Statut

 

Szkoły Podstawowej

im. Księdza Kardynała

Stefana Wyszyńskiego

w Orłowie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Statut został zatwierdzony

                                                    przez Radę Pedagogiczną,

                                  Radę Rodziców

                                                i Samorząd Uczniowski

                                                      10 października 2002 roku.

 

I.                Nazwa i typ szkoły oraz jej zadania.

 

 

§ 1

 

1.Nazwa szkoły

 a/ Szkoła Podstawowa

 b/ Imię szkoły Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego

 c/ Siedziba szkoły: Orłowo, gmina Inowrocław

 

2.Szkole nadaje imię organ prowadzący na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego.

 

3.Szkoła używa nazwy w pełnym brzmieniu.

 

§ 2

 

1.Nauka w szkole trwa sześć lat. Świadectwo ukończenia szkoły uprawnia do kontynuowania nauki w gimnazjach.

2.Organem prowadzącym szkołę jest Rada Gminy Inowrocław, zaś organem sprawującym nadzór pedagogiczny Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.

 

§ 3

 

I.     Cele i zadania szkoły.

 

Nadrzędnym celem szkoły jest dążenie do

            wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez realizację

            zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i

            wychowania. Zadaniem szkoły jest zapewnienie uczniom

            w szczególności :

 

1.Nauki poprawnego i swobodnego wypowiadania się i czytania ze       zrozumieniem.

 

2.Poznania wymaganych pojęć i zdobywania wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki  na następnym poziomie kształcenia.

 

3.Dochodzenie do rozumienia a nie tylko opanowania pamięciowego   rozumienia treści.

 

4.Rozwijania zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.

 

5.Poznawania zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.

 

6.Poznawania dziedzictwa kultury reginalnej i narodowej postrzeganych w perspektywie kultury europejskiej.

 

7.Organizowania planowania i oceniania własnej nauki oraz przyjmowania za nią odpowiedzialności.

 

8.Efektywnego współdziałania w zespole, pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i  grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm.

 

9.Rozijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.

 

10.Rozwijania w sobie dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poznanie prawdy, dobra i piękna w świecie.

 

11.Zapewnienia uczniom rozwoju umysłowego, moralnego, emocjonalnego i fizycznego w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

 

12.Umożliwianie uczniom zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.

 

13.Umożliwianie dzieciom uzyskania pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

 

14.Umożliwianie uczniom o ograniczonej sprawności umysłowej  okresowe badania  i doradztwo w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

15.Sprawowanie opieki nad uczniami oraz nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego.

 

16.Zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej, zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

 

17.W czasie przerw między lekcjami dyżur pełni nauczyciel, który ma obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom. Każdy nauczyciel musi systematycznie kontrolować miejsce, gdzie prowadzi zajęcia a dostrzeżone zagrożenia, albo sam usunąć, albo niezwłocznie zgłosić kierownictwu szkoły. W trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad grupą do 25 uczniów/ jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość/ w innych wycieczkach i imprezach poza szkolnych jeden nauczyciel na 15 uczniów / Rozporządzenie MEN z 17.VIII.1992r. rozdział 3 § 23 pkt.3/

 

18.Opiekę nad dziećmi z oddziału przedszkolnego sprawuje nauczyciel wychowawca przez cały czas pobytu dziecka w oddziale.

 

19.Obowiązkiem wychowawcy klasy I jest wzmożona opieka nad wychowankami, szczególnie w pierwszych tygodniach pobytu w szkole, zapoznanie z budynkiem szkolnym, wskazanie miejsca w szatni, pomoc w ubieraniu, pakowaniu przyborów szkolnych.

