Statut
Szkoły Podstawowej
im. Księdza Kardynała
Stefana Wyszyńskiego
w Orłowie
Statut został zatwierdzony
przez Radę Pedagogiczną,
Radę Rodziców
i Samorząd Uczniowski
10 października 2002 roku.
I.
Nazwa i
typ szkoły oraz jej zadania.
§ 1
1.Nazwa
szkoły
a/ Szkoła Podstawowa
b/ Imię szkoły Księdza Kardynała Stefana
Wyszyńskiego
c/ Siedziba szkoły: Orłowo, gmina Inowrocław
2.Szkole
nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców,
Samorządu Uczniowskiego.
3.Szkoła
używa nazwy w pełnym brzmieniu.
§ 2
1.Nauka
w szkole trwa sześć lat. Świadectwo ukończenia szkoły uprawnia do kontynuowania
nauki w gimnazjach.
2.Organem
prowadzącym szkołę jest Rada Gminy Inowrocław, zaś organem sprawującym nadzór
pedagogiczny Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
§ 3
I. Cele i zadania szkoły.
Nadrzędnym celem szkoły jest dążenie do
wszechstronnego rozwoju ucznia
poprzez realizację
zadań w zakresie nauczania, kształcenia
umiejętności i
wychowania. Zadaniem szkoły jest
zapewnienie uczniom
w szczególności :
1.Nauki
poprawnego i swobodnego wypowiadania się i czytania ze zrozumieniem.
2.Poznania
wymaganych pojęć i zdobywania wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację
nauki na następnym poziomie kształcenia.
3.Dochodzenie
do rozumienia a nie tylko opanowania pamięciowego rozumienia treści.
4.Rozwijania
zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
5.Poznawania
zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
6.Poznawania
dziedzictwa kultury reginalnej i narodowej postrzeganych w perspektywie kultury
europejskiej.
7.Organizowania
planowania i oceniania własnej nauki oraz przyjmowania za nią
odpowiedzialności.
8.Efektywnego
współdziałania w zespole, pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich,
podejmowania indywidualnych i grupowych
decyzji, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm.
9.Rozijania
sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
10.Rozwijania
w sobie dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poznanie prawdy, dobra i
piękna w świecie.
11.Zapewnienia
uczniom rozwoju umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego w warunkach
poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
12.Umożliwianie
uczniom zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
13.Umożliwianie
dzieciom uzyskania pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
14.Umożliwianie
uczniom o ograniczonej sprawności umysłowej
okresowe badania i doradztwo w
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
15.Sprawowanie
opieki nad uczniami oraz nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego.
16.Zapewnienie
uczniom opieki pedagogicznej, zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w czasie
zajęć organizowanych przez szkołę.
17.W
czasie przerw między lekcjami dyżur pełni nauczyciel, który ma obowiązek
zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom. Każdy nauczyciel musi
systematycznie kontrolować miejsce, gdzie prowadzi zajęcia a dostrzeżone zagrożenia,
albo sam usunąć, albo niezwłocznie zgłosić kierownictwu szkoły. W trakcie
wycieczek organizowanych przez szkołę jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad
grupą do 25 uczniów/ jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość/ w innych
wycieczkach i imprezach poza szkolnych jeden nauczyciel na 15 uczniów /
Rozporządzenie MEN z 17.VIII.1992r. rozdział 3 § 23 pkt.3/
18.Opiekę
nad dziećmi z oddziału przedszkolnego sprawuje nauczyciel wychowawca przez cały
czas pobytu dziecka w oddziale.
19.Obowiązkiem
wychowawcy klasy I jest wzmożona opieka nad wychowankami, szczególnie w
pierwszych tygodniach pobytu w szkole, zapoznanie z budynkiem szkolnym,
wskazanie miejsca w szatni, pomoc w ubieraniu, pakowaniu przyborów szkolnych.
20.
Zapewnienie opieki wychowawczej uczniom w odziałach klasowych powierzając ją jednemu
nauczycielowi wychowawcy. Rodzice i uczniowie mogą wnosić o zmianę wychowawcy,
jeżeli nie spełnia ich oczekiwań do dyrektora szkoły zgodnie z następującym trybem:
-
spotkanie rodziców z nauczycielem
wychowawcą w obecności dyrektora szkoły, przedstawienie zarzutów dotyczących
pracy wychowawcy,
-
umotywowany pisemny wniosek o zmianę nauczyciela wychowawcy z powodu
nieprzestrzegania zadań zawartych w Statucie Szkoły,
- ostateczną decyzję podejmuje dyrektor
szkoły.
