Inowrocław, dnia 22.04.2003r.
Gminny Zakład
Komunalny
Inowrocław
Wniosek o zatwierdzenie
taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i zbiorowego odprowadzania ścieków
Gminny Zakład Komunalny z siedzibą w
Kruśliwcu
przedkłada wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego
zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na
terenie Gminy Inowrocław na okres od dnia 01.07.2003 roku do dnia
30.06.2004roku.
Taryfy
opracowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 czerwca 2001r. o
zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
(Dz. U. nr 72, poz. 747) oraz
z przepisami wykonawczymi do tej
ustawy.
Ceny zawarte w taryfach określono na podstawie niezbędnych przychodów dla prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Inowrocław.
Załączniki:
uzasadnienie
tabele nr 1 - 8
Uzasadnienie
Informacje ogólne
Niniejsze taryfy stanowią zestawienie cen za zbiorowe
zaopatrzenie
w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
obowiązujące na terenie gminy Inowrocław na okres od dnia 01 lipca
2003 roku do dnia 30 czerwca 2004 roku. Taryfy określają także
warunki ich stosowania.
Opracowane zostały na podstawie zasad określonych w art. 20 –
23
ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w
wodę i
zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72,
poz. 747) zwanej dalej
ustawą oraz przepisów
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 12 marca 2002r. w
sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o
zatwierdzanie taryf
oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie
w wodę i
zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257),
zwanego dalej rozporządzeniem.
Taryfowe ceny dotyczą wszystkich odbiorców usług
wodociągowo –
kanalizacyjnych świadczonych przez Gminny
Zakład Komunalny Inowrocław.
Rodzaj prowadzonej działalności
Gminny Zakład Komunalny Inowrocław prowadzi m.in.
działalność
w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i zbiorowego
odprowadzania ścieków.
Taryfowe grupy odbiorców usług
Uwzględniając sposób korzystania z urządzeń
wodociągowo –
kanalizacyjnych oraz koszty zaopatrzenia w
wodę i odprowadzania ścieków ustalono jedną taryfową grupę
odbiorców.
Rodzaje i wysokość cen
W zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków dla wszystkich odbiorców zastosowano taryfy jednoczłonowe.
Lp. |
Taryfowa grupa odbiorców |
Wyszczególnienie |
Cena brutto (z VAT) |
Jedn. miary |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
|
I
|
cena za 1 m3 dostarczonej wody
|
1,71
|
zł/m3
|
Lp. |
Taryfowa grupa odbiorców |
Wyszczególnienie |
Cena brutto (z VAT) |
Jedn. miary |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
|
I
|
cena za 1 m3 odprowadzonych ścieków
|
2,21
|
zł/m3
|
Stawka podatku, zgodnie z obowiązującymi przepisami, obecnie wynosi 7%.
Warunki stosowania cen i stawek opłat
Zakres świadczonych usług dla odbiorców i lokalne uwarunkowania ich świadczenia.
Szczegółowy zakres usług wodociągowo – kanalizacyjnych świadczonych przez przedsiębiorstwo aktualnie oraz planowanych przedstawia „Planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2003 – 2006” stanowiącego załącznik do niniejszego wniosku.
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę wynikające z zadań własnych gminy, dokonywane jest dla wszystkich odbiorców usług w oparciu o takie same zasady technologiczne i techniczne. Zróżnicowanie pod względem ilości poboru wody uzasadnia taryfa obejmująca cenę za każdy dostarczony jej m3.
W zakresie dostawy wody zakład ponosi jednakowe koszty stałe obsługi swoich klientów.
Wobec odbiorców korzystających z usług zakładu w zakresie dostawy wody a będących równocześnie dostawcami ścieków do urządzeń kanalizacyjnych zakład ponosi też jednakowe koszty.
Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług, w tym informacje
dotyczące wpływu ustalonych taryf na ich poprawę
Określone
w taryfach ceny i stawki opłat stosuje się przy zachowaniu standardów
jakościowych obsługi klientów, które wynikają
z
obowiązujących przepisów prawnych. Jakość wody produkowanej
przez przedsiębiorstwo jest zgodna z normami krajowymi
Także
woda kupowana od Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji
w
Inowrocławiu w pełni spełnia krajowe normy jakości wody
Proponowane taryfy winny zapewnić wysoki poziom świadczonych usług, stabilność dostaw wody i ciągłą gotowość urządzeń do odbioru ścieków.
6. Spodziewane korzyści ekonomiczne przy wprowadzaniu nowych metod alokacji kosztów
Wprowadzone taryfy powinny zagwarantować w roku ich obowiązywania
osiągnięcie niezbędnych przychodów na pokrycie kosztów ujmowania poboru i uzdatniania wody, utrzymania i rozbudowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
Zakład będący jednostką budżetową od kilku lat nie zmieniał ceny za dostarczaną wodę . Obecnie cena 1,30 zł/m3 (brutto) nie zapewnia właściwych warunków funkcjonowania Zakładu w zakresie dostarczania wody
i
odprowadzania ścieków. Ta dziedzina działalności Zakładu
przynosi straty. Cena obowiązująca dotychczas jest zdecydowanie
poniżej średniej ceny krajowej (~2,30 zł/m3 wg danych Izby
Gospodarczej Wodociągi Polskie
w roku 2002).
W okresie obowiązywania nie zmienianej ceny za dostarczana wodę Zakład ponosił coraz wyższe koszty, na których wysokość nie miał żadnego wpływu.
W
ostatnich latach bardzo dużo (ustawowo) zwiększono wysokość opłat za
gospodarcze korzystanie ze środowiska tj. za pobór wody i
odprowadzanie ścieków. Znacznie powyżej inflacji wzrosły ceny
energii. Zwiększyły się również opłaty za wodę kupowaną od
Przedsiębiorstwa Wodociągów
i Kanalizacji w Inowrocławiu.
Także za odprowadzane ścieki Zakład nie miał dotychczas ustalonej ceny. Dlatego w latach poprzednich koszty w Zakładzie były rozliczane tylko na wodę. Obecnie część z tych kosztów będzie rozliczana na ścieki.
Reasumując, proponowane taryfy powinny być pierwszym etapem poprawy sytuacji zakładu w dziedzinie dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Zmiany warunków ekonomicznych w roku obowiązywania taryf
Przy
ustalaniu taryf podstawę stanowiły (zgodnie z wymogami
rozporządzenia) dane ewidencji księgowej dotyczące ostatniego roku
obrotowego tj. 2002 roku. Ze względu na uwarunkowania o których
mowa w pkt. 6 także za rok obrachunkowy przyjęto dane za rok 2002.
Wzrost opłat jest stosunkowo wysoki, ale utrzymywanie ich na obecnym
poziomie dalej jest już niemożliwe. Warto zaznaczyć, że Zakład
zgodnie z przepisami (rozporządzenie § 9.3) zaliczył w koszty
część odpisów umorzeniowych, aby móc z nich
w
przyszłości finansować inwestycje w dziedzinie wodociągowo –
kanalizacyjnej. Należy podkreślić, że ceny te w wartościach brutto
uwzględniają stawkę podatku VAT – 7% i w przypadku ewentualnej
zmiany tej stawki w okresie obowiązywania taryf winny być skorygowane
o kwoty wynikające z takiej zmiany bez zmiany cen netto.
Przedstawiając powyższe uwarunkowania uprzejmie prosimy o uchwalenie proponowanych taryf.
