muzeum).

ROZUMOWANIE:

1.Porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej.

2. Przedstawia  przyczyny, przewiduje skutki wydarzeń i zjawisk

    ( analizuje zależności ):

- przewiduje skutki własnego postępowania i innych,

- dostrzega i wyjaśnia zależności funkcjonowania w zależności od pór roku,

- analizuje zależności i wyciąga wnioski ( np. organizacji własnych działań).

3. Wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić dobierając argumenty.

 

- 36 -

4. Posługuje się kategoriami czasu: zna jednostki czasu, potrafi je zamieniać,

    oblicza upływ czasu).

5. Rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności liczb, figur, zjawisk

    występujących w otoczeniu, obiektów przyrodniczych, wskazuje różnice i

    podobieństwa oraz porządkuje.

6. Opisuje sytuację przedstawioną w zadaniach za pomocą:

- wyrażenia arytmetycznego,

- schematu,

- rysunku.

7. Rozpoznaje cechy charakterystyczne:

- figur geometrycznych,

- elementów środowiska,

- pór roku.

8. Wykonuje działania w zakresie 1000 :algorytmy czterech działań, zna

   kolejność działań.

9. Ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentację rozwiązań.

10. Posługuje się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i narzędziami

     zgodnie z zasadami BHP.

INFORMACJA :

1.Rozróżnia źródła informacji :

- słownik,

- leksykon,

- encyklopedia,

- gazety i czasopisma.

Posługuje się nimi w zdobywaniu potrzebnych informacji.