§ 4
Szkoła
umożliwia uczniom utrzymanie poczucia tożsamości religijnej
poprzez
organizację nauki religii na życzenie rodziców lub opiekunów zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14.VI.
1992 r. w sprawie warunków i sposobów realizowania nauki religii w
szkołach publicznych.
II.
Organy
szkoły
§ 5
Organami
szkoły są:
1. Dyrektor Szkoły
- nadaje nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela
kontraktowego
- dysponuje środkami finansowymi szkoły i ponosi odpowiedzialność
za ich prawidłowe wykorzystanie.
2. Rada Pedagogiczna
3. Rada Rodziców
4. Samorząd Uczniowski
Zasady wsółdziałania
organów szkoły.
1. Dyrektor szkoły:
- kieruje działalnością dydaktyczno- wychowawczą i
opiekuńczą szkoły,
- sprawuje nadzór pedagogiczny poprzez:
a) dokonywanie bieżących przeglądów i hospitacji
wszystkich form zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
organizowanych przez szkołę i prowadzonych przez nauczycieli,
b) badanie wyników nauczania, którymi objęte są
przedmioty ustalone w ramowych planach nauczania,
c) dokonanie oceny pracy nauczycieli po otrzymaniu
pisemnej opinii samorządu uczniowskiego art.6 pkt. 5 KN,
d) inspirowanie, koordynowanie i organizowanie
współpracy między nauczycielami,
e) analizowanie dokumentacji szkolnej dotyczącej
nauczania, wychowania i opieki Rozporządzenie MEN z dnia 31.XII.1996r.
- sprawuje opiekę nad uczniami,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
- współpracuje z Radę Rodziców, Radą
Rodziców, Samorządem
uczniowskim, rodzicami oraz organem
sprawującym nadzór pedagogiczny
i organem prowadzącym szkołę.
2. Rada Pedagogiczna:
- W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w szkole,
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor
szkoły,
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed
rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem
wyników klasyfikacji i promowania uczniów, oraz w miarę bieżących potrzeb,
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać
udział na zaproszenie jej Przewodniczącego zaproszeni goście, którzy mają głos
doradczy,
- Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają większością w
obecności przynajmniej 2/3 członków rady,
- Posiedzenia są protokołowane,
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do
nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste uczniów, ich
rodziców a także nauczycieli i innych pracowników szkoły
Rada Pedagogiczna zatwierdza:
- Plan pracy szkoły,
- Wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
- Innowacje i eksperymenty pedagogiczne w szkole,
Rada Pedagogiczna opiniuje:
- Rozklad zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- Wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nagród i
odznaczeń,
Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do
organu prowadzącego szkołę o odwołanie dyrektora z funkcji dyrektora szkoły.
Zadania Rady Rodziców:
- Udział Rady Rodziców w życiu szkoły powinien
przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania
problemów wychowawczych i zaspokajania potrzeb opiekuńczych dzieci,
- Gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania
działalności szkoły:
a) ustalonych corocznie składek
b) z wpłat od osób fizycznych i instytucji
c) z dochodowych imprez organizowanych przez
Prezydium,
- Przekazywanie uwag i wniosków organom szkoły,
- Opiniowanie pracy szkoły na wniosek organu
prowadzącego, lub sprawującego nadzór,
- Opiniowanie projektu Statutu Szkoły, lub jego
zmian
- Opiniowanie planu pracy szkoły,
5. Samorząd Uczniowski:
- Tworzą wszyscy uczniowie szkoły,
- Rada Samorządu jest wybierana w tajnym głosowaniu,
- Kadencja Rady Samorządu trwa 1 rok.
Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz
dyrektorowi szkoły wnioski i opinie dotyczące realizacji podstawowych praw
uczniów:
- prawa do zapoznania się uczniów z programem
nauczania, z jego treścią celem i stawianymi wymaganiami,
- prawa do organizacji życia szkolnego,
umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a
możliwością rozwijania i zaspokajania
własnych zainteresowań,
- prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów
w nauce i zachowaniu,
- prawa organizowania działalności kulturalnej,
oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z możliwościami organizacyjnymi,
- wydaje opinie o nauczycielu przed jego oceną
pracy.
