WPROWADZENIE


Gminny Zakład Komunalny z siedzibą w Kruśliwcu został powołany Uchwałą Rady Gminy Inowrocław XXVII/188/94 z dnia 24.03.1994r. w związku z zadaniami nałożonymi w uchwale i w oparciu o ustawę z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U.Nr 72 poz. 747).

Zakład prowadzi statutową działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Zezwolenie na prowadzenie działalności w przedmiotowym zakresie posiadamy na czas nieokreślony.

Plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych został opracowany na podstawie art.21 ust.1-3 ustawy z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Opracowując niniejszy plan uwzględniono uwarunkowania techniczne i ekonomiczne działalności przedsiębiorstw.

Art.15 ust. 1 w/w ustawy określa , że „Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane zapewnić realizację budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych , ustalonych przez Gminę w stadium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji”.

Nie zwalnia to jednakże Gminy z realizacji zadań w tym zakresie i nie oznacza to także przeniesienia tych zadań na Gminny Zakład Komunalny.

Zobowiązuje natomiast zakład do realizacji zadań dotyczących urządzeń będących w jego posiadaniu i wyszczególnionych w uchwalonym planie.

Urządzenia wodociągowe , których rozwój i modernizacja zamieszczona jest w planie zgodnie z art.2 pkt.16 ustawy , to ujęcia wód podziemnych , urządzenia do uzdatniania i magazynowania wody , sieci wodociągowe oraz urządzenia regulujące ciśnienie wody.

Urządzenia kanalizacyjne w rozumieniu ustawy to sieci kanalizacyjne , wyloty urządzeń kanalizacyjnych, służące do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz urządzenia podczyszczające i oczyszczające ścieki, a także przepompownie ścieków.

Zakres tematyczny planu zgodnie z art. 21.ust.2 ustawy określa w szczególności:

  1. planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych,

  2. przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach,

  3. przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie ścieków,

  4. nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach,

  5. sposoby finansowania planowanych inwestycji.

Plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych obejmuje okres 4 lat – od 2003 do 2006 roku. Jest on zgodny z kierunkami rozwoju Gminy określonymi w „STRATEGI ROZWOJU SPOŁECZNO – GOSPODARCZEGO” Gminy Inowrocław na lata 2002-2012 i miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Plan ma charakter otwarty, w związku z czym będzie sukcesywnie uzupełniany i korygowany. Dotyczy to zwłaszcza zmian w zakresie rozwojowym, kosztowym i masowym planowanych przedsięwzięć oraz kierunków pozyskiwania środków na ich realizację, których oczywiście nie można było przewidzieć.






  1. Planowany zakres usług wodociągowo-kanalizacyjnych

w latach 2003-2006.


Gminny Zakład Komunalny zgodnie z § 8 statutu prowadzi działalność, której przedmiotem jest:

  1. utrzymanie sprawności technicznej stacji uzdatniania wody- hydroforni znajdujących się na terenie Gminy Inowrocław i stanowiących mienie komunalne gminy,

  2. eksploatacja studni głębinowych w stacjach hydroforowych, zgodnie z

wydanymi pozwoleniami wodnoprawnymi,

  1. właściwa eksploatacja i konserwacja sieci wodociągowej na terenie Gminy Inowrocław oraz usuwanie wszelkich jej uszkodzeń i awarii, budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami,

  2. właściwa eksploatacja i konserwacja sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy Inowrocław oraz usuwanie wszelkich jej uszkodzeń i awarii,

  3. kontrola właściwej jakości wody w stacjach i sieci oraz wykonywanie w tym zakresie decyzji Powiatowego Inspektora Sanitarnego,

  4. zawieranie umów z odbiorcami na dostawę wody i odbiór ścieków oraz pobór należności,

  5. prowadzenie kalkulacji ceny wody i ścieków oraz przedstawienie jej do zatwierdzenia przez Radę Gminy Inowrocław,

  6. dokonywanie uzgodnień dokumentacji technicznej w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,

  7. wydawanie uzgodnień technicznych podmiotom ubiegającym się o opinię dotyczącą sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,

  8. przeprowadzanie kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych w lokalu i dokonania odczytu ich wskazań , dokonania badań i pomiarów, przeprowadzanie przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez Zakład, a także sprawdzanie ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci.

Realizując zaopatrzenie w wodę dla mieszkańców Gminy Inowrocław, woda jest ujmowana na siedmiu Stacjach Uzdatniania Wody z 16 studni głębinowych, gdzie jest uzdatniana w procesach odżelaziania poprzez napowietrzanie i filtracje w filtrach żwirowo-powietrznych, odmanganiana i chlorowana.

Stacje uzdatniania wody eksploatowane są na podstawie uzyskanych pozwoleń i decyzji na pobór wód podziemnych:


Łojewo - ważne do 30.04.2005 r ( OS – 6223-I/3/2000 )

Tupadły - ważne do 30.04.2006 r ( OSR – 6223-I/1/17/01 )

Jaksice - ważne do 30.04.2004 r ( OS – 6210 /e/1/99 )

Strzemkowo - ważne do 31.12.2002 r ( termin pozwolenia minął

jest w trakcie załatwiania)

Cieślin - ważne do 28.02.2005 r ( OS – 6223 – I/1/2000 )

Popowice - ważne do 30.04.2004 r ( OS – 6210 /e/2/99 )

Dziennice - ważne do 30.11.2003 r ( OS 6210/w/8/99 )










Sieć wodociągowa Gminy Inowrocław podzielona jest na osiem wododziałów. Układ ten ma związek z lokalizacją stacji uzdatniania wody.


WODODZIAŁ

ILOŚĆ UJĘĆ

WYDAJNOŚĆ

ŁOJEWO

2

1023 m³/d

TUPADŁY

2

350 m³/d

JAKSICE

3

291m³/d

STRZEMKOWO

3

306 m³/d

CIEŚLIN

2

195 m³/d

POPOWICE

2

30 m³/d

DZIENNICE

2

923 m³/d

TRZASKI


WODA ZAKUPIONA







Produkcja i zużycie wody w poszczególnych wododziałach kształtowały się w roku 2002 następująco:


WODODZIAŁ

PRODUKCJA

WODY

SPRZEDAŻ

WODY

ŁOJEWO

196672

163009.8

TUPADŁY

123243

76084.5

JAKSICE

60533

60989.7

STRZEMKOWO

102932

70394.1

CIEŚLIN

69783

39344.9

POPOWICE

7680

5096.3

DZIENNICE

Stacja uruchomiona w styczniu 2003 r.

Razem

563843

414919.3


Razem

2558
















Ponadto w roku 2002 zakupiono w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji 13327 m³ wody. Woda ta była dla mieszkańców wsi Komaszyce, Marulewy i w części Jacewa.

WODODZIAŁ

ILOŚĆ ODBIORCÓW

ŁOJEWO

441

TUPADŁY

366

JAKSICE

554

STRZEMKOWO

395

CIEŚLIN

149

POPOWICE

57

TRZASKI

181

DZIENNICE

415

Ilość odbiorców wody podlegających poszczególnym wododziałom:















100 % = 2558 odbiorców



Na stacjach uzdatniania wody eksploatowane na 16 ujęciach wody są pompy głębinowe. Średni ich „wiek” wynosi siedem lat, zaś czas eksploatacji wg. zegarów wynosi 3500 godzin.

Sieć wodociągowa w przeważającej części jest wykonana z rur PVC.

Sieć rozdzielcza z przyłączami wykonana jest przeważnie z węży typu PE.

Długość całkowita sieci wynosi 154 km w tym przyłączy jest 50,7 km.

Woda pod względem jakości podlega stałemu monitoringowi przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Inowrocławiu.



Do realizacji zadań w zakresie produkcji i dostawy wody zakład obok szeregu urządzeń i obiektów technologicznych dysponuje następującym sprzętem :

- koparko-ładowarka typu „Ostrówek” - 1 szt.

- samochód ciężarowy „ STAR 200 ” - 1 szt.

- samochód osobowo-dostawczy „ ŻUK „ - 2 szt.

- samochód asenizacyjny „ STAR 200 „ - 1 szt.

- agregat prądotwórczy 2,2 kW - 1 szt.

W zakresie działań zakładu istnieje też gospodarka ściekami. Na terenie osiedli administrowanych przez Agencję Własnośći Rolnej Skarbu Państwa tj. Cieślin, Gnojno, Łojewo, Stefanowo, Kruśliwiec, Strzemkowo i Sójkowo istnieją zorganizowane systemy kanalizacji ściekowej grawitacyjnej. Ścieki odprowadzane są do oczyszczalni typu „Bioblok” ( Łojewo ), rów cyrkula – cyjny ( Cieślin i Gnojno ) oraz osadniki Imhoffa w pozostałych obiektach. O ile systemy kanalizacyjne można uznać jako sprawne i poza konserwacją i awaryjnymi naprawami nie wymagają interwencji, to oczyszczalnie ścieków nie gwarantują osiągania parametrów ścieków przewidzianych przepisami. Obiekty te wymagają modernizacji.

Ponadto teren Gminy jest obsługiwany przez samochód asenizacyjny.

W roku 2002 obsłużono 90 odbiorców indywidualnych, 9 szkół oraz 9 obiektów Urzędu Gminy. Ogólnie wywieziono 4248 m³ ścieków na sumę 42500 zł.

Obok działalności statutowej przedsiębiorstwo świadczy szereg usług pomocniczych m.in.


  1. Plan przedsięwzięć rozwojowo-modernizacyjnych urządzeń

wodociągowych i kanalizacyjnych Gminnego Zakładu Komunalnego.


Plan obejmuje zakres przedsięwzięć związanych z usprawnieniem świadczonych usług wodociągowo – kanalizacyjnych poprzez wprowadzenie nowych lub poprawę starych technologi, rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej itp.

Przedsięwzięcia te mogą wpłynąć na pozyskanie nowych usługobiorców lub też poprzez podwyższenie jakości i ciągłości usług zwiększyć poziom zadowolenia obecnych klientów. Szczególną uwagę należy zwrócić na poprawę ekonomiki zakładu .


    1. Urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne eksploatowane przez

Gminny Zakład Komunalny.

Przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne podzielone zostały na bloki

tematyczne, które związane są z działalnością zakładu a opisywane w niniejszym opracowaniu.



Dotyczą one:

1) Ujęć wody

Aktualnie woda jest ujmowana z 16 studni głębinowych na siedmiu Stacjach Uzdatniania Wody. Woda jest wydobywana pompami głębinowymi

Typu GC produkcji HYDRO-VACUM Grudziądz. Pompy niniejsze są wyposażone w silniki o dużej mocy – energochłonne. Istnieje możliwość instalacji pomp głębinowych w zakresie wymaganej wydajności z silnikami energooszczędnymi. Pompy używane przez zakład są mocno awaryjne co spowodowane jest długim okresem ich używania. W związku z powyższym należy rozważyć sukcesywną wymianę na bardziej ekonomiczne.

Urządzenia służące do chlorowania wody za wyjątkiem stacji w Dziennicach są wyeksploatowane i zniszczone przez korozję chemiczną. Nie ma do nich części zamiennych. W związku z tym należałoby zakupić co najmniej jeden zestaw chloratora przewoźnego. Zakup ten pozwoli na utrzymanie właściwych parametrów wody pod względem bakteriologicznym.

Stacja uzdatniania wody w Łojewie posiada napędy pneumatyczne w układzie sterowania przepustnicami . Ze względu na trudne warunki pracy w warunkach dużej wilgotności należy je regenerować. Po wstępnych rozmowach z przedstawicielami producenta może zachodzić konieczność zakupu nowych elementów. Spowodowane to jest brakiem ze względu „na wiek” danego modelu na rynku.

Ze względu na zmianę normy dotyczącej zawartości manganu z 0,3 mg/dm³ do 0,05 mg/dm³, oraz zmianę normy dotyczącej zawartości żelaza z 1.5 mg/dm³ do 0,20 mg/dm³ będzie zachodziła konieczność wzmożonej pielęgnacji złóż żwirowych w odżelaziaczach. Może też zachodzić konieczność instalacji odmanganiaczy.

Stałemu dozorowi i renowacji podlega instalacja elektryczna.



2) Sieci wodociągowej

Łączna długość sieci wodociągowej wynosi 103,3 km. Sieć rozdzielcza z przyłączami wynosi 50.7 km. Znaczna część sieci wykonana jest z rur o przekroju Ø 160 i Ø100. Biorąc pod uwagę duże odległości przesyłowe należy zwrócić uwagę na duże spadki ciśnień. W okresie letnim powoduje to znaczne perturbacje w zaopatrzeniu poszczególnych odbiorców wody.

Celem zapewnienia właściwej pracy sieci wodociągowej należy odtworzyć szereg zasuw. Aktualnie celem usunięcia awarii częstokroć wyłączana jest cała stacja ujęć wody. Powoduje to zakłócenia w dostawie wody oraz pogorszenie jej jakości. Stan ten jest skutkiem zniszczeń w/w zasuw w terenie /wyorane/.

Niemalże wszystkie hydranty są zabezpieczone przed kradzieżą wody, jednakże należałoby przeprowadzić inwentaryzację i regenerację.

Do natychmiastowych zadań zaliczamy również wymianę sieci wodociągowej wykonanej z rur azbestowych, znajdujących się w Jaksicach i w Tupadłach.



3) Sieci kanalizacyjne

Stan sieci kanalizacyjnej został przedstawiony w pkt.1 niniejszego opracowania. Gminny Zakład Komunalny mając na względzie rozwój infrastruktury kanalizacyjnej będzie kierował się wytycznymi zawartymi w opracowaniu – „Koncepcja gospodarki wodno – ściekowej dla miejscowości w Gminie Inowrocław będących w zarządzaniu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa”. Opracowanie niniejsze dotyczy następujących wsi: Cieślin, Gnojno, Łojewo, Stefanowo, Kruśliwiec, Strzemkowo, Jaksice, Sławęcinek, Sójkowo.







2.2 Plan przedsięwzięć rozwojowo-modernizacyjnych Gminnego

Zakładu Komunalnego.


Niniejszy plan przedstawia najważniejsze zadania w poszczególnych grupach tematycznych. Należy wziąć pod uwagę że wieloletnie plany ulegają często zmianom spowodowanym bieżącymi potrzebami. Konieczność wprowadzania do planu nowych zadań inwestycyjnych zamiennie do wcześniej zakładanych spowodowane jest zwiększoną awaryjnością sieci bądź urządzeń technologicznych. Zmiany planu wynikać mogą również ze zmiany koncepcji rozwoju infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Zagadnienia rzeczowe przedstawione w opracowaniu są wynikiem doświadczeń w pracy w przedmiotowym temacie. Pod uwagę brana była też znajomość technicznego zużycia urządzeń wodno-kanalizacyjnych.

Plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będzie aktualizowany. Zagadnienie to reguluje art.24 ust.4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków – „ do wniosku o zatwierdzenie taryfy przedsię – biorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dołącza szczegółową kalkulację cen i stawek opłat oraz aktualny plan”.




















  1. Przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie wody oraz wprowadzanie

ścieków.


Zadaniem przedsiębiorstwa jest racjonalne zużycie wody. W tym celu staramy się sukcesywnie wymieniać uszkodzone wodomierze na Stacjach Uzdatniania Wody. W związku z tym w wielu punktach istniejące w studniach wodomierze, ze względu na dużą awaryjność, zostały przeniesione do budynków stacji. Uległy też wymianie wodomierze znajdujące się w studniach dla tzw. odbiorców publicznych. Zadania te będą nadal kontynuowane wg. bieżących potrzeb.

W pkt.2.1.2 został podjęty temat dotyczący zasuw na sieci wodociągowej, który w dużym stopniu związany jest z racjonalizacją zużycia wody. Z powodu braku możliwości zamknięcia wody na krótkim odcinku, zamykamy całą magistralę lub wręcz stację. Efektem takiego działania jest konieczność płukania sieci, co powoduje znaczne zużycie wody.

Gminny Zakład Komunalny stoi przed koniecznością legalizacji znacznej ilości wodomierzy. Sprawę tą reguluje § 4 ust.1 p 2 zarządzenia Nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 3 stycznia 1994 r. w sprawie określenia przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji, warunków i trybu zgłaszania tych przyrządów do legalizacji oraz określenia wzorów cech legalizacyjnych ( Dz. Urz. Miar i Probiernictwa Nr 1, poz. 1 i z 1995 r. Nr 4, poz.26 oraz Nr 15, poz. 80 ).








Poniższa tabela określa potrzeby wynikające z w/w. zadań:



WODODZIAŁ


MIEJSCOWOŚĆ

WODOMIERZE

ZAINSTALOWANE

SZT.

WODOMIERZE

DO LEGALIZACJI

SZT

ŁOJEWO

Łojewo

Sikorowo

Dulsk

Jaronty

Pławinek

Łąkocin

Góra

Witowy

Karczyn

Jacewo


128

129

33

3

15

43

32

23

13

146

119

116

30

1

13

37

25

22

10

111

TUPADŁY

Tupadły

Krusza Podlotowa

Żalinowo

Piotrkowice

Krusza Zamkowa

Krusza Duchowna

Ludzisko

152

45

22

32

53

54

2


131

41

19

28

43

44

1

JAKSICE

Jaksice

Borkowo

Jaksiczki

Pławin

Turlejewo

Radłówek

Stefanowo

Niszczewice

333

59

18

53

18

32

29

1

290

54

17

47

17

31

29

1

STRZEMKOWO

Strzemkowo

Gnojno

Oporówek

Czyste

Orłowo

Kłopot

Latkowo

10

16

38

43

136

89

62

9

15

37

40

122

89

53

CIEŚLIN

Cieślin

Sławęcin

Sójkowo

Sławęcinek

37

36

21

50

35

31

18

35

POPOWICE

Popowice

Batkowo

12

45

11

42

TRZASKI

Marulewy

Komaszyce

Trzaski

19

87

1

18

68

1

DZIENNICE

Dziennice

Marcinkowo

Balczewo

Turzany

Olszewice

Słońsko

Szadłowice

Balin

27

68

70

41

23

91

5

24

19

56

53

37

21

80

5

23



Razem

2525

2195



Ogólnie do legalizacji będzie przeznaczonych 86,9% wodomierzy. Usługa zlecona do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp.z o.o. kosztuje 23,39 zł.. Jednakże często wodomierz, po tak długiej eksploatacji należy regenerować. Koszt regeneracji wynosi 62,35 zł. Koszt nowego wodomierza wynosi ok. 70 zł. Biorąc pod uwagę wielkość zadań w tym temacie, należy sukcesywnie przeprowadzać wymianę i legalizację (co 5 lat) wodomierzy.

Wprowadzając w przyszłości racjonalną gospodarkę ściekami, należy nowo powstałe systemy wodno-ściekowe wyposażyć w urządzenia pomiarowe.





  1. Nakłady inwestycyjne w poszczególnych latach.


Zakład jest jednostką budżetową. W związku z tym zabezpiecza realizację zadań ujętych w pkt.2.1-2.2 planu z środków własnych oraz bieżącego dofinansowania Urzędu Gminy.

Określenie wielkości nakładów na inwestycje może nastąpić w momencie nadania przez Gminę rzeczowych zadań dla zakładu. Aktualnie rady sołectw do 15 marca 2003 r. składają wnioski dotyczące wieloletniego Planu Przedsięwzięć Organizacyjno-Inwestycyjnych na lata 2003-2012. Po opraco – waniu rzeczonego planu zadania będące w zakresie działań zakładu zostaną ujęte w Planie Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Kanaliza – cyjnych Gminnego Zakładu Komunalnego.

Korzystając z opracowanej koncepcji gospodarki wodno–ściekowej dla osiedli administrowanych przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa oddział Terenowy w Bydgoszczy dla miejscowości Cieślin, Gnojno, Łojewo, Stefanowo, Kruśliwiec, Strzemkowo i Sójkowo możemy przedstawić koszt inwestycji.


Kanalizacja:

1. Przewód tłoczny PE Ø 110 340 000 zł

PE Ø 90 558 000 zł

PE Ø 63 416 000 zł

2. Kanalizacja grawitacyjna PCV Ø 200 25 000 zł

3. Pompownie 9 szt. 360 000 zł

Razem 1699 000 zł


Wodociąg

1. Przewód wodociągowy PCV Ø 90 90 400 zł

2. Przewiert L=15m 6000 zł

Razem 96 400 zł

Ogółem 1795 000,00 zł

Przewidywane koszty obsługi wodociągów gminnych w 2003 r.


- płace 343 310,00

- dodatkowe wynagrodzenia 29500,00

- składki ZUS, F.P. 75 800,00

- odpis na ZFŚS 7 000,00

- opłaty za pobór wód 59 500,00

- energia elektryczna 143 500,00

- dozór techniczny 4 700,00

- badania wody 5 500,00

- zakup wody 31 000,00

- części wod-kan. 30 800,00

- konsultacja prog. „Woda”

materiały biurowe 4 200,00

- ryczałty za dojazdy

odczyty 2 400,00

- amortyzacja 152 608,00

Razem 889 818,00


Przykładowe zestawienie wydatków na konserwację i remonty

Stacji Uzdatniania Wody poniesionych w I i II kwartale 2002 r.


  1. Stacja Uzdatniania Wody Jaksice

Razem 6 088,00

  1. Stacja Uzdatniania Wody Cieślin

- naprawa inst. sprężonego powietrza 1 044,00

Razem 1 044,00


  1. Stacja Uzdatniania Wody Strzemkowo

- malowanie pomieszczeń 2 836,50

Razem 2 836,50

  1. Stacja Uzdatniania Wody Łojewo

- wymiana wodomierzy ZW 80 1 524,00

Razem 1 524,00
  1. Stacja Uzdatniania Wody Popowice

- wymiana pomp głębinowych 2 276,20

Razem 2 276,20

OGÓŁEM 13 768,70

Przykładowe zestawienie kosztów awarii sieci wodociągowej

poniesionych w I i II kwartale 2002 r.

Miesiąc

Koszt materiału

Koszt robocizny

Koszt ogółem

styczeń

1280,81

2521,00

3801,81

luty

164,13

620,00

784,13

marzec

126,60

988,00

1114,60

kwiecień

571,87

1322,00

1893,87

maj

406,45

747,50

1153,95

czerwiec

255,85

2268,00

2523,85

Ogółem

2805,71

8466,50

11272,21




















W podsumowaniu tego tematu należy zwrócić uwagę na konieczność uzupełnienia sprzętu specjalistycznego jak i środków transportu. Wykorzystanie wysokiej jakości sprzętu specjalistycznego zapewnia możliwość szybkiego i efektywnego działania służb wodno-kanalizacyjnych zakładu. Dobry sprzęt i park maszynowy usprawnia prowadzenie prac remontowych i konserwacyjnych, a także w przypadku wystąpienia awarii skraca czas ich usuwania. Tym samym czas ewentualnych przerw w dostawach wody minimalizuje straty jej.

W celu poprawienia niezawodności w zakresie dostawy wody, chcemy podnieść możliwość poprawienia dostawy energii elektrycznej. W związku z tym przewidujemy zakup agregatu prądotwórczego. W celu ograniczenia obciążenia finansowego zamierzamy zwrócić się do przedstawicieli Obrony Cywilnej o częściowe dofinansowanie niniejszej inwestycji.



5. Sposoby finansowania inwestycji.


Sposoby finansowania inwestycji modernizacyjno-rozwojowych i ochrony środowiska, realizowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne określa § 7 ust.4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. Nr 26 poz 257). Źródłami finansowania na mocy w/w rozporządzenia mogą dla przedsiębiorstwa być:

Środki własne zakładu są przeznaczane na bieżące wydatki związane ze statutową działalnością zakładu. Niezbędne jest dofinansowanie zakładu przez Urząd Gminy. Środki finansowe pozyskane w ten sposób mogą służyć do realizacji zadań wymieniony w pkt. 4 niniejszego opracowania.

Ponadto poprzez Urząd Gminy planujemy, występować o dotacje z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska (GFOŚ) oraz pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (WFOŚ) i z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (NFOŚ). Pozyskanie tych środków spowoduje rozszerzenie zakresu rzeczowo-finansowego planu o inwestycje związane m.in. z moderni– zacją ujęć wody, inwestycjami w obszarze gospodarki ściekowej, ewentualnie z zakupem sprzętu specjalistycznego.

Plan został opracowany w oparciu o aktualny stan prawny zakładu.



KIEROWNIK

Gminnego Zakładu Komunalnego


................................................

23