§ 1
1. Szkoła nosi nazwę
SZKOŁA PODSTAWOWA
im.
Władysława Broniewskiego
Szkoła jest publiczną sześcioklasową szkołą podstawową
Czas trwania kształcenia w szkole trwa 6 lat. ( zgodnie z wprowadzoną reformą oświaty z dniem 1.09.1999r. Dz.U.8.09.1999r. Uchwała Rady Gminy Inowrocław z 29.03.1999r.) z późniejszymi zmianami.
Organem prowadzącym szkołę jest Samorząd Gminy Inowrocław reprezentowany przez Radę Gminy Inowrocław, która zapewnia szkole jej utrzymanie pod względem materialnym oraz organizacyjne warunki do pełnej realizacji programu nauczania i wychowania.
Organem nadzorującym pod względem pedagogicznym i merytorycznym jest Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
Zatrudniającym pracowników szkoły jest dyrektor szkoły powoływany w drodze konkursu na pięcioletnią kadencję. Zarząd Gminy może powołać na kolejne pięć lat po zaopiniowaniu przez KO , Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców.
Do obwodu SP w Jaksicach należą następujące miejscowości: Jaksice, Jaksiczki, Stefanowo, Oporówek, Borkowo, Czyste, Sławęcinek, Strzemkowo, Batkowo, Popowice, Kruszliwiec, Mimowola.
Szkoła realizuje zadania i cele określone w ustawie o systemie oświaty a dnia 7 września 1991r. i późniejszymi zmianami oraz przepisach i zarządzeniach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności do bezpłatnej nauki.
Zapewnia bezpłatne nauczania w zakresie ramowych planów nauczania. Realizuje ustalone przez MEN podstawy programowe dla szkoły podstawowe dla klas I-VI.
Zapewnia bezpłatną edukację przedszkolną w ramach klasy “0” oddziału przedszkolnego.
Realizuje ustalone przez MEN zasady oceniania» klasyfikowania i promowania uczniów.(wg. Rozporządzenia MEN z dnia 21.0.2001r.)
określonej w regulaminie szkolnego systemu oceniania ./załącznik/
Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne /semestralne/, począwszy od kl. IV szkoły podstawowej ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący - 6
2) stopień bardzo dobry - 5
3) stopień dobry - 4
4) stopień dostateczny - 3
5) stopień dopuszczający - 2
6) stopień niedostateczny - l
w klasach I-III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
Ocenę z zachowania śródroczną i końcoworoczną począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej ustala się wg następującej skali: wzorowa, dobra, poprawna, nieodpowiednia, w klasach I-III szkoły podstawowej ocena zachowania jest oceną opisową.
ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
Umożliwia uzyskanie świadectw szkolnych i dyplomów okolicznościowych /pasowanie na ucznia, listy gratulacyjne itp./.
Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów np.:
tworzy warunki wspomagający rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie, wychowanie prozdrowotne, ekologiczne , medialne, życie w społeczeństwie, patriotyczne, regionalne.
współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów tj. pedagogów, psychologów, logopedów, lekarzy itp.
Dyrektor szkoły zatrudnia nauczycieli zgodnie z art.10 Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982r. i późniejszymi zmianami.
Określenie sposobu realizacji zadań wynikających z ustawy, a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności w zakresie:
umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej językowej i religijnej:
nauka religii jest integralnym elementem wychowania dzieci w wieku szkolnym. - uczniowie klas I -VI mają prawo do pobierania nauki religii w szkole. Realizację tego zapewnia MEN zgodnie z rozporządzeniem z dnia 14.04.1992r.
Udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej organizowanej przez szkołą i PPP.
Organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły.
Prowadzenie gimnastyki korekcyjno -kompensacyjnej w grupach od 3 do 12 uczniów w klasach I-III.
Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w grupach od 3-5 uczniów w kl. I-III /zespół jednorodny pod względem opóźnienia funkcji jak i stopnia/
d)Organizowanie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych w grupach od 3-10 /z orzeczeniami jak i trudnościami w nauce wybranych przez nauczyciela/. W kl. IV-VI z zakresu języka polskiego i matematyki ujętych w projekcie organizacyjnym.
e). W klasach IV-VI również z języka obcego dla uczniów, którzy przybyli z innych szkół i nie uczyli się w tych szkołach języka obcego obowiązującego w tut. szkole. Zajęcia te prowadzone będą indywidualnie lub w małych zespołach ze środków organu prowadzącego szkołę.
Umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów , realizowanie indywidualnych i autorskich programów nauczania .
wg potrzeb uczniów
udział w olimpiadach, konkursach, imprezach w zawodach sportowych.
Określenie zakresu i sposobu wykonania zadań opiekuńczo-wychowawczych szkoły, odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bhp.
Zasada sprawowania opieki:
szkoła otwierana jest o godz.730 , uczniowie dojeżdżający mogą przebywać w szkole od godz.730 pozostali od 745
od godz.730 do 745 dyżur sprawuje woźny szkolny, a także sprzątaczki szkolne.
od 745 rozpoczyna dyżur wyznaczony nauczyciel i dyżuruje aż do momentu rozpoczęcia lekcji
podczas przerw dyżurują nauczyciele wyznaczeni w planie dyżurów zarówno na korytarzu jak i na boisku szkolnym
podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiadają za bezpieczeństwo uczniów nauczyciele i osoby wyznaczone do prowadzenia zajęć.
Do zajęć poza terenem szkoły zalicza się wycieczki, biwaki, rajdy / wg zarządzenia MEN z dn.29.09.1997r. w sprawie organizowania krajoznawstwa i turystyki Dz. Urz. MEN nr 9 poz.40/.
za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają nauczyciele przedmiotu, w przypadku wycieczek krótszych niż l dzień /a także rodzice /.
w przypadku wycieczki dłuższej niż l dzień za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają osoby wyznaczone przez dyrektora szkoły. Do prowadzenia wycieczki t j. kierownik wycieczki i nauczyciele, opiekunowie wg przepisów bhp.
Do pełnienia dyżurów na terenie szkoły wyznacza się nauczycieli zatrudnionych w szkole:
dyrektor przy współudziale pracownika administracji opracowuje tygodniowy plan dyżurów,
z planem dyżurów nauczyciele zostają zapoznani w pierwszym dniu pracy przed rozpoczęciem zajęć szkolnych,
obowiązkiem n-la jest sumienne i punktualne pełnienie dyżuru od początku przerwy i dalej aż do momentu wejścia dzieci do klas.
w przypadku zmian w planie lekcyjnym, dyrektor szkoły powiadamia nauczycieli oddzielnym pismem informującym o zmianie dyżurów ./wywieszając informację na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim/.
O wszelkich niezgodnościach w planie dyżurów i niemożliwości wykonania przez n-la obowiązków służbowych należy poinformować dyrektora szkoły.
Formy sprawowania indywidualnej opieki nad niektórymi uczniami:
W klasach I-III nad dziećmi szczególnej troski opiekę sprawują nauczyciele, wychowawcy klas.
W przypadku nauczania zindywidualizowanego (prowadzonego w procesie lekcyjnym), za bezpieczeństwo ucznia odpowiada n-l, opiekun wyznaczony przez dyrektora szkoły, a także nauczyciele poszczególnych przedmiotów nauczania wg wytycznych dyrektora szkoły, zatwierdzonych przez RP.
W przypadku nauczania indywidualnego za bezpieczeństwo dziecka w procesie lekcyjnym i podczas przerw odpowiada nauczyciel przedmiotu wyznaczony przez dyrektora szkoły do prowadzenia tej formy nauczania i wychowania.
W czasie zajęć pozalekcyjnych za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel, organizator zajęć,
Uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki łącznie z pomocą stałą bądź doraźną opiekują się: wychowawca klasy, wyznaczony n -l pełniący społecznie obowiązki pedagoga, dyrektor szkoły, rada rodziców. Zagadnieniami ujętymi w pkt.4 zajmuje się dodatkowo nauczyciel pełniący społecznie obowiązki pedagoga szkolnego w szczególności dotyczy to spraw profilaktyki i resocjalizacji oraz współpracy z poradnią PPP.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi zwanemu wychowawcą.
a).Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności każdy wychowawca swój oddział będzie prowadził przez cały tok nauczania. Szczególnie w nauczaniu zintegrowanym tj. w kl. I-III oraz w kl. IV-VI.
Rodzice i uczniowie mają wpływ na opiniowanie i na dobór bądź zmianę n-la, któremu dyrektor szkoły powierzył bądź powierzy zadania wychowawcy.
trójka klasowa rodziców na wniosek rodziców całej klasy zgłasza dyrektorowi szkoły potrzebę zmiany nauczyciela, wychowawcy, podaje powody i motywuje wniosek na piśmie.
dyrektor szkoły powołuje komisję do zbadania sprawy spośród zespołu kierowniczego rodziców a sam wchodzi w skład komisji jako jej przewodniczący.
w przypadku potwierdzonych faktów zgłoszonych przez rodziców, dyrektor szkoły na posiedzeniu RP przedstawia problem. Głosowaniem potwierdza trafność swojego i komisji postępowania i wyznacza lub nie nowego n-la, wychowawcę.
Samorząd klasowy zgłasza opiekunowi SU swoje spostrzeżenia o wychowawcy klasy i prośbę o zmianę wychowawcy,
opiekun SU wraz z SU danej klasy po przeanalizowaniu trafności swojego postępowania zgłaszają prośbę wraz z motywację do dyrektora szkoły na piśmie,
dyrektor szkoły powołuje komisję do zbadania sprawy z opiekunem SU, samorządem klasy, wybranym nauczycielem,
w przypadku potwierdzenia słuszności zgłoszonego wniosku przez komisję, dyrektor szkoły przedstawia sprawę RP i wspólnie z RP przez głosowanie podejmuje określoną decyzję.
Określenie działania w kierunku zmiany wychowawcy klasy może podjąć także dyrektor szkoły:
dłuższa choroba nauczyciela, wychowawcy powyżej jednego miesiąca
nie wypełnianie obowiązków służbowych w tym głównie obowiązku wychowawcy klasy
Organ SU jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów. Samorząd przedstawia radzie szkoły, RP oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczącej realizacji podstawowych praw ucznia t j.
prawo do zapoznania się z programem nauczania,
prawo do zapoznania się z wymaganiami programowymi dot.poszczególnych ocen
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
prawo do organizacji życia szkolnego
prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej
prawo do organizowania działalności oświatowej, kulturalnej, sportowej, rozrywkowej w uzgodnieniu z dyrekcję szkoły i wychowawcami
prawo do wyboru n - la opiekuna SU.
Część III
Organy szkoły
§ 3
Organami szkoły są
dyrektor szkoły
rada pedagogiczna
samorząd uczniowski
Statut określa szczegółowe kompetencje, zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi:
każdy organ szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty i wpisanych do statutu szkoły.
Zakres uprawnień i obowiązków dyrektora szkoły został określony w art.39 ustawy o systemie oświaty. Do głównych powinności dyrektora szkoły należy:
kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
realizuje uchwały RP podjęte w ramach kompetencji
kieruje pracami RP i jest jej przewodniczącym
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez Radę Rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
może organizować finansową i gospodarczą obsługę szkoły
zatrudnia i zwalnia nauczycieli /zgodnie z art.10 Karty Nauczyciela/ oraz innych pracowników szkoły /zgodnie z Kodeksem Pracy/.
występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii RP, w sprawie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły.
jest pierwszym ogniwem doradztwa pedagogicznego, nadzoru pedagogicznego i podstawowym realizatorem polityki państwa w dziedzinie edukacji,
wykonuje inne zadanie wynikające z przepisów szczególnych.
Zakres kompetencji rady pedagogicznej został określony w art.40-44 ustawy o systemie oświaty.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dot.kształcenia, wychowania i opieki
Przewodniczącym RP jest dyrektor szkoły,
W skład RP wchodzą wszyscy n-le zatrudnieni w szkole,
W zebraniach RP mogą także brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek RP. Mogą to być przedstawiciele rady rodziców, organu prowadzącego, samorządu uczniowskiego, pielęgniarki, pedagodzy itp.,
RP obraduje na zebraniach plenarnych lub powołanych przez siebie komisjach. Zebrania plenarne są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, za zakończenie semestru w związku z zatwierdzeniem klasyfikacji i promowania uczniów, po zakończeniu zajęć szkolnych, rady szkoleniowe oraz w miarę potrzeb.
zebrania mogą być organizowane:
z inicjatywy przewodniczącego /dyrektora szkoły/,
rady rodziców
organu prowadzącego szkołę /rada gminy/
organu nadzorującego / K.O./
co najmniej 1/3 członków RP,
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebranie RP oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków oraz podanie porządku zebrania.
Dyrektor przedstawia RP co najmniej dwa razy w roku ogólna wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności szkoły.
Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmiany i przedstawia do uchwalenia.
Rada Pedagogiczna zatwierdza plan pracy, wyniki klasyfikacji i promocji uczniów podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, ustala organizację doskonalenia zawodowego n-li, podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy uczniów.
Do kompetencji opiniodawczych RP należy:
organizacja pracy szkoły w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
projekt planu finansowego szkoły,
wnioski dyrektora o przyznaniu nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień
propozycje dyrektora szkoły w sprawie przydziału n - lom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych,
propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole.
dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały RP, jeżeli stwierdzi, że są one niezgodne z przepisami prawa. O tym fakcie dyrektor zawiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę, którego decyzja w sprawie jest wiążąca i ostateczna .
RP może wystąpič do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły. Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego / w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały RP/. m/ Uchwały RP są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków. n/ Zebrania RP są protokołowane:
protokoły sporządza się w terminie do 7 dni od daty zebrania i wpisuje się do księgi protokołów rady lub księgi protokołów komisji
protokół zebrania rady podpisuje przewodniczący obrad, protokolant i obecni członkowie RP.
członkowie rady zobowiązani są w terminie 14 dni od daty sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłaszają ewentualne poprawki przewodniczącemu obrad.
rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokółu i zatwierdza go większością głosów.
język i styl jakim jest pisany protokół powinien być jasny, zrozumiały i bez zarzutu.
protokolant zmieniany jest zgodnie z alfabetycznie ułożoną listą.
typowy protokół powinien zawierać: datę, listę obecności, nieobecnych z przyczyn /usprawiedliwienie/ porządek zebrania
opis przebiegu zebrania : odniesionych do punktów ujętych w jego porządku,
uchwały sformułowane przez RP
wnioski sformułowane przez RP
systematyczne zestawienia : w postaci tabel, zestawień, wyliczeń
księgi protokółów mogą być udostępnione tylko na terenie szkoły:
jej nauczycielom, upoważnionym osobom zatrudnionym w organach nadzorującym szkołę
W ramach RP tworzy się zespoły programowe -n-le danego przedmiotu, bloków
przedmiotowych lub nauczyciele grupy pokrewnych przedmiotów, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe, problemowo-zadaniowe w ramach RP.
pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora szkoły , radę pedagogiczną lub zespół -przewodniczący.
Do zadań zespołu należy:
wybór programów nauczania, współdziałanie w ich realizacji,
opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposoby badania osiągnięć uczniów, stymulowanie rozwoju uczniów,
opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
W szkole zgodnie z art.53 ustawy o systemie oświaty może działać rada rodziców która stanowi reprezentację rodziców, która stanowi reprezentację rodziców uczniów
zasady tworzenia rady rodziców ustala ogól rodziców,
rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który musi być zgodny ze statutem szkoły i oparty jest głównie o zasady pracy dawnych komitetów rodzicielskich z uwzględnieniem nowych treści i form działania.
rada rodziców może występować do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
rada rodziców bierze udział w perspektywicznym programowaniu pracy szkoły, współdziała w realizowaniu programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły,
rada rodziców organizuje działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym,
rada rodziców może uczestniczyć w planowaniu wydatków szkoły i podejmuje działania na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla szkoły, zwłaszcza na działalność opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną,
w celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł» Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły określa "regulamin dotyczący spraw finansowych byłego KR.
Uczeń w szkole powinien czuć się tak jak we własnym domu, będąc współodpowiedzialnym za miejsce i jakość pracy i zabawy w miarę potrzeb i możliwości jego wieku, zadań i obowiązków uczniowskich. Opinie i wnioski dot. wszystkich spraw szkoły zgłaszają uczniowie dyrektorowi i radzie pedagogicznej za pośrednictwem samorządu uczniowskiego, którego tworzą wszyscy uczniowie art.55 ustawy o systemie oświaty. Samorząd uczniowski przedstawia swoje wnioski i opinie organowi szkoły dot.głównie realizacji podstawowych praw uczniów:
prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowania właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu szkolnego.
Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Rodzice w ramach tego współdziałania mają prawo do:
znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w szkole i danej klasie.
znajomości przepisów i kryteriów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
znajomości kryteriów wymagań programowych i regulaminu oceniania,
uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów, osiągnięć i przyczyn trudności w nauce,
uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
wyrażania i opiniowania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły
spotkania z rodzicami powinny odbywać się co najmniej dwa razy w roku i na wywiadówkach podsumowujących klasyfikację semestralną,
rodzice mają prawo spotykać się z nauczycielami i wychowawcą indywidualnie
zgodnie z zarządzeniem MEN z dn.24.09.92r. /Dz. Urz. MEN nr 7 poz.32/ " Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych, bądź rocznych. O przewidywanym dla ucznia okresowym bądź rocznym stopniu niedostatecznym, należy poinformować ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem okresu bądź rocznych zajęć dydaktycznych w formie:
pisemnej informacji do rodziców, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru wg ustalonego wzoru:
Wychowawca klasy ....... informuje, że uczeń/uczennica ......... jest zagrożony/a ocenami niedostatecznymi z następujących przedmiotów ............
/podpis rodzica/ /podpis wychowawcy/
informacja ustna z zapisaniem notatki w dzienniku lekcyjnym i potwierdzonym podpisem przez rodzica.
Uczeń ma prawo do odwołania się od oceny i do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena okresowa bądź roczna jest jego zdaniem lub zdaniem rodziców / opiekun6w/ zaniżona. Tryb postępowania określa rozporządzenie MEN z dn.21.03.2001r. § 13,14 i 15.
Część IV.
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 4
Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych określają coroczne rozporządzenia MEN i KO. Organizacja roku szkolnego jest planowana co roku w planie pracy szkoły.
w szkole zajęcia dydaktyczno wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września ./z wyjątkiem soboty/ a kończą się w najbliższy piątek po 18 czerwca.
przerwy świąteczne określane są co roku na bieżąco .
ferie zimowe trwają 2 tygodnie w m-cu I, II lub marcu /dokładny termin określa KO/.
Wiosenną przerwę świąteczną rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w pierwszy wtorek po świętach.
e)przerwa rekolekcyjna /wielkopostna/ co roku jest uzgadniana z władzami kościelnym naszej parafii.
Zajęcia dydaktyczne – w roku szkolnym dzielą się na dwa semestry: I – od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do ostatniej soboty stycznia
II – od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych w czerwcu.
Rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkole realizowany będzie w 5-ciu dniach tygodnia.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły najpóźniej do 15 maja każdego roku, na podstawie ramowego planu nauczania zgodnego z zarządzeniem MEN. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, czyli Rada Gminy w Inowrocławiu oraz opiniuje organ nadzorujący Kuratorium Oświaty,
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się liczbę pedagogicznych pracowników szkoły, administracji i obsługi, liczbę stanowisk kierowniczych, liczbę dzieci, oddziałów, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora szkoły.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planie nauczania i programem nauczania wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego - zgodnie z podstawami programowymi MEN i zatwierdzonym przez MEN.
W szkole liczącej ponad 100 uczniów tworzy się oddziały w każdej klasie. Liczba uczniów w oddziale wynika z liczby dzieci danego rocznika w obwodzie szkoły . O liczebności uczniów w oddziale klasowym decyduje zarządzenie MEN oraz warunki lokalowe szkoły. Liczba dzieci w SP Jaksicach nie może przekraczać 26 uczniów w oddziale klasowym.
Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących pow. 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących ponad 26 uczniów.
Zajęcia z wychowania fizycznego w kl. IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III /nauczanie zintegrowane/ szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone w planie nauczania. Szczegółowy rozkład zajęć dziennych ustala nauczyciel w ramach nauczania zintegrowanego.
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
Godzina lekcyjna trwa 45 min. Przerwy od 10 -15min., z wyjątkiem klas I-III, gdzie nauczyciel ustala długość zajęć edukacyjnych i przerw indywidualnie.
Podział oddziału na grupy na zajęcia wymagające specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa uzależniony jest od środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych i międzyoddziałowych.
Czas trwania zajęć wymienionych w ust.1 oraz zasad ich prowadzenia ustala dyrektor szkoły zgodnie z prawem oświatowym /wewnętrznym i ogólnym/.
16 Zajęcia o których mowa w ust. 1 są organizowane w ramach posiadanych środków finansowych.
17.Liczba uczestników kół zainteresowań, zespołów oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
18 Na zajęciach fakultatywnych organizowanych w grupach międzyoddziałowych liczba uczniów nie może być niższa niż 15.
Dla uczniów, którzy muszą przebywać dłużej w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdów do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
Liczba uczniów w grupie wychowawczej w swietlicy szkolnej nie powinna przekraczać 25.
Nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa. Obowiązek dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum /w innej szkole/ nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym w którym kończy 18 lat. Na wniosek rodziców naukę w szkole może także rozpocząć dziecko, które z dniem l września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii PPP.
W uzasadnionych przypadkach dziecko może być odroczone z obowiązku szkolnego, nie dłużej jednak niż o l rok, po uzyskaniu odpowiedniej opinii PPP.
W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez PPP rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły podstawowej może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie, może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły lub jej ukończenia na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych przez szkołę której dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego /Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 21 marca 2001 r./.
Na wniosek rodziców i na podstawie zaświadczenia lekarskiego, dyrektor szkoły może zezwolić na nauczanie indywidualne po orzeczeniu PPP i decyzji Kuratorium Oświaty.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach. Kurator Oświaty może zwolnić od spełniania obowiązku szkolnego dziecko, które ukończyło 15 lat. /na wniosek rodziców i orzeczenia PPP/.
Szkoła przyjmuje słuchaczy zakładu kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli. Pisemne porozumienie powinno dotyczyć całokształtu zobowiązań i świadczeń.
Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożywania ciepłego napoju /herbata, mleko, sok szczególnie w okresie zimowym/.
Odpłatność za korzystanie napoju ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców. Uczniowie mogą korzystać z dożywiania finansowanego przez GOPS w postaci suchego prowiantu , owoców, jogurtów, obiadów /dzieci z rodzin ubogich/.
Uczniowie mają prawo i obowiązek korzystania z biblioteki gminnej w Jaksicach w pełnym zakresie.
W przypadku przedłużających się niekorzystnych warunków pogodowych lub innych klęsk żywiołowych, dyrektor szkoły po uzgodnieniu z organem prowadzącym, może na okres do 30 dni wprowadzić następujące uregulowania i zarządzenia:
zawiesić zajęcia dydaktyczne całkowicie
wprowadzić tylko zajęcia opiekuńcze
skrócić czas lekcji do 30 minut /np., gdy temperatura w klasach obniży się poniżej 15°C /.
Dla realizacji celów statutowych szkoły posiada następujące pomieszczenia
zastępcze pomieszczenia kuchenne,
zastępczą salę gimnastyczną wraz z prostymi szatniami i kantorkiem wf
pomieszczenie na sprzęt podręczny do pracowników obsługi,
pomieszczenie na magazyn pomocy naukowych i sprzętu,
korytarzowe wnęki z wieszakami spełniającymi rolę szatni
pomieszczenie kancelaryjne, gabinet dyrektora i pokój nauczycielski,
izby lekcyjne
sanitariaty wewnętrzne
dziedziniec z płytami, boiska, bieżnię, skocznię, rabatki wokół szkoły, oraz muszlę koncertową.
Szkoła zlokalizowana jest w dwóch budynkach:
1przy ul. Szkolnej 2, /dla klas I-III/
2 przy ul. Szosa Bydgoska 11 /dla kl. IV-VI/
Część V.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 5
W szkole zatrudnieni są nauczyciele, pracownik administracji i obsługi
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwa powierzonych ich opiece uczniów.
Każdy nauczyciel musi systematycznie kontrolować miejsce, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze. Dostrzeżone zagrożenie musi sam usunąć albo niezwłocznie zgłosić dyrektorowi szkoły. Ważnym czynnikiem bezpieczeństwa jest kontrola uczniów na każdej lekcji oraz reagowanie na nagła "zniknięcie" bez usprawiedliwienia ucznia ze szkoły.
Za zaniedbania związane z bezpieczeństwem dzieci odpowiada bezpośrednio nauczyciel zgodnie z Kodeksem pracy, Kartą Nauczyciela , regulaminem prącym przepisami bhp. W wyniku rażących zaniedbań, których powodem było zagrożenie życia i zdrowia ucznia mogą być powiadomione organy ścigania.
W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku / przyroda, technika, wf, pracownie informatyczno-techniczne itp/ każdy prowadzący zajęcia musi zbadać i zadbać szczególnie o:
zabezpieczenie maszyn i urządzeń,
zabezpieczenie substancji trujących i żrących
opiekun pracowni /sali/ opracuje regulamin pracowni /sali/ a w nim zasady bezpieczeństwa, z którymi zapoznaje uczniów na początku roku szkolnego odnotowując to w dzienniku zajęć
Nauczyciel otwiera i zamyka salę /pracownię/ po zakończeniu lekcji
Nauczyciel rozpoczyna i kończy zajęcia punktualnie. Za zaniedbania w tym zakresie odpowiada dyscyplinarnie przed dyrektorem szkoły.
W sali gimnastycznej i na boisku szkolnym trzeba sprawdzić sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć zadbać o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów. Nauczyciele muszą dostosować wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów, podczas ćwiczeń na przyrządach uczniowie musza być asekurowani przez nauczyciela lub współćwiczącego. Nie wolno wydawać uczniom bez obecności nauczyciela, kuli, dysku, ciężarów oraz innego typu sprzętu i kluczy
W czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele dyżurni pełnią dyżury sumiennie i aktywnie. Muszą zapobiegać niebezpiecznym zabawom niszczeniem sprzętu i nagannym zachowaniem /bójki, rzucanie kamieniami, wchodzenie na konstrukcje szkolne itp/. za zaniedbania w tym zakresie nauczyciel odpowiada dyscyplinarnie przed dyrektorem szkoły.
Za bezpieczeństwo na wycieczkach, biwakach, imprezach szkolnych i poza szkolnych /typu olimpiady, konkursy, zawody, festyny itp/ odpowiada opiekun któremu powierzono obowiązki opiekuna grupy, klasy, zespołu/
a/ dokładne zasady w tej sprawie reguluje Rozporządzenie zawarte Dz.U.65 póz.331 17.08.92 oraz Rozporządzenie MEN z dn.21.01.97r.,Dz.U. Nr 12, Zarządzenie z 29.09.1997r. Dz. Urz. nr 9 póz.40.
Postępowanie nauczycieli po zaistnieniu wypadku w którym brali udział uczniowie.
Jeżeli wypadek zdarzył się na terenie szkoły lub na obiektach podlegających szkole, w czasie lekcji lub w czasie przerwy, każdy nauczyciel, który jest świadkiem natychmiast wykonuje następujące czynności:
natychmiast zawiadamia dyrektora szkoły,
jeśli jest taka potrzeba zawiadamia pogotowie ratunkowe, straż pożarną lub najbliższy Ośrodek Zdrowia
przy drobnych skaleczeniach i uszkodzeniach ciała, udziela pierwszej pomocy korzystając z apteczki szkolnej lub zwraca się o pomoc do pielęgniarki szkolnej
jeżeli wypadek zdarzył się po godzinach lekcyjnych /zabawy szkolne, dyskoteki, konkursy itp./ opiekun sam decyduje o postępowaniu. W każdym trudniejszym przypadku zawiadamia dyrektora szkoły i w miarę potrzeby powiadamia służby lekarskie.
jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wycieczki /imprezy, konkursu, festynu/ poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik wycieczki /imprezy/ i za nie odpowiada.
Zadania nauczycieli w przypadku zagrożeń typu pożar, wybuch ,zatrucia, powódź
jeżeli w/w zdarzenie nastąpi w pomieszczeniach szkolnych /izba lekcyjna, sala, korytarz/ nauczyciel wykonuje czynności zgodnie z instrukcją umieszczoną w holu szkoły i szkoleniem OC:
stara się ugasić pożar dostępnymi środkami podręcznymi, zawiadamiając jednocześnie dyrektora szkoły jako szefa OC placówki b/ wykonuje polecenia szefa OC /dyrektora szkoły/
Jeżeli w szkole zostanie przez dyrektora szkoły lub innego pracownika ogłoszona ewakuacja /1dzwonek długi + 3 krótkie/ nauczyciel /opiekun/ bezzwłocznie wyprowadza uczniów ustalonymi drogami ewakuacyjnymi /droga ewakuacyjna zaznaczona i wywieszona w gablocie szkolnej w nowym i starym budynku szkolnym/ nakazuje im posuwać się w rzędzie lub w dwu rzędach trzymając się za ręce. Sam idzie na czele rzędu trzymając pierwsze dziecko za rękę. Trzymanie się dzieci za ręce jest konieczne w przypadku zadymienia.
w przypadku pożaru, wybuchów, trujących oparów i zadymienia niezwłocznie alarmujemy straż pożarną i zawiadamiamy dyrektora szkoły, który decyduje w którą stronę i w jakim kierunku ewakuujemy uczniów i umieszczamy w bezpiecznym miejscu /sprawy te reguluje plan i instrukcja OC/.
Nauczyciel odpowiada merytorycznie za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego i wychowawczo-opiekuńczego zgodnego z przyjętym programem nauczania i wychowania.
Część VI.
ZADANIA, UPRAWNIENIA, ODPOWIEDZIALNOŚĆ.
§ 6
Zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze.
Szkoła realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych klasach i zespołach. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów osiągają w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w planie pracy szkoły i w programach nauczania.
Nauczyciel wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej wnioskuje o jego wzbogacenie i modernizację do organów kierowniczych szkoły i organu prowadzącego szkołę
Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
Udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznaniu potrzeb uczniów.
Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i wymaga wiedzy od uczniów.
Informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrektore a także RP o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów
Informuje rodziców i uczniów o ocenach semestralnych i rocznych zgodnie z przepisami.
Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego w ramach CEN, studia podyplomowe itp.
Nauczyciel jest hospitowany i podlega ocenie pracy przez dyrektora szkoły zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego.
Prowadzi prawidłowo wg ogólnych ustaleń dokumentację pedagogiczną ze swojego przedmiotu i innych zajęć przydzielonych w projekcie organizacyjnym szkoły.
Decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych programów nauczania, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu.
Współpracuje w ramach zespołu ustalającego szkolny zestaw programu nauczania.
Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów w ramach szkolnego systemu oceniania.
Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych swoich uczniów.
Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły i organem nadzorującym i prowadzącym szkołę za:
poziom wyników nauczania w przedmiocie nauczania stosownie do realizowanego programu nauczania i warunków w jakich pracuje.
sprawy wychowawcze w klasach i zespołach z którymi pracuje /na jednostce lekcyjnej i pozalekcyjnej, a także w czasie pełnienia dyżurów/
stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz przydzielonych środków dydaktycznych, d/ odpowiada przed władzami szkolnymi cywilnie lub karnie za:
tragiczne skutki wynikające z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, a także przydzielonych dyżurów,
za zniszczenia lub stratę elementów majątku szkolnego oraz wyposażenia szkoły /przydzielone przez dyrekcję szkoły/ wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
Nauczyciel-wychowawca /klasy, grupy wychowawczej / realizuje priorytety planu wychowawczego szkoły zgodny ze szkolnym planem wychowawczym opracowywanym co roku.
programuje, organizuje proces wychowania w zespole m.in.:
tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole klasowym, rodzinie i społeczeństwie,
rozwiązuje konflikty w zespole klasowym jak również między wychowankami a społecznością szkoły,
przy pomocy właściwych celów skupia aktywność zespołu, przekształca klasę w grupę samowychowania i samorządności
współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami szkolnymi.
ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców z wychowawcami PDDz, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania. Włącza rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy.
prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia /dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa szkolne itp./
Nauczyciel ma prawo do:
do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swojej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły i instytucji wspomagającej szkołę,
ustala ocenę z zachowania uczniom swojej klasy,
ma prawo ustalić /przy współudziale klasy, rady rodziców/ własne formy nagradzania i motywowania wychowanków.
ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych i materialnych swoich wychowanków do dyrekcji szkoły, służby zdrowia i władz prowadzących szkołę.
Nauczyciel odpowiada:
służbowo przed dyrektorem szkoły za osiągnięcia celów wychowawczych w swojej klasie,
za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły.
za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej,
za prawidłowe prowadzenie dokumentacji swojej klasy /grupy/,
Część VII.
ZADANIA SEKRETARZA SZKOŁY I PRACOWNIKÓW OBSŁUGI
§ 7
Zadania sekretarza szkoły oraz pracowników obsługi określa zakres obowiązków znajdujący się w aktach osobowych wymienionych pracowników.
Zadania tej grupy pracowników wynikają z indywidualnego przydziału obowiązków.
Regulamin wynagradzania i premiowania pracowników obsługi i administracji znajduje się w dokumentacji szkoły.
Część VIII.
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 8
Zasady rekrutacji uczniów.
Do szkoły przyjmowane są wszystkie dzieci w wieku szkolnym zamieszkałe w jej obwodzie oraz dzieci spoza obwodu szkolnego, których rodzice /na własną prośbę/ wyrażą chęć posyłania.do tut.szkoły. Również dzieci z naszego obwodu szkolnego, na prośbę rodziców, mogą uczęszczać do innej szkoły. Rodzice taki fakt zgłaszają na piśmie dyrektorowi szkoły.
Wiek szkolny dziecka określa ustawa o systemie oświaty.
W szczególnych przypadkach, na wniosek rodziców i po zasięgnięciu opinii PPP dyrektor szkoły może podjąć decyzję o wcześniejszym, lub późniejszym przyjęciu dziecka do szkoły o 1 rok.
Za spełniania obowiązku szkolnego uznaje się również dzieci i młodzież uczęszczającą so szkół specjalnych.
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą /zgodnie z art.16 pkt.8 ustawy o systemie oświaty/. 6/ Zgodnie z art.17 wymienionej ustawy dziecko, którego odległość do szkoły w kl. I-IV przekracza 3 km, a w klasie V-VI przekracza 4km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu lub zwrot kosztów podróży, przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Prawa ucznia:
Uczeń ma prawo do właściwego kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej /wykorzystanie na wypoczynek przerw między lekcyjnych oraz zwolnień od zadań domowych na okres ferii i przerw świątecznych/.
wychowania i opieki odpowiedniej do wieku osiągniętego rozwoju psychofizycznego ,
zapoznania się z programem nauczania i wymaganiami,
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny, ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce / sprawdziany obejmujące materiał powyżej 3 ostatnich lekcji muszą być zapowiedziane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. W jednym dniu może być tylko jeden taki sprawdzian, w tygodniu trzy/.
opieki wychowawczej i odpowiednich warunków w szkole zabezpieczających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowanie jego godności,
swobodnego wyrażania myśli i przekonań dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób.
uczniowie i opiekunowie mają prawo do wglądu prac pisemnych i sprawdzianów.
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów poprzez branie udziału w organizowanych przez szkołę dodatkowych zajęć pozalekcyjnych lub poza szkołą.
pomocy w przypadku trudności w nauce / m.in. uczestnictwo w zajęciach dydaktyczno wyrównawczych/.
pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
korzystanie z pomieszczeń i sprzętu szkolnego poza godzinami lekcyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
wpływ na życie szkoły w ramach działalności samorządowej oraz zrzeszenie się w organizacjach działających na terenie szkoły.
redagowanie i wydawanie gazetki szkolnej,
spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą,
uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej na podstawie egzaminu eksternistycznego
ukończenia szkoły podstawowej w skróconym czasie
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym
korzystania z poradnictwa PPP,
składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ocena semestralna lub roczna jest jego zdaniem lub zdaniem rodziców zaniżona. Tryb postępowania regulują przepisy MEN rozporządzenie z dnia 21.03.2001r. ) opiniowania pracy nauczyciela /ocena pracy nauczyciela/
otrzymania świadectwa z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku rocznej klasyfikacji średnia ocen wynosi 4,75 i co najmniej dobra ze sprawowania.
Obowiązki ucznia:
systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły a w szczególności:
regularnie uczęszczać na zajęcia szkolne,
systematycznie przygotowywać się do zajęć szkolnych,
terminowo usprawiedliwiać swoją nieobecność na zajęciach lekcyjnych / nieobecność trwająca krócej niż 1dzień ustnie, natomiast nieobecność dłuższa pisemnie lub ustnie przez rodzica najpóźniej trzeciego dnia po przybyciu do szkoły/.
przestrzegać
zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów,
nauczycieli
i innych pracowników szkoły,
dbać o zdrowie swoje i kolegów /przestrzeganie zasad bhp, unikanie nałogów/
g) dbać o mienie szkolne, ład i porządek w szkole
podporządkowywać się poleceniom dyrektora szkoły, nauczycieli i innych pracowników szkoły, a także samorządowi szkolnemu.
4.
Nagrody
Uczeń może otrzymać nagrodę za:
a)
bardzo dobre wyniki w nauce
uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach,
aktywną pracę w organizacjach szkolnych
d) wyraźną poprawę wyników nauczania.
5. Nagroda może mieć postać
a) pochwały ustnej wobec
uczniów całej szkoły /na apelu szkolnym/
b)
pochwały pisemnej /dyplom, list pochwalny do rodziców/
c)
nagrody książkowej,
d) nagrody
rzeczowej,
e) pucharu.
6.
Uczeń może być ukarany za:
a) lekceważenie obowiązków
szkolnych
b) naruszenie porządku szkolnego,
c) naruszenie
porządku publicznego
d) wykroczenia powodującego zagrożenie
zdrowia,
7.
Kara może mieć postać
a) upomnienia
wychowawcy,
b) upomnienia dyrektora szkoły,
c) podjęcia
działań wychowawczych mających na celu naprawienie szkody
d) przeniesienia do równoległej
klasy
e) przeniesienia do innej szkoły przez kuratora oświaty na
wniosek dyrektora szkoły.
f) w zależności od wagi wykroczenia ucznia rada pedagogiczna zwraca się do rodziców (prawnych opiekunów) o naprawienie wyrządzonej szkody lub wykonanie innej pracy na rzecz szkoły.
8. O przyznaniu uczniowi lub zastosowaniu wobec niego kary informowani są rodzice lub prawni opiekunowie ucznia.
Część IX .
CEREMONIAŁ SZKOŁY
§ 9
Szkoła posiada własny hymn pt. "Nasza jaksicka gromada"
Każdy apel zaczyna się meldunkiem złożonym dyrektorowi szkoły przez przewodniczącego samorządu uczniowskiego.
Strojem szkolnym jest dowolny strój w spokojnych, ciemnych barwach.
Część X.
ZADANIĄ REALIZOWANE PRZEZ SZKOŁĘ
§ 10
W zakresie zadań realizowanych przez szkołę. Placówka działa również w oparciu o:
regulamin pracy
regulamin wynagradzania pracowników,
plan pracy rady rodziców,
roczne plany pracy
programy profilaktyczne
realizację ścieżek edukacyjnych / ekologicznej .zdrowotnej. czytelniczej i medialnej;; regionalnej. patriotycznej i obywatelskiej.
7. bieżące zalecenia powizytacyjne
Część XI.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§11
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
Zasady prowadzenia przez-szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.