§ 6
Współdziałanie rodziców i nauczycieli w sprawach
wychowania i kształtowania dzieci.
1. Udział Prezydium Rady
Rodziców w Radach Pedagogicznych podsumowujących pracę szkoły.
2. Organizowanie stałych
spotkań z rodzicami:
- spotkanie organizacyjne wrzesień
- wywiadówka semestralna styczeń
- raz w miesiącu zebrania indywidualne z rodzicami
tzw.” drzwi otwarte”
3. Odwiedziny wychowawców w
domu rodzinnym ucznia.
4. Rodzice i opiekunowie mają
prawo do :
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-
wychowawczych w danej klasie i szkole a w szczególności do doboru tematyki
realizowanej na godzinach wychowawczych
klasy do 20.IX.,
- znajomości przepisów dotyczących oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów na początku każdego roku szkolnego do
20.IX.;
- pisemnej informacji o przewidywanym dla ucznia
okresowym, rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem
okresu, roku szkolnego. Informacji takiej zobowiązani są udzielić wychowawcy klas
w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów. Potwierdzoną przez
rodziców lub opiekunów kpię informacji przechowuje wychowawca klasy do września
następnego roku szkolnego,
Informacja o semestralnej lub rocznej ocenie każdego przedmiotu na tydzień przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej powinnw być zapisana w
dzienniczku ucznia przez wychowawcę klasy
§ 7
W
przypadku konfliktów:
a) Rada Pedagogiczna – dyrektor – problem
rozwiązuje Kuratorium Oświaty,
b) Uczniowie – nauczyciele – problem rozwiązuje
dyrektor szkoły z rodzicami lub opiekunami,
c) Rodzice – nauczyciele – problem rozwiązuje
dyrektor szkoły.
Wszelkie
sytuacje konfliktowe zaistniałe pomiędzy uczniami a nauczycielami, rodzicami a nauczycielami
należy zgłaszać na piśmie do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły rozpatruje je i
zajmuje ostateczne stanowisko.
III.
Organizacja
szkoły
§ 8
Terminy
rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych
oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku
szkolnego / Zarządzenie Nr 2 MEN z dnia 12.IX. 1991 r./
§ 9
1.Szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacyjny opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30. V. Każdego roku, na
podstawie planu nauczania. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ
prowadzący szkołę do dnia 30.V.
2.W
arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników
szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin
przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz nadobowiązkowych w tym kół zainteresowań
i innychzajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez
organ prowadzący szkołę.
§10
1.Podstawową jednostką organizacyjną
szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki
danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych
planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy,
dopuszczonych do użytku szkolnego.
2..W
szkole realizuje się według potrzeby oddziały przedszkolne realizujące
program wychowania przedszkolnego.
3.
W szkole liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26 uczniów.
§ 11
1.Organizację stałych,
obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć
dydaktyczno- wychowawczych określa
tygodniowy rozkład zajęć ustalony
przez dyrektora szkoły na podstawie
zatwierdzonego arkusza organizacyjnego
z uwzględnieniem zasad i higieny pracy.
2.
Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III oreśla ogólny przydział czasu na
poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym
planem nauczania. Szczegółowy
dzienny rozkład zajęć ustalają nauczyciele.
§ 12
1.
Podstawową formą pracy szoły są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze
prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.
2.
Godzina lekcyjna w klasach IV-VI trwa 45 min.
3.
Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel
prowadzący te zajęcia w czasie 30-60 min. zachowując tygodniowy
czas
zajęć.
§ 13
1.
Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć
nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 8
uczniów i wyższa niż 15.Liczba uczestników zajęć gimnastyki
korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
§ 14
Szczegółowe
zasady systemu oceniania zawarte są w wewnątrzszkolnym regulaminie oceniania ,
które wraz ze szkolnym programem wychowania i zestawem programów nauczania
stanowią załącznik do Statutu Szkoły.
§ 15
Szkoła
zapewnia uczniom higieniczne warunki spożywania ciepłego napoju. Odpłatność za
korzystanie z ciepłego napoju ustala Rada Rodziców.