 

20. Zapewnienie opieki wychowawczej uczniom w odziałach klasowych              powierzając ją jednemu nauczycielowi wychowawcy. Rodzice i uczniowie mogą wnosić o zmianę wychowawcy, jeżeli nie spełnia ich oczekiwań do dyrektora szkoły zgodnie z następującym trybem:

- spotkanie  rodziców z nauczycielem wychowawcą w obecności dyrektora szkoły, przedstawienie zarzutów dotyczących pracy wychowawcy,

- umotywowany pisemny wniosek o zmianę nauczyciela wychowawcy z powodu nieprzestrzegania zadań zawartych w Statucie Szkoły,

 - ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły.

 

§ 4

             

 

Szkoła umożliwia uczniom utrzymanie poczucia tożsamości religijnej

poprzez organizację nauki religii na życzenie rodziców lub opiekunów  zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14.VI. 1992 r. w sprawie warunków i sposobów realizowania nauki religii w szkołach  publicznych.

 

 

II.             Organy szkoły

 

§ 5

Organami szkoły są:

 

1.     Dyrektor Szkoły

- nadaje nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego

- dysponuje środkami finansowymi szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

2.     Rada Pedagogiczna

3.     Rada Rodziców

4.     Samorząd Uczniowski

 

Zasady wsółdziałania  organów szkoły.

 

1.     Dyrektor szkoły:

 

- kieruje działalnością dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą szkoły,

- sprawuje nadzór pedagogiczny poprzez:

a)     dokonywanie bieżących przeglądów i hospitacji wszystkich form zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych organizowanych przez szkołę i prowadzonych przez nauczycieli,

b)    badanie wyników nauczania, którymi objęte są przedmioty ustalone w ramowych planach nauczania,

c)    dokonanie oceny pracy nauczycieli po otrzymaniu pisemnej opinii samorządu uczniowskiego art.6 pkt. 5 KN,

d)    inspirowanie, koordynowanie i organizowanie współpracy między nauczycielami,

e)     analizowanie dokumentacji szkolnej dotyczącej nauczania, wychowania i opieki Rozporządzenie MEN z dnia 31.XII.1996r.

       - sprawuje opiekę nad uczniami,

       - realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,

       - współpracuje z Radę Rodziców, Radą Rodziców, Samorządem

         uczniowskim, rodzicami oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny

          i organem prowadzącym szkołę.

      

2.     Rada Pedagogiczna:

 

- W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole,

- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły,

- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów, oraz w miarę bieżących potrzeb,

- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział na zaproszenie jej Przewodniczącego zaproszeni goście, którzy mają głos doradczy,

- Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają większością w obecności przynajmniej 2/3 członków rady,

- Posiedzenia są protokołowane,

- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste uczniów, ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników szkoły

 

 

 

Rada Pedagogiczna zatwierdza:

 

- Plan pracy szkoły,

- Wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,

- Innowacje i eksperymenty pedagogiczne w szkole,

 

Rada Pedagogiczna opiniuje:

 

- Rozklad zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

- Wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nagród i odznaczeń,

 

Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie dyrektora z funkcji dyrektora szkoły.

 

Zadania Rady Rodziców:

 

- Udział Rady Rodziców w życiu szkoły powinien przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspokajania potrzeb opiekuńczych dzieci,

- Gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności szkoły:

a)     ustalonych corocznie składek

b)    z wpłat od osób fizycznych i instytucji

c)     z dochodowych imprez organizowanych przez Prezydium,

- Przekazywanie uwag i wniosków organom szkoły,

- Opiniowanie pracy szkoły na wniosek organu prowadzącego, lub sprawującego nadzór,

- Opiniowanie projektu Statutu Szkoły, lub jego zmian

- Opiniowanie planu pracy szkoły,

 

5.     Samorząd Uczniowski:

 

- Tworzą wszyscy uczniowie szkoły,

- Rada Samorządu jest wybierana w tajnym głosowaniu,

- Kadencja Rady Samorządu trwa 1 rok.

 

Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów:

 

- prawa do zapoznania się uczniów z programem nauczania, z jego treścią celem i stawianymi wymaganiami,

- prawa do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania  i zaspokajania własnych zainteresowań,

- prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w  nauce i zachowaniu,

- prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z możliwościami organizacyjnymi,

- wydaje opinie o nauczycielu przed jego oceną pracy.

 

§ 6

 

Współdziałanie rodziców i nauczycieli w sprawach wychowania i kształtowania dzieci.

 

1.         Udział Prezydium Rady Rodziców w Radach Pedagogicznych podsumowujących pracę szkoły.

2.         Organizowanie stałych spotkań z rodzicami:

- spotkanie organizacyjne wrzesień

- wywiadówka semestralna styczeń

- raz w miesiącu zebrania indywidualne z rodzicami tzw.” drzwi otwarte”

3.         Odwiedziny wychowawców w domu rodzinnym ucznia.

4.         Rodzice i opiekunowie mają prawo do :

- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych w danej klasie i szkole a w szczególności do doboru tematyki realizowanej  na godzinach wychowawczych klasy do 20.IX.,

- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów na początku każdego roku szkolnego do 20.IX.;

- pisemnej informacji o przewidywanym dla ucznia okresowym, rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu, roku szkolnego. Informacji takiej zobowiązani są udzielić wychowawcy klas w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów. Potwierdzoną przez rodziców lub opiekunów kpię informacji przechowuje wychowawca klasy do września następnego roku szkolnego,

 

Informacja o semestralnej lub rocznej ocenie  każdego przedmiotu na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej powinnw być zapisana w dzienniczku ucznia przez wychowawcę klasy

 

§ 7

W przypadku konfliktów:

a)     Rada Pedagogiczna – dyrektor – problem rozwiązuje Kuratorium Oświaty,

b)    Uczniowie – nauczyciele – problem rozwiązuje dyrektor szkoły z rodzicami lub opiekunami,

c)     Rodzice – nauczyciele – problem rozwiązuje dyrektor szkoły.

 

Wszelkie sytuacje konfliktowe zaistniałe pomiędzy uczniami  a nauczycielami, rodzicami a nauczycielami należy zgłaszać na piśmie do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły rozpatruje je i zajmuje ostateczne stanowisko.

 

 

III.         Organizacja szkoły

 

§ 8

 

 

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego / Zarządzenie Nr 2 MEN z dnia 12.IX. 1991 r./

 

 

 

§ 9

 

 

1.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30. V. Każdego roku, na podstawie planu nauczania. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30.V.

 

2.W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz nadobowiązkowych w tym kół zainteresowań i innychzajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

 

 

§10

 

1.Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.

2..W szkole realizuje się według potrzeby oddziały przedszkolne realizujące

   program wychowania przedszkolnego.

 

3. W szkole liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26 uczniów.

 

 

§ 11

 

 

1.Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć

   dydaktyczno- wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony

    przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego

   z uwzględnieniem zasad i higieny pracy.

2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III oreśla ogólny przydział czasu na

    poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania. Szczegółowy

    dzienny rozkład zajęć ustalają nauczyciele.

  

 

§ 12

 

1. Podstawową formą pracy szoły są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze

    prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.

 

2. Godzina lekcyjna w klasach IV-VI trwa 45 min.

 

3. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel

    prowadzący te zajęcia  w czasie 30-60 min. zachowując tygodniowy czas        

    zajęć.

 

 

§ 13

 

 

1. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 8 uczniów i wyższa niż 15.Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.

 

 

 

 

§ 14

 

Szczegółowe zasady systemu oceniania zawarte są w wewnątrzszkolnym regulaminie oceniania , które wraz ze szkolnym programem wychowania i zestawem programów nauczania stanowią załącznik do Statutu Szkoły.

 

 

§ 15

 

Szkoła zapewnia uczniom higieniczne warunki spożywania ciepłego napoju. Odpłatność za korzystanie z ciepłego napoju ustala Rada Rodziców.

 

 

§ 16

 

1. Szkoła prowadzi pomoc uczniom, którym z przyczyn losowych potzrebne jest

wsparcie. W tym celu współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Inowrocławiu.

 

2. Szkoła prowadzi bezpłatne dożywianie po uzyskaniu środków finansowych

z GOPS.

 

3. Szkoła występuje do GOPS o pomoc finansową dla uczniów i ich rodzin.

 

 

 

§ 17.

 

Szkoła posiada:

 

1.     pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem,

2.     pomieszczenia biblioteczne ,

3.     zastępczą salę gimnastyczną oraz boisko,

4.     pomieszczenia gospodarcze:

- sklepik uczniowski,

- szatnia

- kuchnia

5.     ubikacje

6.     sekretariat,

7.     pokój nauczycielski,

8.     gabinet dyrektora,

9.     gabinet pielęgniarki

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

 

§ 18

 

1.         W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracownika administracyjnego i pracowników obsługi.

2.         Nauczycieli zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów Ustawy Karta Nauczyciela , dyrektor szkoły.

 

 

§ 19

 

1.      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą  oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2.      Zakres zadań nauczycieli:

- odpowiedzialność za życie , zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

- prawidłowy przebieg procesu  dydakycznego uczniów

- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,

- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów ich zdolności oraz zainteresowań

- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe ich traktowanie

- udzielanie informacji uczniom i rodzicom o zakresie wymagań  programowych na poszczególne oceny szkolne

- udzielenie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w poarciu o rozpoznanie potrzeb uczniów, głównie poprzez obniżanie wymagań wobec uczniów mających trudności w opanowaniu minimum programowego / przygotowanie oddzielnych zadań na sprawdziany i lekcje/

- stosowanie na lekcjach zadań o większym stopniu trudności, przygotowanie uczniów zdolnych do konkursów przedmiotowych,

- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie  poziomu wiedzy merytorycznej poprzez podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach,

- nauczyciel jest zobowiązany do punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć, systematycznego wypełniania dokumentacji nauczania,

 

 

 

 

§ 20

 

 

1.        Nauczyciel danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.

2.        Dyrektor szkoły powołuje nauczyciela, który kieruje danym zespołem.

3.        Cele i zadania zespołu przedmiotów:

- zorganizowanie współpracy  nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji, korelowanie treści, uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów dla uczniów,

- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania

- pomoc metodyczna dla początkujących nauczycieli,

- współudział w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także ich wyposażaniu.

 

 

§ 21

 

Zadania wychowawcy:

 

1.     Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia i proces jego uczenia.

2.     Inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.

3.     Rozwiązywanie konfliktów w zespole poprzez :

- indywidualną rozmowę wychowawcy z uczniem,

- rozmowę wychowawcy w zespole klasowym,

- rozmowę z rodzicami

- skorzystanie z pomocy specjalistów/ pedagog, psycholog/

4.     Otoczenie opieką indywidualną każdego wychowanka .

5.     Planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami różnych form życia zespołowego.

6.     Współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie innych przedmiotów w celu koordynowania działań wychowawczych wobec ogółu uczniów wymagających indywidualnej opieki. Wychowawca po konsultacji z nauczycielami i uczniami  danej klasy ustala ocenę z zachowania , która wyraża opinię szkoły o spełnieniu przez niego obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec innych kolegów i innych osób.

7.     Utrzymanie kontaktu z rodzicami w celu:

- współdziałania  i okazywania pomocy  w działaniach wychowawczych i otrzymania  od nich pomocy,

- informowania w każdym czasie o postępach w nauce i problemach ucznia,

- włączenia rodziców w życie szkoły i klasy

8.     Wspólpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności w nauce a także zdrowotnych/ Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna, lekarz, pielęgniarka szkolna/

9.     Formy i częstotliwość kontaktów wychowawcy z rodzicami:

- jedna zapowiedziana wizyta w domach rodzinnych uczniów,

- organizowanie „ otwartych dzrzwi” dla rodziców,

- okresowe spotkania , wywiadówki.

10. Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodyczne

Właściwych placówek oświatowych i naukowych.

 

 

§ 22

 

Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.

 

 

§ 23

 

Obowiązek szkolny zaczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej. Na wniosek rodziców naukę w szkole może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami , rozpoczęcie spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone pnie dłużej niż o 1 rok. Decyzję o wcześniejszym podjęciu obowiązku szkolnego lub odroczeniu podejmuje dyrektor szkoły w której dziecko w obwodzie mieszka  na podstawie pozytywnej opinii z Poradnii Psychologiczno- Pedagogicznej.

 

 

§ 24

 

Prawa Ucznia

 

1.     Uczeń ma prawo do :

- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, oraz ochronę  i poszanowanie jego godności,

- życzliwego i podmiotowego  traktowania  w procesie dydaktyczno- wychowawczym,

- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza to dobra innych osób,

- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

- ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie w różnych formach.

Stopnie szkolne są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców. Nauczyciel stawiając stopień szkolny powinien go krótko uzasadnić na prośbę ucznia lub jego rodziców. Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń na własną lub rodziców prośbę otrzymuje do domu na czas określony przez nauczyciela.

           - powiadomienia z wyprzedzeniem 7 dni o terminie i zakresie pisemnych

             sprawdzianów wiadomości, których liczba w ciągu tygodnia  nie może

             przekroczyć 3. Sprawdzian wiadomości i umiejętności  z ostatnich 3

             lekcji może być przeprowadzony bez zapowiedzi,

           - pomocy w przypadku trudności w nauce,

           - korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych

             księgozbioru, biblioteki podczas zajęć poza lekcyjnych.

 

2.     Uczeń ma obowiązek przestrzegania  postanowień zawartych w Statucie Szkoły a zwłaszcza dotyczących:

- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych,

- przestrzegania zasad kultury współżycia  w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

- dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,

- odpowiedzialności za własne życie , zdrowie, higienę oraz rozwój.

 

 

§ 25

 

 

Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów:

 

1.     Nagrody:

- uczniowie mogą być nagradzani za rzetelną naukę, pracę społeczną, wzorową postawę, wybitne osiągnięcia  oraz udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych, zajęciach poza lekcyjnych,

- pochwały ustnej nauczyciela,

- pochwały ustnej na forum szkoły,

- listu pochwalnego dla rodziców

- przyznanie dyplomu wzorowy uczeń,

- przyznanie nagrody książkowej lub rzeczowej

 

2.     Kary za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły:

- upomnienie wychowawcy klasy ustne lub pisemne,

- upomnienie lub nagana dyrektora szkoły,

- zawieszenie prawa do udziału w imprezach poza lekcyjnych

- przeniesienie do innej szkoły w następujących przypadkach:

* kradzieży mienia szkolnego lub przywłaszczenia sobie własności innego ucznia o dużej wartości materialnej,

* dotkliwego pobicia lub trwałego uszkodzenia ciała innego członka społeczności uczniowskiej

* nagminne niszczenie mienia szkolnego

  

3.     Szkoła ma obowiązek informowania rodziców i opiekunów ucznia o przyjaznej mu nagrodzie lub karze.

4.     Tryb odwoływania się od kary:

- uczeń, lub jego rodzice czy opiekunowie mogą w terminie 7 dni od powiadomienia o zastosowanej karze odwołać się do :

* wychowawcy klasy

* dyrektora szkoły,

* Kuratora Oświaty

* Rzecznika Praw Ucznia

 

 

 

 

Postanowienia końcowe

 

§ 26

 

Szkoła używa pieczęci szkolnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

§ 27

 

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 28

 

 

Szkoła posiada własny sztandar oraz ceremoniał szkoły.

 

 

§ 29

 

 

1.       Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie jest Rada Pedagogiczna.

Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały.