§ 1
Szkoła nosi nazwę:
Inowrocław Tupadłach
88-101 Inowrocław
Szkoła jest publiczną , sześcioklasową szkołą podstawową.
Organem prowadzącym szkołę jest Rada Gminy Inowrocław.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
§ 2
Poprzez działania nauczycieli szkoła realizuje zadania w zakresie:
Nauczania
Kształcenia umiejętności
Wychowania
Opiekuńczym i profilaktycznym
W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom:
Naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem
Poznawania wymaganych w podstawie programowej pojęć i zdobywanie wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie nauczania
Dochodzenie do zrozumienia przekazywanych treści, rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności oraz myślenia analitycznego i syntetycznego
Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej
Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
W zakresie umiejętności szkoła stwarza uczniom warunki do kształcenia następujących umiejętności:
Planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia i przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własną naukę
Skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu myślenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień
Efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji
Rozwiązywania problemów w sposób twórczy
Poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
Odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków
Rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań
4. W zakresie wychowania wspierając obowiązki rodziców szkoła poprzez
pracę nauczycieli zmierzać będzie do tego, aby uczniowie:
Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego
Rozwijali dociekliwość poznawczą
Mieli świadomość życiowej użyteczności edukacji na poziomie szkoły podstawowej
Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywali wyborów i hierarchizacji wartości
Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego, przygotowywali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie
Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów
W zakresie opiekuńczym i profilaktycznym szkoła poprzez nauczycieli stara się:
Zapewnić bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole do momentu zakończenia zajęć oraz podczas wycieczek organizowanych przez szkołę
Przy współpracy instytucji wspomagających pracę szkoły zapewnić pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom tego wymagającym
Przy współpracy instytucji wspomagających pracę szkoły zapewnić drugie śniadanie uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
§ 3
1.Zadania szkoły w zakresie nauczania, zdobywania umiejętności oraz wychowywania są realizowane na podstawie szkolnego programu: nauczania i wychowania.
Nauczyciele klas 0-III tworzą zespół wychowawczy nauczania początkowego z przewodniczącym powołanym przez dyrektora szkoły; zadaniem zespołu jest w szczególności wybranie programu nauczania, ustalenie programu wychowania oraz konsultowanie realizacji wybranych programów
Nauczyciele uczący w klasach IV-VI tworzą zespół przedmiotowo-wychowawczy z przewodniczącym wybranym przez dyrektora szkoły; zadaniem zespołu w szczególności jest ustalenie zestawu programów nauczania dla tych klas oraz modyfikowanie go w miarę potrzeb- zestaw programów nauczania wybiera się do dnia 31 marca; zespół ustala główne założenia do programu wychowawczego na przyszły rok szkolny
Dyrektor szkoły na podstawie ramowego planu nauczania oraz wniosków zespołów wychowawczych ustala szkolny plan nauczania i wychowania na dany rok, który po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego i rady Pedagogicznej zostaje dopuszczony o użytku na przyszły rok i stanowi podstawę opracowania arkusza organizacyjnego
Szkolny program wychowania, regulamin Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz zestaw programów nauczania dopuszczonych na dany rok do realizacji stanowią załączniki do Statutu Szkoły.
2. Kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu
celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i
wieku ucznia poprzez:
Za bezpieczeństwo uczniów na zajęciach obowiązkowych i pozalekcyjnych oraz wycieczce przedmiotowej w obrębie miejscowości, w której mieści się szkoła odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia
Za bezpieczeństwo uczniów na wycieczce poza obwód szkolny odpowiada nauczyciel będący kierownikiem wycieczki oraz pełnoletni opiekunowie – jeden opiekun na grupę do 15 uczniów
Za bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw odpowiada nauczyciel pełniący dyżur. Dyżury odbywają się według ustalonego planu dyżurów
Z przyborów gimnastycznych znajdujących się na boisku szkolnym wolno korzystać jedynie na lekcjach wychowania fizycznego
Szkoła nie odpowiada za wypadki zaistniałe na boisku szkolnym po zakończeniu zajęć lekcyjnych; szkoła nie odpowiada za bezpieczeństwo uczniów w czasie przejazdu publicznymi środkami lokomocji na trasie dom- szkoła
Umożliwia się uczniom przeprowadzanie badań okresowych i szczepień ochronnych na terenie szkoły prowadzonych przez służbę zdrowia
W sytuacjach losowych dyrektor zgłasza w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej ucznia potrzebującego pomocy materialnej
We współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej szkoła organizuje „drugie śniadania” dla uczniów wskazanych przez GOPS
Dla uczniów klas I-III wskazanych przez wychowawców szkoła organizuje zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze
Dla uczniów klas 0-III wskazanych przez pielęgniarkę szkolną lub lekarza –specjalistę szkoła organizuje zajęcia gimnastyki korekcyjnej
Dla uczniów oczekujących na odjazd autobusu do domu szkoła za zgodą organu prowadzącego organizuje zajęcia świetlicowe
3. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
Zorganizowanie zajęć świetlicowych
Umożliwienie spożywania posiłków
Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych
Prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej
Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Inowrocławiu ora w miarę posiadanych środków finansowych.
Wychowawstwo klas:
Dyrektor powierza jednemu z nauczycieli uczących w danej klasie opiekę nad klasą nadając mu tytuł wychowawcy
W klasach I-III i w klasach IV-VI – jeden wychowawca prowadzi klasę przez 3 lata
Przewiduje się możliwość zmiany wychowawcy w ciągu roku szkolnego lub z jego końcem na pisemny, umotywowany wniosek Rady Klasowej Rodziców i uczniów skierowany do dyrektora szkoły. Będzie on rozpatrywany przez dyrektora na zebraniu z zainteresowanymi stronami; ostateczną decyzję podejmuje dyrektor.
Część III
§ 4
Organami szkoły są:
Dyrektor szkoły
Rada Pedagogiczna
Samorząd Uczniowski
Rada Rodziców
§ 5
1. Dyrektor szkoły w szczególności:
Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz
Sprawuje nadzór pedagogiczny
Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
Realizuje uchwały Rady Szkoły oraz rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących
Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły
Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami
3. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły
Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
§ 6
Rada Pedagogiczna
Radę Pedagogiczna tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady.
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także pracowników szkoły.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
Zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców
Zatwierdzanie wyników klasyfikacji promocji uczniów
Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców
Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
Organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
Projekt planu finansowego szkoły
Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
Propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 7
Rada Rodziców
Rada Rodziców ma prawo występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw związanych z praca szkoły.
Rada Rodziców deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły.
Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin będący załącznikiem do Statutu Szkoły, który ustala między innymi:
Kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców
Organa Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji
Tryb podejmowania uchwał
Zasady wydatkowania funduszy
Regulamin opracowuje Rada Rodziców i jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne rodziców
Spory między Radą Rodziców, radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim rozstrzyga dyrektor w drodze negocjacji na pisemny wniosek jednego z organów podczas wspólnego zebrania organów będących w sporze oraz dyrektora. W przypadku, gdy jedną ze stron sporu jest dyrektor szkoły, sprawę rozpatruje się na posiedzeniu wszystkich organów szkoły.
Gwarantem przepływu informacji między Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców jest dyrektor szkoły, natomiast między Samorządem Uczniowskim a pozostałymi organami jest opiekun Samorządu Uczniowskiego.
§ 8
Samorząd Uczniowski
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
Reprezentantami ogółu uczniów są Rady Klasowe oraz Rada Samorządu Uczniowskiego.
Ogół uczniów w głosowaniu powszechnym i tajnym uchwala regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły, określający zasady wybierania i działania organów samorządu.
Rada Samorządu Uczniowskiego może przedstawiać Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów.
Samorząd Uczniowski ma prawo wydawać pisemną opinię o pracy nauczycieli i wychowawców.
Część IV
Organizacja szkoły
§ 9
Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
Szczegółową organizację nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora.
Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący szkołę.
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania, zgodnym ze szkolnym programem nauczania, dopuszczonym do użytku szkolnego.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
W szkole jest tworzony oddział przedszkolny dla dzieci w wieku 6 lat realizujący program wychowania przedszkolnego dla klasy zerowej.
Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone planem nauczania; szczegółowy rozkład tygodniowy zajęć określa nauczyciel- wychowawca danej klasy.
Podstawową formą pracy szkoły dla klas IV-VI są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym; godzina lekcyjna trwa 45 minut.
Na wniosek rodziców dyrektor może zlecić prowadzenie kół zainteresowań za indywidualną odpłatnością.
Szkoła zapewnia uczniom gorący napój. Odpłatność za napój ustala dyrektor z Radą Rodziców.
W klasach liczących powyżej 18 uczniów na zajęciach z informatyki dokonuje się podziału klasy na grupy za zgoda organu prowadzącego.
Część V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 10
Nauczycieli zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów ogólnych prawa dyrektor szkoły.
Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne nauczania w szkole podstawowej, które określone są w przepisach MEN.
Pensum godzin pracy nauczyciela oraz wynagrodzenie określają odrębne przepisy MEN.
Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność nauczyciela:
Nauczyciel jest odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie prowadzonych przez niego zajęć i zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, a także w czasie pełnienia dyżurów
Obowiązkiem nauczyciela jest organizacja planów nauczania według jego najlepszej woli
Obowiązkiem nauczyciela jest podejmowanie doskonalenia zawodowego w dostępnych formach
Obowiązkiem nauczyciela jest dbałość o dobre samopoczucie ucznia w szkole
Obowiązkiem nauczyciela jest dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny
Nauczyciel ma prawo wyboru programu i podręcznika
Nauczyciel ma obowiązek oceniania uczniów zgodnie z ich postępami oraz zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
Nauczyciel uczący w danej klasie ma prawo do wyrażania opinii o zachowaniu uczniów tej klasy poprzez wystawienie cząstkowej oceny zachowania w dzienniku lekcyjnym
Obowiązkiem nauczyciela jest sprawiedliwe ocenianie wszystkich uczniów
Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów poprzez obniżanie wymagań wobec uczniów mających trudności z opanowaniem podstaw programowych
Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie informacji uczniom i ich rodzicom o wymaganiach programowych na poszczególne oceny zgodnie z regulaminem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
Nauczyciel jest zobowiązany do punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć oraz systematycznego uzupełniania dokumentacji szkolnej.
§ 11
Wychowawca
Wychowawca ma obowiązek systematycznego prowadzenia dziennika lekcyjnego danej klasy.
Wychowawca otacza indywidualną opieką każdego wychowanka i jest rzecznikiem praw uczniów swojej klasy.
Wychowawca wspólnie z wychowankami opiekuje się powierzoną izbą lekcyjną.
Wychowawca utrzymuje kontakt z nauczycielami uczącymi w jego klasie, z bibliotekarzem i pielęgniarką szkolną oraz z rodzicami w celu wszechstronnego poznania wychowanka i udzielenia mu pomocy.
Wychowawca planuje i organizuje wspólnie z wychowankami oraz rodzicami różne formy życia klasowego i dobiera tematykę godzin do dyspozycji wychowawcy zgodną z programem wychowawczym szkoły.
Wychowawca ustala ocenę zachowania uczniów okresową i roczną uwzględniając opinie nauczycieli uczących w danej klasie.
Początkujący nauczyciel- wychowawca ma prawo do opiekuna przydzielonego przez Radę Pedagogiczną.
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego jest zobowiązany do zapoznania swoich wychowanków oraz ich rodziców z aktualnie obowiązującymi zasadami oceniania, klasyfikowania oraz promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.
W razie pojawienia się konfliktu wychowawczego wychowawca klasy sięga po następujące środki:
Rozwiązuje spór sam ze stronami
Na forum klasy
Włącza rodziców
Prosi o interwencję dyrektora szkoły, pedagoga lub psychologa.
§ 12
Pracownicy niepedagogiczni
Pracowników niepedagogicznych zatrudnia i zwalnia z zachowaniem ogólnych przepisów prawa dyrektor szkoły.
Zakres ich obowiązków i odpowiedzialności ustala dyrektor szkoły.
Wynagrodzenie w/w grupy oblicza się na podstawie stawek zaszeregowania uchwalonych przez organ prowadzący.
Część VI
Uczniowie
§ 13
Rekrutacja
Szkoła przyjmuje uczniów z własnego obwodu szkolnego, a spoza obwodu na wniosek zainteresowanych rodziców.
Dziecko rozpoczyna naukę w wieku siedmiu lat, a w wieku sześciu lat po pozytywnym zaopiniowaniu przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną na podstawie decyzji dyrektora szkoły.
Naukę w szkole uczeń kończy w wieku 12 lat, nie później niż w wieku 18 lat.
§ 14
Prawa ucznia
Uczniowie mają prawo wybierania Samorządu Uczniowskiego.
Uczniowie mają prawo do poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.
Uczniowie maja prawo do wyrażania opinii w sprawach dotyczących szkoły.
Uczeń ma prawo do wypoczynku w przerwach międzylekcyjnych – na ferie i przerwy świąteczne nie zadaje się przedmiotowych prac domowych.
Uczeń ma prawo do jawnej i sprawiedliwej oceny zgodnej z regulaminem oceniania ogłoszonym przez MEN oraz zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
Uczeń ma prawo do powiadomienia z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów – nie więcej niż trzy prace pisemne w tygodniu. W ciągu dnia może mieć miejsce tylko jedna ww prac pisemnych. Praca pisemna obejmująca trzy ostatnie tematy lekcyjne nie musi być zapowiedziana.
Uczeń ma prawo korzystać z pomocy nauczyciela przedmiotu zgodnie z regulaminem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania oraz pomocy koleżeńskiej.
Uczeń może zgłosić nauczycielowi przedmiotu nieprzygotowanie się do zajęć jeden raz w okresie.
Uczeń oraz jego rodzice maja prawo być powiadomieni pisemnie na miesiąc przed rada klasyfikacyjną o przewidywanych ocenach niedostatecznych okresowych lub końcowych oraz o braku podstaw do klasyfikacji. Informacji takiej jest zobowiązany udzielić pisemnie wychowawca klasy. Kopię pisma potwierdzonego przez rodziców wychowawca przechowuje do września następnego roku szkolnego. Na tydzień przed rada klasyfikacyjną wychowawca jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców o proponowanych dla niego ocenach okresowych lub końcowych wpisem do skoroszytu ucznia lub dzienniczka – wpis wychowawca potwierdza swoim podpisem.
Uczeń lub jego rodzice ma prawo złożyć pisemną prośbę o egzamin klasyfikacyjny w terminie co najmniej tydzień przed radą klasyfikacyjną; zasady przeprowadzenia egzaminu są regulowane odrębnymi przepisami MEN.
Uczeń w obronie swych praw może odwołać się do wychowawcy, Samorządu Uczniowskiego, dyrektora lub rzecznika praw ucznia odpowiedniej instancji.
Uczeń ma prawo do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
Uczeń ma prawo do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.
Uczeń ma prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz sprzętu w czasie zajęć pozalekcyjnych.
§ 15
Obowiązki ucznia
Uczeń ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach szkolnych, wykorzystywania w pełni czasu przeznaczonego na naukę, rzetelnej pracy nad poszerzaniem swej wiedzy oraz umiejętności i systematycznego przygotowywania się do zajęć szkolnych.
Uczeń ma obowiązek kulturalnego zachowywania się na lekcjach oraz w czasie całego pobytu w szkole i poza nią oraz dbania o piękno mowy ojczystej.
Uczniowie powinni okazywać szacunek nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym szkoły.
Uczniowie są zobowiązani do poszanowania mienia szkolnego oraz dbania o estetyczny wygląd pomieszczeń, w szczególności o przydzieloną izbę lekcyjną.
Uczniowie są zobowiązani do naprawienia wyrządzonych szkód materialnych.
Wyznaczeni uczniowie mają obowiązek solidnego pełnienia dyżurów w klasach i na korytarzu oraz boisku szkolnym.
Uczeń ma obowiązek pisemnego usprawiedliwienia nieobecności w szkole.
Zabrania się uczniom samowolnego wychodzenia poza teren szkoły w czasie trwania przerw.
Uczniowie przychodzą do szkoły w stroju skromnym, estetycznym, dbają o higienę osobistą.
§ 16
Nagrody
Uczeń za rzetelną naukę i wzorowe zachowania otrzymuje pochwały ustne nauczyciela przedmiotu, wychowawcy wobec klasy oraz dyrektora szkoły wobec społeczności uczniowskiej.
na zakończenie roku szkolnego uczniowie klas IV-VI, którzy uzyskali średnią powyżej 4,75 oraz wzorową lub dobrą ocenę zachowania otrzymują świadectwo z wyróżnieniem oraz nagrodę książkową.
Na zakończenie roku szkolnego uczniowie klas I-III osiągający bardzo dobre wyniki w nauce wskazani przez wychowawców otrzymują nagrody książkowe.
Na zakończenie roku szkolnego uczniowie osiągający dobre wyniki w nauce oraz wyróżniający się w działalności pozalekcyjnej po rekomendacji nauczyciela otrzymują nagrody książkowe.
Za osiągnięcia sportowe w klasyfikacji szkolnej uczniowie otrzymują dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
§ 17
Kary
Uczeń naruszający normy zachowania lub Statut Szkoły zostaje ukarany:
upomnieniem wychowawcy
upomnieniem dyrektora szkoły
obniżeniem oceny zachowania.
Uczeń ma prawo w ciągu tygodnia odwołać się pisemnie z umotywowaniem od otrzymanej kary do dyrektora szkoły.
Wychowawca ma obowiązek informowania rodziców zastosowanej wobec niego karze.