Załącznik: tabele nr 1 – 8
We wszystkich tabelach przyjęto:
ostatni rok obrotowy – rok 2002
rok obrachunkowy poprzedzający wprowadzenie nowych taryf – rok 2002
wszystkie ceny brutto (za wyjątkiem opisanych jako netto – tabele nr 4 i 5)
Tabela 1. Porównanie cen i stawek opłat z ostatniego roku obrotowego, z roku obrachunkowego poprzedzającego wprowadzenie nowych taryf oraz roku obowiązywania nowych taryf dotyczących zaopatrzenia w wodę
Lp. |
Wyszczególnienie
|
Ostatni rok obrotowy |
Rok obrachunkowy poprzedzający wprowadzenie nowych taryf |
Rok obowiązywania nowych taryf |
Zmiana % |
|||||||||||
Taryfowa grupa odbiorców usług |
Rodzaj cen i stawek opłat |
Wielkość cen i stawek opłat |
||||||||||||||
wielkości średnio roczne |
wielkości na koniec roku |
wielkości średnio roczne |
wielkości na koniec roku |
wielkości średnioroczne = na koniec roku obowiązywania taryf |
|
|||||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||||
1. |
Grupa I |
- cena wody (zł/m3) 1) - stawka opłaty za rozliczenia (zł/odbiorcę) - cena wskaź-nikowa 2) |
1,30
1,30
|
1,30
1,30 |
1,30
1,30 |
1,30
1,30 |
1,71
1,71 |
31,54
31,54 |
31,54
31,54 |
31,54
31,54 |
31,54
31,54 |
Uwagi:
1)
cena wody średnioroczna – suma opłat za wodę w
poszczególnych miesiącach roku w zł podzielona przez
roczną sprzedaż wody w m3
cena wskaźnikowa – suma rocznych opłat za wodę i rocznych opłat stałych w zł podzielona przez roczną wielkość sprzedaży wody w m3.
Lp. |
Wyszczególnienie
|
Ostatni rok obrotowy |
Rok obrachunkowy poprzedzający wprowadzenie nowych taryf |
Rok obowiązywania nowych taryf |
Zmiana % |
|||||||||||
Taryfowa grupa odbiorców usług |
Rodzaj cen i stawek opłat |
Wielkość cen i stawek opłat |
||||||||||||||
wielkości średnio roczne |
wielkości na koniec roku |
wielkości średnio roczne |
wielkości na koniec roku |
wielkości średnioroczne = na koniec roku obowiązywania taryf |
|
|||||||||||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||||
1. |
Grupa I |
- cena ścieków 1) - stawka opłaty za rozliczenia - cena wskaź-nikowa 2) |
-
- |
-
- |
-
- |
-
- |
2,21
2,21 |
-
- |
-
- |
-
- |
-
|
Uwagi:
1)
cena ścieków – suma opłat za ścieki w
poszczególnych miesiącach roku w zł podzielona przez
roczną ilość odprowadzonych ścieków w m3
cena wskaźnikowa – suma rocznych opłat za odprowadzone ścieki i rocznych opłat stałych w zł podzielona przez roczną ilość odprowadzonych ścieków w m3.
Tabela 3. Ustalenie poziomu niezbędnych przychodów
Lp. |
Wyszczególnienie |
Przychody – wykonanie |
Niezbędne przychody |
|
Ostatni rok obrotowy w zł |
Rok obrachunkowy poprzedzający wprowadzenie nowych taryf w zł |
Rok obowiązywania nowych taryf w zł |
||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Zaopatrzenie w wodę |
|
|
|
|
1) koszty eksploatacji i utrzymania |
685.569 |
685.569 |
489.300 |
2) umorzenie |
- |
- |
180.000 |
|
3) raty
kapitałowe ponad wartość |
- |
- |
- |
|
4) odsetki |
- |
- |
- |
|
5) rezerwa na należności nieregularne |
- |
- |
- |
|
6) marża zysku |
- |
- |
15.000 |
|
7) wartość niezbędnych przychodów |
518.177,66 |
518.177,66 |
684.800 |
|
2. |
Odprowadzanie ścieków |
|
|
|
|
1) koszty eksploatacji i utrzymania |
- |
- |
257.538 |
2) umorzenie |
- |
- |
50.000 |
|
3) raty
kapitałowe ponad wartość |
- |
- |
- |
|
4) odsetki |
- |
- |
- |
|
5) rezerwa na należności nieregularne |
- |
- |
- |
|
6) marża zysku |
- |
- |
10.000 |
|
7) wartość niezbędnych przychodów |
- |
- |
317.538
|
Tabela 4. Kalkulacja cen za wodę i odprowadzanie ścieków metodą alokacji prostej
Lp. |
Wyszczególnienie |
|
Grupa I |
||
0 |
1 |
2 |
1. |
Zaopatrzenie w wodę |
|
|
1) wartość niezbędnych przychodów w zł/rok |
684.800 |
2) zużycie wody w m3/rok |
428.800 |
|
3) cena 1 m3 wody w zł/m3 (netto) |
1,60 |
|
2. |
Odprowadzanie ścieków |
|
|
1) wartość niezbędnych przychodów w zł/rok |
367.538 |
2) odprowadzone ścieki w m3/rok |
153.400 |
|
3) cena usługi odprowadzania ścieków w zł/m3 (netto) |
2,07 |
Tabela 5 Zestawienie przychodów według grup odbiorców usług, z uwzględnieniem wielkości zużycia oraz cen i stawek opłat w roku obowiązywania nowych taryf w złotych (netto)
Lp. |
Wyszczególnienie |
|
Grupa I |
||
0 |
1 |
2 |
1. |
Zaopatrzenie w wodę |
|
|
1) zużycie wody w m3/rok |
428.000 |
2) cena za m3 wody w zł/m3 |
1,60 |
|
3) stawka opłaty stałej w zł/jedn. odniesienia - |
- |
|
4) opłata zmienna w zł/rok |
- |
|
5) opłata stała w zł/rok |
- |
|
6) wartość przychodów w zł/rok |
684.800 |
|
2. |
Odprowadzanie ścieków |
|
|
1) ilość ścieków odprowadzonych rocznie w m3/rok |
153.400 |
2) cena usługi odprowadzenia ścieków w zł/m3 |
2,07 |
|
3) stawka opłaty stałej w zł/jedn. odniesienia |
- |
|
4) opłata zmienna w zł/rok |
- |
|
5) opłata stała w zł/rok - |
- |
|
6) wartość przychodów w zł/rok |
317.538 |
Tabela 6 Skutki finansowe zmiany cen i stawek opłat za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków
Lp. |
Wyszczególnienie |
|
|
Grupa I |
Ogółem |
||
0 |
1 |
2 |
5 |
1. |
Zaopatrzenie w wodę |
|
|
|
Wartość przychodów |
|
|
1) w roku obowiązywania nowych taryf |
684.800 |
684.800 |
|
2) w roku obrachunkowym poprzedzającym wprowadzenie nowych taryf |
518.178 |
518.178 |
|
Wzrost przychodów „1)”/”2)”% |
32,16 |
32,16
|
|
2. |
Odprowadzanie ścieków |
|
|
|
Wartość przychodów |
|
|
1) w roku obowiązywania nowych taryf |
317.538 |
317.538 |
|
2) w roku obrachunkowym poprzedzającym wprowadzenie nowych taryf |
- |
- |
|
Wzrost przychodów „1)”/”2)”% |
- |
- |
Lp. |
Wyszczególnienie |
Ostatni rok obrotowy w zł |
Rok obrachunkowy poprzedzający wprowadzenie nowych taryf w zł |
Rok obowiązywania nowych taryf w zł |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1. |
Wynagrodzenia ZUS Materiały Energia Podatki i opłaty Umorzenie Pozostałe koszty Zakup wody |
338.900 68.898 35.090 135.406 56.084 - 21.541 29.650 |
338.900 68.898 35.090 135.406 56.084 - 21.541 29.650 |
237.200 48.200 24.500 94.800 39.200 180.000 15.100 30.300 |
|
2. |
Koszty całkowite |
685.569 |
685.569 |
669.300 |
Lp. |
Wyszczególnienie |
Ostatni rok obrotowy w zł |
Rok obrachunkowy poprzedzający wprowadzenie nowych taryf w zł |
Rok obowiązywania nowych taryf w zł |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1. |
Wynagrodzenia ZUS Materiały Energia Podatki i opłaty Umorzenie Pozostałe koszty Opłaty za odbiór ścieków |
- - - - - - - - |
- - - - - - - - |
104.538 17.000 10.000 40.000. 15.000 50.000 6.000 65.000 |
|
2. |
Koszty całkowite |
- |
- |
307.538 |