§ 16
1.
Szkoła prowadzi pomoc uczniom, którym z przyczyn losowych potzrebne jest
wsparcie.
W tym celu współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Inowrocławiu.
2.
Szkoła prowadzi bezpłatne dożywianie po uzyskaniu środków finansowych
z
GOPS.
3.
Szkoła występuje do GOPS o pomoc finansową dla uczniów i ich rodzin.
§ 17.
Szkoła
posiada:
1. pomieszczenia do nauki z niezbędnym
wyposażeniem,
2. pomieszczenia biblioteczne ,
3. zastępczą salę gimnastyczną oraz boisko,
4. pomieszczenia gospodarcze:
- sklepik uczniowski,
- szatnia
- kuchnia
5. ubikacje
6. sekretariat,
7. pokój nauczycielski,
8. gabinet dyrektora,
9. gabinet pielęgniarki
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
§ 18
1. W szkole zatrudnia się
nauczycieli oraz pracownika administracyjnego i pracowników obsługi.
2. Nauczycieli zatrudnia i
zwalnia z zachowaniem przepisów Ustawy Karta Nauczyciela , dyrektor szkoły.
§ 19
1. Nauczyciel prowadzi pracę
dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą
oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy, a także
bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zakres zadań nauczycieli:
- odpowiedzialność za życie , zdrowie i
bezpieczeństwo uczniów,
- prawidłowy przebieg procesu dydakycznego uczniów
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów ich
zdolności oraz zainteresowań
- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz
sprawiedliwe ich traktowanie
- udzielanie informacji uczniom i rodzicom o
zakresie wymagań programowych na
poszczególne oceny szkolne
- udzielenie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń
szkolnych w poarciu o rozpoznanie potrzeb uczniów, głównie poprzez obniżanie
wymagań wobec uczniów mających trudności w opanowaniu minimum programowego /
przygotowanie oddzielnych zadań na sprawdziany i lekcje/
- stosowanie na lekcjach zadań o większym stopniu
trudności, przygotowanie uczniów zdolnych do konkursów przedmiotowych,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i
podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej
poprzez podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach,
- nauczyciel jest zobowiązany do punktualnego
rozpoczynania i kończenia zajęć, systematycznego wypełniania dokumentacji
nauczania,
§ 20
1. Nauczyciel danego przedmiotu
lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
2. Dyrektor szkoły powołuje
nauczyciela, który kieruje danym zespołem.
3. Cele i zadania zespołu
przedmiotów:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów
realizacji, korelowanie treści, uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów
dla uczniów,
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów
oceniania
- pomoc metodyczna dla początkujących nauczycieli,
- współudział w organizowaniu pracowni
przedmiotowych, a także ich wyposażaniu.
§ 21
Zadania
wychowawcy:
1. Tworzenie warunków wspomagających rozwój
ucznia i proces jego uczenia.
2. Inspirowanie i wspomaganie działań
zespołowych uczniów.
3. Rozwiązywanie konfliktów w zespole poprzez :
- indywidualną rozmowę wychowawcy z uczniem,
- rozmowę wychowawcy w zespole klasowym,
- rozmowę z rodzicami
- skorzystanie z pomocy specjalistów/ pedagog,
psycholog/
4. Otoczenie opieką indywidualną każdego
wychowanka .
5. Planowanie i organizowanie wspólnie z
uczniami i rodzicami różnych form życia zespołowego.
6. Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w
jego klasie innych przedmiotów w celu koordynowania działań wychowawczych wobec
ogółu uczniów wymagających indywidualnej opieki. Wychowawca po konsultacji z
nauczycielami i uczniami danej klasy
ustala ocenę z zachowania , która wyraża opinię szkoły o spełnieniu przez niego
obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec innych kolegów i
innych osób.
7. Utrzymanie kontaktu z rodzicami w celu:
- współdziałania
i okazywania pomocy w działaniach
wychowawczych i otrzymania od nich
pomocy,
- informowania w każdym czasie o postępach w nauce i
problemach ucznia,
- włączenia rodziców w życie szkoły i klasy
8. Wspólpraca ze specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności w nauce a także
zdrowotnych/ Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, lekarz, pielęgniarka
szkolna/
9. Formy i częstotliwość kontaktów wychowawcy z
rodzicami:
- jedna zapowiedziana wizyta w domach rodzinnych
uczniów,
- organizowanie „ otwartych dzrzwi” dla rodziców,
- okresowe spotkania , wywiadówki.
10. Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodyczne
Właściwych placówek oświatowych i naukowych.
§ 22
Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest
obowiązkowa.
§ 23
Obowiązek
szkolny zaczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w
którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej. Na wniosek
rodziców naukę w szkole może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września
kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki
szkolnej. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami , rozpoczęcie
spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone pnie dłużej niż
o 1 rok. Decyzję o wcześniejszym podjęciu obowiązku szkolnego lub odroczeniu
podejmuje dyrektor szkoły w której dziecko w obwodzie mieszka na podstawie pozytywnej opinii z Poradnii
Psychologiczno- Pedagogicznej.
§ 24
Prawa Ucznia
1. Uczeń ma prawo do :
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole
zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy
fizycznej, psychicznej, oraz ochronę i
poszanowanie jego godności,
- życzliwego i podmiotowego traktowania
w procesie dydaktyczno- wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań w
szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i
religijnych, jeżeli nie narusza to dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz
ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być
dokonywane systematycznie w różnych formach.
Stopnie
szkolne są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców. Nauczyciel stawiając
stopień szkolny powinien go krótko uzasadnić na prośbę ucznia lub jego
rodziców. Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń na własną lub rodziców
prośbę otrzymuje do domu na czas określony przez nauczyciela.
- powiadomienia z wyprzedzeniem 7
dni o terminie i zakresie pisemnych
sprawdzianów wiadomości, których
liczba w ciągu tygodnia nie może
przekroczyć 3. Sprawdzian
wiadomości i umiejętności z ostatnich 3
lekcji może być przeprowadzony bez
zapowiedzi,
- pomocy w przypadku trudności w
nauce,
- korzystania z pomieszczeń
szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych
księgozbioru, biblioteki podczas
zajęć poza lekcyjnych.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły a
zwłaszcza dotyczących:
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w
zajęciach lekcyjnych,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i
innych pracowników szkoły,
- dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
- odpowiedzialności za własne życie , zdrowie,
higienę oraz rozwój.
§ 25
Rodzaje
nagród i kar stosowanych wobec uczniów:
1. Nagrody:
- uczniowie mogą być nagradzani za rzetelną naukę,
pracę społeczną, wzorową postawę, wybitne osiągnięcia oraz udział w konkursach, olimpiadach
przedmiotowych, zawodach sportowych, zajęciach poza lekcyjnych,
- pochwały ustnej nauczyciela,
- pochwały ustnej na forum szkoły,
- listu pochwalnego dla rodziców
- przyznanie dyplomu wzorowy uczeń,
- przyznanie nagrody książkowej lub rzeczowej
2. Kary za nieprzestrzeganie
postanowień zawartych w Statucie Szkoły:
- upomnienie wychowawcy klasy ustne lub pisemne,
- upomnienie lub nagana dyrektora szkoły,
- zawieszenie prawa do udziału w imprezach poza
lekcyjnych
- przeniesienie do innej szkoły w następujących
przypadkach:
* kradzieży mienia szkolnego lub przywłaszczenia
sobie własności innego ucznia o dużej wartości materialnej,
* dotkliwego pobicia lub trwałego uszkodzenia ciała
innego członka społeczności uczniowskiej
* nagminne niszczenie mienia szkolnego
3. Szkoła ma obowiązek
informowania rodziców i opiekunów ucznia o przyjaznej mu nagrodzie lub karze.
4. Tryb odwoływania się od
kary:
- uczeń, lub jego rodzice czy opiekunowie mogą w
terminie 7 dni od powiadomienia o zastosowanej karze odwołać się do :
* wychowawcy klasy
* dyrektora szkoły,
* Kuratora Oświaty
* Rzecznika Praw Ucznia
Postanowienia końcowe
§ 26
Szkoła
używa pieczęci szkolnej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27
Szkoła
prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 28
Szkoła
posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkoły.
§ 29
1. Organem kompetentnym do
uchwalania zmian w statucie jest Rada Pedagogiczna.
Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały.